Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Oftewel, als topictitel-alternatief, hoe kan men tot gruwelijke moorden worden gedreven?

Ik bedoel, hoe kon de Gestapo bestaan en onvoorstelbaar hardhandig optreden tegen kinderen, huisvrouwen, boeren e.d. Je ziet het onschuldig glimlachend gezicht van een 4 jarig Joods kindje, en die moet je doodschieten omdat bevel van hogerop, maar zou je je als soldaat niet bedenken? Hoe kan zo iemand dan onverschillig de trekker overhalen? Wat gaat er dan wel niet allemaal door je hoofd?

Hoe kan de mens, al is het voor een bepaald tijdje, al het gevoel van menselijkheid kwijtraken?

Er zou protest/verzet genoeg zijn geweest, een kind begint te schreeuwen en diens moeder moet je vervolgens onder het huilen ontkleden en de gaskamer induwen?

Dachten deze mensen dat ze het groot goed aan het plegen waren, of pleegden ze willens en wetens het kwaad omdat het ze niet kon schelen?

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:06
Je doet nu alsof goed en kwaad harde en objectieve maten zijn, die door iedereen direct inzichtelijk zijn.

Vaak zijn morele oordelen een reflectie op iets wat al gedaan is. Ik vermoed dat veel van de Gestapo en SS simpelweg nog niet voldoende aan het reflecteren waren op de situatie.. En zelfs als ze dat deden, dat die oordelen anders zouden zijn geweest dan ons oordeel nu.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat heb je hierover zelf al opgezocht?

Er is, juist over dit vraagstuk, heel erg veel geschreven... Voornamelijk lijkt het een combinatie van factoren te zijn: het opdelen in stukjes van de verantwoordelijkheid, het omvormen van iemands beeld, het hebben van een zeer goed geoliede indoctrinatie-machine, etc. etc.

Als iedereen, dagelijks, keer op keer, te koren krijgen "negers/joden/zigeuners/turken/marokkanen/duitsers/whatever zijn dom, slecht, een beschaming voor 't menselijk ras, en alleen hun bestaan al is een belediging voor iedereen die ook maar een beetje kan nadenken" werpt dat vanzelf zijn vruchten af.

En als je maar genoeg afkeer en onderscheid tussen "jullie" en "hen" weet te kweken, dan kunnen een heleboel dingen gebeuren waarvan wij, nu, in onze huidige tijd zeggen "dat nooit meer".

Klein voorbeeldje:
Ik heb een vriend, die ik jaren ken. Na een bepaalde periode ben ik met hem gaan samenleven, helaas kan hij niet goed voor zichzelf zorgen, dus ik verzorg hem. Nu, na 10 jaar verzorging, kan ik 't niet meer opbrengen. Ik wil 'm ook niet door iemand anders laten verzorgen, dus ik vraag de arts om euthenasie op hem te plegen. De arts doet dat, want hij geeft me wel gelijk.

Als ik je vertel dat die vriend een hond is, is er niks aan de hand. Als je in de tijd van Hitler had geleefd, was een hond voor jou meer waard geweest dan een Jood. Als je in de tijd van de kolonisatie had geleefd, was een hond voor jou meer waard geweest dan een slaaf. En (mede) zo kom je aan het op grote schaal misbruiken/mishandelen van een bevolkingsgroep.

Nu zijn we zo "ontwikkeld" dat alle mensen bepaalde rechten hebben. Maar feitelijk hebben we dat niveau nog lang niet bereikt. We vinden het nl. helemaal normaal dat het van het lot afhankelijk is welke voorzieningen en kansen je krijgt. Iemand die in de Sahel geboren is, heeft veel minder kans om universiteitsdiploma te behalen, dan iemand die in 't Westen geboren is. En dat vinden we normaal. Dus we maken nog steeds onderscheid in wat iemand waard is. Enkel niet meer zo zeer naar directe afkomst, maar wél naar geboorteplaats...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ardana schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 23:05:
Wat heb je hierover zelf al opgezocht?

Er is, juist over dit vraagstuk, heel erg veel geschreven...
Ardana slaat de spijker op de kop, ook in het voorbeeld wat ze aanhaalt. Voor een goede discussie is de startpost gewoon veel te mager, en heeft teveel de vorm van losse gedachten. Dit onderwerp heeft al heel veel losgemaakt, er zij allerlei films/boeken over (je kunt aan bijvoorbeeld Die Blechtrommel denken, maar ook aan The Wave, er is een bekende versie uit 1981 en een nieuwere versie uit 2008).

Aangezien eigen inzet en vereiste is voor het forum, en dus ook voor W&L, ga ik hier toch een slotje aanhangen. Als dit onderwerp je echt inteesseert, dan mag je een nieuw topic openen, maar dan zal de startpost niet alleen vragen moeten bevatten, maar ook opinies met onderbouwing, waaruit blijkt dat je je in de materie verdiept hebt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Dit topic is gesloten.