Erachter komen wie gebruik maakt van je WLAN?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:53
Situatie:

Ik woon in een kleinschalig appartementencomplex wat bestaat uit 7 woningen. Ik heb een experiabox van KPN die ik deel met 1 andere bewoner van dit pand.

Nu zie ik in de webinterface van mijn experiabox dat er 6 ip's verbonden zijn met de WLAN van mijn netwerk. 1 daarvan is van mijn telefoon. De andere 5 ken ik niet.

Nu lijkt het me sterk dat diegene waar ik mijn internet mee deel 5 apparaten heeft die gebruik maken van mijn netwerk.

Nu wil ik er achter komen of er eventueel mensen zijn die onrechtmatig gebruik maken van mijn netwerk.. Ik zie in de webinterface alleen ipadressen en MAC adressen,geen hostnames waar ik eventueel namen van kan afleiden.. Is hier een manier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
IP scan op je netwerk doen :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:45

_Apache_

For life.

SSID / Wachtwoord wijzigen? Zoiezo je SSID verbergen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Het wachtwoord veranderen... (WPA oid) Dan merk je het gauw genoeg.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vraag eerst eens met degene met wie je het deelt of die 5 apparaten eraan heeft hangen? Je doet nu een aanname. Lijkt mij de eerste stap. Daarna is de volgende stap (als diegene er niets van weet) je SSID:

-Niet te broadcasten
- WPA 2 encryptie aan te zetten
- Wachtwoord veranderen

[ Voor 53% gewijzigd door Notna op 14-03-2013 15:29 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
1 laptop
2 desktop
3 tablet
4 telefoon
5 telefoon partner / printer / mediabox / etc

5 is vrij makkelijk toch?

[ Voor 12% gewijzigd door indexample op 14-03-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Kan al snel overigens hoor; laptop, pc, ipad, telefoon en nog 1 randapparaat.
Spuit elf dus.

Daarnaast; Televisie, XBox, PS3; sommige versterkers hebben zelfs al een LAN interface.

[ Voor 44% gewijzigd door Scyth op 14-03-2013 15:29 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Wat krijg ik dan te zien wat ik nu nog niet weet?
Fiber schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 15:27:
Het wachtwoord veranderen... (WPA oid) Dan merk je het gauw genoeg.
Ik denk dat als ik het wachtwoord verander, diegene waar ik het mee deel het nieuwe wachtwoord gaat vragen. Ik ben op 1 of andere manier bang dat zij het wachtwoord doorspeelt aan andere bewoners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Als je zo wantrouwend bent, waarom deel je het dan met haar? Vraag haar of zij wat weet van die andere IP's. Als dat niet zo is verander je het Wachtwoord. Als dan meteen die andere IPs weer terugkomen weet je dat ze het doorspeelt en kan je andere maatregelen nemen.

Regardless; kan je geen MAC filtering toepassen op die experiabox? Ben je van al dat gezeur af :)

[ Voor 71% gewijzigd door Notna op 14-03-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Notna schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 15:33:
Als je zo wantrouwend bent, waarom deel je het dan met haar?
Terechte vraag. Ze betaald me voor de verbinding dat me best wel wat scheelt in de maandlasten.

MAC filtering is een optie, maar als ik of zij een keer bezoek krijgt, en die willen gebruik maken van het netwerk dan kan dat niet. Ik hoopte stiekem dat er een manier was te zien wat de hostnames zijn van de ipadressen in m'n netwerk..

[ Voor 30% gewijzigd door dbzfan op 14-03-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Zie de edit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-07 21:11

Rannasha

Does not compute.

Probeer eens "nbtstat -a IP-ADRES" om te zien of er een hostname bij het IP adres hoort.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 10:02
Dan moet je haar gewoon op 1 (of meerdere, net hoe je dat gaat afspreken) device toegang verstrekken. Dit kan je doen met MAC adres filtering. Vraag van elk device wat zij wil verbinden het MAC-adres op en whitelist die adressen. Dan kan zij jouw internet niet meer zomaar doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Rannasha schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 15:40:
Probeer eens "nbtstat -a IP-ADRES" om te zien of er een hostname bij het IP adres hoort.
Bedankt voor de reactie :) Van de meeste ipadressen krijg ik wel een antwoord. Maar krijg geen hostnames te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\Users\Stijn>NBTSTAT -a 192.168.2.1

LAN-verbinding:
IP-adres van knooppunt: [192.168.2.20] Scope-ID: []

Tabel met NetBIOS-externe computernamen

Naam               Type         Status
    ---------------------------------------------
    192            <00>  Uniek       Geregistreerd

MAC-adres = 10-40-F3-F0-07-66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
In ieder geval is het een apple device :)

http://hwaddress.com/?q=10-40-F3-F0-07-66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Heb de andere mac adressen ook even door die site gehaald.. Blijken allemaal apple devices te zijn.. Ook zijn er 2 adressen waarvan alleen de laatste aantal cijfers verschillend zijn.. Zou natuurlijk kunnen dat ze een apple laptop, iphone, apple tv en partner met iphone heeft.. dat zou al veel verklaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 19:47

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Heb je er al aan gedacht om gewoon eens te vragen hoeveel apparaten ze heeft die gebruik maken van het WiFi?
Zijn het er minder gewoon vragen of ze het wachtwoord toevallig ook nog aan iemand anders heeft gegeven?

Antwoord op vraag 2 ja, wachtwoord wijzigen en laten beloven het niet meer door te geven, gebeurt dit wel wachtwoord weer veranderen en niet meer geven.
Done!

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Geeft nslookup op de ip-adressen niet gewoon de (bij de router bekende) netwerknaam terug? (volgens mij werkt nbtstat alleen voor windows bakken.. die NBT staat dacht ik voor NetBios over TCP)

dus "nslookup 192.168.2.1" op commandline

[ Voor 47% gewijzigd door Keypunchie op 14-03-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Je kan ook nog een ping -a 192.168.2.1 proberen. Die zou, indien beschikbaar ook de hostname moeten weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
helpt het om met loden platen een doosje om je router heen te bouwen, en dan alleen de kant van die buren open te laten? ;)

anders inderdaad het aantal apparaten van je buren vragen en beperken, als zij 3 apparaten heeft en jij 2, dan stel je in dat er maar 5 ddnsen worden uitgegeven. het 6de apparaat (van de buren) komt er dan niet op. als jij of je buurvrouw er niet op komt, weet je dat er een of meer te veel worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
eperon schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 17:21:

anders inderdaad het aantal apparaten van je buren vragen en beperken, als zij 3 apparaten heeft en jij 2, dan stel je in dat er maar 5 ddnsen worden uitgegeven. het 6de apparaat (van de buren) komt er dan niet op. als jij of je buurvrouw er niet op komt, weet je dat er een of meer te veel worden gebruikt.
Dat lijkt me geen juiste oplossing. Als de DHCP lease van je eigen bak (of die van de buurvrouw) verlopen is heb je kans dat de "extra" buurman het vrijgekomen IP neemt en je er zelf niet meer op komt. Ik zou gewoon voor de MAC-filtering optie gaan. Het is even instellen maar daarna heb je geen problemen meer.

Plus dat als iemand weet welk subnet gebruikt wordt hij ook gewoon een fixed ip-adres kan instellen en alsnog kan internetten. Met MAC-filtering kan je dat weer voorkomen. Technisch gezien kan je een MAC-adres nog spoofen, maar ach, zijn je buren allemaal tweakers?? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Racemol op 14-03-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:01

lier

MikroTik nerd

Dat meen je (hopelijk) niet!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:58

weebl

YARR!

lier schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:45:
[...]

Dat meen je (hopelijk) niet!?
Hoezo niet? Je kan het netwerk altijd nog handmatig instellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
weebl schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:54:
[...]

Hoezo niet? Je kan het netwerk altijd nog handmatig instellen toch?
wat is het voordeel om je SSID niet uit te zenden?
mensen die gebruik willen maken van andermans wifi of hacken van systemen binnen je lan kunnen hem toch wel vinden, zonder veel moeite.

ik zou gewoon een mac adres filter erop zetten. en een kleine dhcp pool (aantal eigen machines die lan/internet moeten hebben). als je dat hebt wordt het al knap lastig om binnen te komen lijkt me.

wat de ts in iedergeval moet gaan doen is hoe dan ook het wifi wachtwoord wijzigen en zorgen dat die wpa2 draait op de router (als die dat al niet doet, standaard op die experia's niet overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Je SSID verbergen is inderdaad een slecht idee. Je lost eigenlijk weinig op en introduceert een hele hoop netwerk-hoofdpijn. MAC filter is ook al loei-irritant, maar biedt tenminste nog echt een barriere om op het netwerk te komen.

Je DHCP-pool zou ik gewoon lekker groot houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Keypunchie op 14-03-2013 21:11 ]

Pagina: 1