Compact CAD systeem

Pagina: 1
Acties:

• Braque_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05-2021
Sinds het overlijden van mijn laptop (TU laptop project 2009/2010 HP EliteBook 8530w) ben ik bezig gegaan met het samenstellen van een nieuwe desktop.

Ik wil een compact en stabiel systeem samenstellen waar ik een aantal jaar mee door kan.
De software die ik vooral gebruik is illustrator en solidworks. Soms ga ik met wat vrienden een weekendje lannen maar dan spelen we vooral oude spellen zoals Age of Mythology, League of Legends en Path of Exile.

Mijn budget voor dit systeem is rond de 700 euro maar minder is altijd beter.

Dit heb ik al in huis liggen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB€ 75,90€ 75,90
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,85

Na een beetje zoekwerk heb ik het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1Asus P8-H77-I€ 84,95€ 84,95
1PNY Quadro K600€ 191,60€ 191,60
1BitFenix Prodigy Zwart€ 64,20€ 64,20
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,90€ 23,90
1Scythe Kaze Master Pro 5.25€ 29,99€ 29,99
1Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 89,95€ 89,95
1Corsair CX500M€ 54,45€ 54,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,94

Ik wil dus een compacte kast gebruiken die als het kan een beetje stil is.
Omdat ik niets weet van overclocken en dit ook niet van plan ben te gaan doen wil ik een bescheiden i5 processor gebruiken.
Als videokaart heb ik gekozen voor een Quadro omdat ik gelezen heb dat deze uitermate geschikt is voor solidworks.
Ik dacht aan 16gb geheugen omdat het moederbord maar 2 sleuven heeft en ik wil deze optimaal benutten.
500W is misschien overkill, maar ik heb geen idee hoeveel nodig is, dus dan liever iets te veel dan te weinig.
Verder wil ik nog wat extra fans in de kast zetten en deze aansturen met een fan-controller.

Zal dit systeem werken voor mijn doeleinden en past alles nog in zo'n kleine kast?

PS.

Ik denk dat mijn videokaart van mijn laptop kapot is, dus mocht iemand een nvidia Quadro FX770m over hebben, dan kan ik proberen mijn laptop nog aan de praat te krijgen. Ik vind namelijk 75 dollar te veel om iets uit Amerika te halen dat misschien niet werkt of de juiste oplossing is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Solidworks is eigenlijk heel simpel, je wilt een processor met zo veel mogelijk snelheid op 1 core. Ook de videokaart maakt veel minder uit dan je zou denken.

Met een flinke part of assembly met of zonder design tables of equations ben je continue schetsen aan het in en uitgaan en aan het rebuilden. Dat doet SW maar op 1 core en die core is zeer bepalend voor je snelheid. ( je kunt zeggen dat bij de dingen die uitmaken de snelheid lineair schaalt met de snelheid van je snelste core )

Die 3350p zou ik dus echt niet doen. (Het werkt natuurlijk prima maar hij heeft een lage turbo)

De veruit snelste optie op dit moment is een 3570k met overclock. Wil je echt niet overclocken dan zou ik een quadcore zonder HT nemen met een zo hoog mogelijk turbo, de 3570 non k dus.

Maar ik zou je met klem aanraden om over te clocken. Niet extreem, maar ergens tussen de 4 en 4,5 ghz is heel haalbaar. Overclocken met een K is heel erg simpel. Je hoeft eigenlijk alleen maar 1 waarde in de bios wat op te hogen en degelijk te koelen. Lees je natuurlijk wel een beetje in maar het staat in geen verhouding tot overclocken VOOR de K CPU's. (qua complexiteit en onveiligheid) Mijn huidige en vorige werkstation voor dit soort werk hadden allebij een veilige overclock. Ik ga binnenkort ook een SW bak maken voor een collega met een 3570k met OC.

Anyway, jouw keuze, maar ik zou het wel weten. :) BOXX bied niet voor niets commerciele ge-OC'de workstations aan voor CAD/CAM

Qua videokaart moet je even bedenken wat je wilt. Ik vind de extra's van een FirePro of Quadro in SW niet heel erg de moeite. (realview>materialen in vp, ambient occlusion, etc )

Als je echt heel veel SW doet dan zou ik er zelf idd een firepro of quadro in zetten. Die zijn er wel echt voor bedoeld en de kans op issues is kleiner. Wat ik zo hoor is in de goedkopere range de firepro een wat beter keuze:

pricewatch: AMD FirePro V4900 (100-505649)

Die bijvoorbeeld. Die staat volgens mij ook in de supported GPU lijst (http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html) Qua gamen moet je hier denk ik niet te veel van verwachten.

Profi GPU's zijn ook vaak 2dehands soms nieuw voor een goede deal te krijgen. Dat heeft mijn voorkeur vaak. http://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=firepro

Maar mijn ervaring is wel dat een gamekaart ook prima werkt. Als jij af en toe gamed kun je er ook prima een recent mid-end gamekaartje in zetten. Sowieso is een GPU makkelijk te switchen.

RAM is verder prima, is toch niet duur tegenwoordig., behuizing is wel leuk dingetje :) Maar daar kun je best een beetje in OC'en. Maar dan heb je wel een Z77 mobo nodig. (die zijn best duur voor mini-itx zie ik)

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 15-03-2013 12:27 ]

specs

• Braque_
Bedankt voor de info!

Ik ga dan toch maar overclocken.
En ik heb de videokaart vervangen voor de FirePro, dat scheelt bovendien een paar tientjes.

ik heb dan het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 198,45€ 198,45
1ASRock Z77E-ITX€ 127,80€ 127,80
1AMD FirePro V4900 (100-505649)€ 150,70€ 150,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,95

Maar moet ik dan ook een nieuwe CPU koeler erop zetten? En hoe zit het met de afmetingen van deze dingen? kom ik dan niet in de knoop met mijn RAM? En zijn er goede koelingen die niet te hoog zijn? Want ik heb vrij beperkte hoogte boven het moederbord (160mm geloof ik)

• maratropa
  • Niet online
Dat zijn wel allemaal dingen die je even goed moet uitmeten voor je iets aanschaft idd, maar meten is weten! :)

In jouw situatie zou ik denk ik kijken of er een all-in-one watercooler in zou passen van corsair of antec?

Ik vind dat fijne dingen omdat ze de warmte direct uit je kast gooien. Anders heb je een heatsink op je cpu met fan die z'n hitte in de kast dumpt, die dan de rear-fan (en optioneel de top fan) er weer uit moet gooien. Plus op je cpu zit dan maar een relatief klein ding. Maar of dat past dunno, je hebt allerlei formaten iig..

Maar sommige mensen houden niet van die coolers, dan moet je goed berekenen of een heatsink met fan gaat passen. Gelukkig keuze zat.

En zorgen dat je ram niet te hoog is idd.

specs

• Braque_
Opzich ziet de waterkoeling serie van corsair er goed uit (hydro H60). Maar hoe hou ik de temperatuur in de gaten? is het mogelijk om de fan controller te gebruiken om de temperatuur van het water te checken en de fan aan te sturen? En hoe zit het met het onderhoud van zo'n systeem?

• maratropa
  • Niet online
Ik heb een H60 en een H80i (dus ik ben bevooroordeeld :) ) maar je hoeft niks te managen of onderhouden ofzo. (Maar ik zou sowieso wat reviews lezen over dat soort coolers. Ik zit hier nu in m'n eentje iets te bedenken, ik verwacht elk moment mensen met een andere mening 8) )

Grote kans dat je de fan die er op zit gewoon op 1 snelheid kan houden, dat doe ik hier ook. Of je zet die fan op de cpu fanaansluiting en dan laat je je mobo het regelen.

De temperatuur hou je in de gaten met bijv. coretemp in windows.

Want als je gaat OC'en ga je dat niet maximaal doen, maar gewoon binnen goede marges. Dan hoeft het allemaal niet overkill te koelen etc.

Ik heb zelf de fans op analoge fancontroller hangen en daarmee kun je handmatig een balans vinden tussen geluid en koeling.

Ik zou zelf dan kijken of ik die watercooler met 1 fan op de rear exhaust kan zetten, en misschien nog een hele rustige als exhaust aan de bovenkant. Of je draait het om. Waar je wel op moet letten met een OC en een watercooler is dat je wel een beetje airflow over je moederbord wilt aangezien die ook wat heter kan worden.

Je hebt ook een nog wat goedkopere coolermaster seidon zie ik, je moet eens zoeken naar welke cooler in die niche het meest geschikt is..(oh die is lawaaiig lees ik )

Ik zou om te beginnen uit gaan van ergens rond de 4,3ghz, dus echt geen extreme OC en dus ook geen extreme hitte.

En jouw standaard gebruik is ook niet iets wat alle 4 de cores continu op 100% houd. (of render je veel met SW?) Maar dat is eigenlijk gelul van me want hij moet het wel aankunnen :>

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 15-03-2013 22:53 ]

specs

• Braque_
Duidelijk.
Ik laat de fan-controller misschien maar weg, want die neemt te veel ruimte in ben ik bang. Met in totaal 3 fans moet het wel goed komen lijkt me.

Bedankt voor je hulp!

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:26
Uh de 75 Dollar voor een quadro 770M vind ik wel mee vallen eerlijk gezegd. Denk dat moeilijker is om hem in te plaatsen heb hem al is uit elkaar gehaald maar het zit totaal vol met schroeven en de heatsink zit ook aardig bevestigd.

• Braque_
Ik heb de heatsink er nog vrij gemakkelijk afgekregen. (eerst de ventilator en dan de rest) Maar ik weet niet zeker of het wel de videokaart is. Het probleem is namelijk dat zodra ik mijn laptop opstart deze het gewoon doet, maar het scherm blijft op zwart. De lampjes floepen aan en het geluid is zoals altijd, maar een zwart scherm dus.

Ik zie nu ik de sink eraf heb dat de koelpasta bij de videokaart ontzettend hard is. Bij de andere onderdelen is het een soort kauwgum en kan ik het er gemakkelijk afkrijgen maar bij de videokaart is het kei hard. kan het ook hierdoor komen of is het mijn videokaart? Of iets anders?

Dit is natuurlijk geen DAA content, hiervoor mijn excuses.

[ Voor 12% gewijzigd door Braque_ op 18-03-2013 00:19 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

het kan dan natuurlijk ook nog je scherm zijn! wat gebeurt er als je de laptop aansluit op een andere monitor (neem aan dat er nog wel een andere monitor-uitgang is), dan kun je kijken of je videokaart echt stuk is.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 01:33
Het is wel een redelijk bekend probleem met laptops, misschien door het open/dichtklappen. Heb je geprobeerd een externe monitor aan te sluiten? Bij mij werkte dat wel, paar weken later ging het scherm weer gewoon aan.

• Braque_
Zowel vga als hdmi geen respons. Ik denk dat ik toch maar een kaartje uit de USA ga bestellen.
Pagina: 1