Laptop loopt vast na vervangen harddisk - SATA probleem?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
Ik heb hier een laptop ter reparatie, een Asus N50Vn. Ding is mij aangeleverd met een heleboel schroefjes ontbrekend, een heatsink die los zat en een defecte harddisk. Uiteindelijk met reserve-schroefjes de laptop weer inelkaar gezet, een Hitachi Z7K500 320GB besteld, gemonteerd, viltje ertussen vanwege halve hoogte en gaan met die banaan... denk je.

Daar begint de ellende dus: zodra de disk is gelezen en alle diskactiviteit gestaakt wordt, hangt de laptop zichzelf op als de batterij opgeladen is en deze nog aan de lader zit. Op batterij uiteraard niks aan de hand. Uiteindelijk door dat laatste dus uiteindelijk Vista kunnen installeren en uiteindelijk leken de hangers opgelost, maar zodra de batterij vol is en de lader is nog aangesloten, bevriest de laptop en kan je niks anders doen dan hard uitzetten.

Dingen getest:
- Harddisk vervangen door ander exemplaar van zelfde type, Windows DVD zonder geintegreerd SP2 gepakt -> hangt ook op bij eerste reboot
- Harddisk vervangen door een Crucial M4 128GB die ik nog over had, Windows DVD geboot, hangt meteen bij welkomscherm
- Harddisk vervangen door de originele Momentus 5400.4 stampvol met bad sectors, niks aan de hand
- Harddisk vervangen door een Fujitsu 120GB ding die hier nog lag, niks aan de hand
- Sluit een hitachi HDD of de Crucial M4 aan via eSATA, start windows setup -> hangen bij welkomstscherm

Ik heb nu al allerlei dingen geprobeerd, van AHCI -> IDE en vice versa, Intel Storage drivers installeren, LPM en DIPM uitschakelen, windows update voor advanced format drives installeren, maar alles wat ik ook probeer, dat ding blijft bevriezen.

Iemand die dit bekend voorkomt?

Edit:
Specs van de laptop:
Asus N50Vn
Intel 4 series chipset
Intel ICH9M-E SATA controller (zowel AHCI als IDE mode getest)
Core 2 Duo T6570 (was T58xx)

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 14-03-2013 20:42 ]

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Wat voor videochip zit erin?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-01 10:29

auto660

1991 240 GL Brick

Ik denk dat we hier mogelijk het probleem hebben:
NVIDIA® GeForce® 9650M GT, with 1GB VRAM
Wordt de laptop erg (80+ graden) warm of valt het mee (~60 graden)? Kun je eens furmark draaien? En werkt de laptop ook zonder accu?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
Nvidia 9300GS, zou het bekende Nvidia probleem niet op van toepassing moeten zijn...

Heb inmiddels een workaround gevonden: energiebesparingsschema in windows op dezelfde instellingen gezet bij netstroom als ze ook op batterij staan. Heb daarmee de laptop nog niet weer vast kunnen laten lopen. Heb hierdoor de laptop nog niet weer kunnen laten bevriezen.

Het gekke is dus dat die laptop onder linux gewoon prima uren achtereen blijft draaien, terwijl ie bij Vista bij het opstarten met een koude laptop binnen 2 minuten is op te hangen in het welkomstscherm van de setup.

Laptop blijft overigens koel, heb de heatsink schoongemaakt, thermal pads vervangen door pasta en de CPU is vervangen door een koeler exemplaar. Zowel CPU als GPU blijven rond de 35 graden steken, fan draait continu, op dit kreng lijkt er geen stille instelling mogelijk te zijn.