Harde schijf aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie55
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-07 19:33
Hallo,

Ik heb na een paar maanden wachten voor de reparatie van mijn videokaart de PC niet gebruikt. Na een herinstallatie en een paar keer opstarten heeft hij de helft van de keren dat hij opstart "boot failures", zou mijn harde schijf nu kapot aan het gaan zijn? Hij is namelijk wel 5 jaar oud, dus echt jong is hij niet meer. Ook merk ik dat hij soms zeer traag is, bijvoorbeeld 10 Gb van mijn C naar D schijf kopieëren gaat maar met zo'n 10 Mb/s.

Graag zou ik willen weten of hij nou kapot aan het gaan is, of dat dit te maken valt, of het wel met mijn harde schijf te maken heeft.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hij kan kapot gaan. Begin als eerste eens met het bekijken van je SMARTdata en kijk of je daar iets uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 22:22
Wat voor harde schijf is het? Is hij vaak vochtig of warm/koud geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie55
Het is deze harde schijf: pricewatch: Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB

De SMART statussen zijn allemaal oké, ook merk ik dat hij een stuk meer lawaai maakt dan in het begin. (Het kraken dan vooral, dit is ongeveer 2 keer zo luid als mijn fans op 900 Rpm)

En ik heb er niks raars mee gedaan.

Maar zou uit deze resultaten blijken dat de HDD kapot is m.b.t. de boot failures?

[ Voor 37% gewijzigd door peppie55 op 14-03-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kun je die SMART screenshots van CrystalDiskInfo hier posten misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Opstarten vanaf een ubuntu livecd, dan weet je of de pc wel goed opstart, zonder de harde schijf.

Dan met "disk utility"(schijf gereedschap), daar kun je smart uitlezen en ook een schijf test doen, pak de lange test.
Ook een speed test kun je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie55
Ik ga het bovenstaande vanmiddag uitvoeren...

Wel heb ik al 2 keer een blue screen gehad, misschien hebben jullie hier iets aan? Het gebeurde terwijl ik een game aan het laden was.

https://www.dropbox.com/s...2013-03-14%2023.53.34.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

3B stopcodes, zijn vaak door je videokaart driver of andere drivers die problemen veroorzaakt.

Kan dus zijn dat door slecht wordende HDD, de drivers niet meer goed werken, corrupt zelfs? en dat dus een kettingbotsing onstaat van fout op fout.
Zijn de drivers van videokaart trouwens ook up to date?

Graag zo snel mogelijk de SMART data aanleveren.

[ Voor 225% gewijzigd door Swordlord op 15-03-2013 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie55
https://www.dropbox.com/s...alDiskInfo_Screenshot.png

Hier de beloofde screenshot van CrystalDiskInfo.

Videokaart drivers zijn up to date, nog even voor de duidelijkheid, de boot failures gebeuren dus niet altijd, ongeveer 1 van de 3 keer dat ik opstart.

[ Voor 38% gewijzigd door peppie55 op 15-03-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:54

thof

FP ProMod
Ik heb ook ooit een keer gehad dat ik problemen had met booten, soms bevroor het systeem dan. Dit kon zo wel op het inlogscherm als erna gebeuren. Bij mij was toen het videokaart het probleem. Poosje op onboard gedraaid en toen deed het probleem zich niet voor.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

airflow temperature >>
huidig 68
slechtste 40 <<<<<<<<<< :X
dempel 45

Let eens op de temperatuur van je HD, volgens mij word hij soms te warm. Ik denk met gamen als je videokaart ook echt aan het werk gaat.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie55
Ik heb een stresstest gedaan, hij werd niet echt warm...

https://www.dropbox.com/s...StressTest_Screenshot.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk eens hoe hij in de kast is gemonteerd en of je er een fan op kan zetten/kast openzetten en zware game draaien

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Hij is 60 graden geworden, dat is natuurlijk te warm. Officiëel geldt voor deze schijf 'FAILED IN THE PAST' omdat de genormaliseerde waarde voor temperatuur in het verleden lager is geweest dan de drempelwaarde.

Maar dat kan de oorzaak niet zijn; je hebt verder een paar kabelfouten maar dat aantal is zeer laag en als deze niet verder toeneemt zou je kabel prima moeten zijn. Echter een andere kabel proberen is toch geen idee. Mochten je problemen zich aanhouden dan zou ik hierna de hardeschijf het minst verdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie55
De HDD komt uit een vorige PC, hierin zaten geen case fans in. Dit was ongeveer 2 jaar geleden.

De plaatsing van de HDD in de huidige kast is aan de voorkant, hier zit ook een intake fan. Dus er zou nu geen warmteprobleem kunnen zijn.

Rechtsonderin --> http://www.google.nl/imgr...&ved=0CEsQ9QEwBQ&dur=4596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie55
Ik denk dat hij nu echt is overleden, als hij na de bios probeert op te starten dan hoor ik een klik, de harde schijf stopt dan. Hierna hoor ik hem weer op toeren komen en gebeurt het opnieuw.

Wanneer ik de windows dvd erin doe krijg ik de melding te zien dat ik windows hierop niet kan installeren, hier is een screenshot: https://www.dropbox.com/s...2013-03-29%2015.51.43.jpg

De schijfcontroller is wel ingeschakeld, bios is ook al een keer gereset.

Zou de harde schijf nu echt kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ja
Pagina: 1