Sinds het overlijden van mijn laptop (TU laptop project 2009/2010 HP EliteBook 8530w) ben ik bezig gegaan met het samenstellen van een nieuwe desktop.
Ik wil een compact en stabiel systeem samenstellen waar ik een aantal jaar mee door kan.
De software die ik vooral gebruik is illustrator en solidworks. Soms ga ik met wat vrienden een weekendje lannen maar dan spelen we vooral oude spellen zoals Age of Mythology, League of Legends en Path of Exile.
Mijn budget voor dit systeem is rond de 700 euro maar minder is altijd beter.
Dit heb ik al in huis liggen:
Na een beetje zoekwerk heb ik het volgende samengesteld:
Ik wil dus een compacte kast gebruiken die als het kan een beetje stil is.
Omdat ik niets weet van overclocken en dit ook niet van plan ben te gaan doen wil ik een bescheiden i5 processor gebruiken.
Als videokaart heb ik gekozen voor een Quadro omdat ik gelezen heb dat deze uitermate geschikt is voor solidworks.
Ik dacht aan 16gb geheugen omdat het moederbord maar 2 sleuven heeft en ik wil deze optimaal benutten.
500W is misschien overkill, maar ik heb geen idee hoeveel nodig is, dus dan liever iets te veel dan te weinig.
Verder wil ik nog wat extra fans in de kast zetten en deze aansturen met een fan-controller.
Zal dit systeem werken voor mijn doeleinden en past alles nog in zo'n kleine kast?
PS.
Ik denk dat mijn videokaart van mijn laptop kapot is, dus mocht iemand een nvidia Quadro FX770m over hebben, dan kan ik proberen mijn laptop nog aan de praat te krijgen. Ik vind namelijk 75 dollar te veel om iets uit Amerika te halen dat misschien niet werkt of de juiste oplossing is.
Ik wil een compact en stabiel systeem samenstellen waar ik een aantal jaar mee door kan.
De software die ik vooral gebruik is illustrator en solidworks. Soms ga ik met wat vrienden een weekendje lannen maar dan spelen we vooral oude spellen zoals Age of Mythology, League of Legends en Path of Exile.
Mijn budget voor dit systeem is rond de 700 euro maar minder is altijd beter.
Dit heb ik al in huis liggen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB | € 75,90 | € 75,90 |
| 1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 124,95 | € 124,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 200,85 | |
Na een beetje zoekwerk heb ik het volgende samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 3350P Boxed | € 149,90 | € 149,90 |
| 1 | Asus P8-H77-I | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | PNY Quadro K600 | € 191,60 | € 191,60 |
| 1 | BitFenix Prodigy Zwart | € 64,20 | € 64,20 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 23,90 | € 23,90 |
| 1 | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | € 29,99 | € 29,99 |
| 1 | Corsair CML16GX3M2A1600C10B | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Corsair CX500M | € 54,45 | € 54,45 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 688,94 | |
Ik wil dus een compacte kast gebruiken die als het kan een beetje stil is.
Omdat ik niets weet van overclocken en dit ook niet van plan ben te gaan doen wil ik een bescheiden i5 processor gebruiken.
Als videokaart heb ik gekozen voor een Quadro omdat ik gelezen heb dat deze uitermate geschikt is voor solidworks.
Ik dacht aan 16gb geheugen omdat het moederbord maar 2 sleuven heeft en ik wil deze optimaal benutten.
500W is misschien overkill, maar ik heb geen idee hoeveel nodig is, dus dan liever iets te veel dan te weinig.
Verder wil ik nog wat extra fans in de kast zetten en deze aansturen met een fan-controller.
Zal dit systeem werken voor mijn doeleinden en past alles nog in zo'n kleine kast?
PS.
Ik denk dat mijn videokaart van mijn laptop kapot is, dus mocht iemand een nvidia Quadro FX770m over hebben, dan kan ik proberen mijn laptop nog aan de praat te krijgen. Ik vind namelijk 75 dollar te veel om iets uit Amerika te halen dat misschien niet werkt of de juiste oplossing is.