Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oude Willem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 19:16
Hallo,

Al een tijd ben ik aan het rondkijken voor een SSD, zelf gebruik ik nog steeds een HDD namelijk.

Er komen natuurlijk vaak genoeg topics met vragen over SSD's, maar ik kan niet veel informatie vinden over de Sandisk Ultra Plus 256GB die voor mijn idee zeer netjes geprijsd is. Ik ga richting de 256GB omdat ik denk dat 128GB toch wat te krap wordt, vooral omdat ik lees dat voor optimale prestaties een deel van de schijf vrij gehouden moet worden.

Nu lijkt SanDisk zich nog niet helemaal gevestigd te hebben als SDD leverancier, aangezien er ook nog geen reviews op tweakers over staan. Via google wel genoeg reviews gevonden waaruit blijkt dat het niet de snelste SDD is, maar ik vraag me dan af hoeveel je daar in de praktijk van gaat merken. Ik kom nu dus van een HDD, dus het wordt sowieso een stuk sneller dan ik nu heb.

Andere opties die nu ook in de pricewatch populair zijn, zijn natuurlijk de Samsung 840 (250 GB) en ik lees vaak dat mensen zweren bij een Crucial m4. Beide opties zijn een stuk duurder (Samsung €20 en de Crucial €40 meer).

Als ik het dus bekijk:

Sandisk Ultra Plus 256GB
+ Scherp geprijsd.
+ Volgens reviews betrouwbare componenten.
- Mindere prestaties.
- SanDisk niet echt een naam in SSD's (wel in SD-kaarten vind ik)

Samsung 840 250GB
+ Redelijke prijs (maar dus wel €20,- duurder dan de SanDisk, en iets minder GB's)
+ Samsung is een van de grote namen op het gebied van SSD's.
- Prestaties volgens reviews ongeveer gelijk. In sommige dingen beter, sommige dingen minder.
- TLC geheugen? Hoor daar dingen over dat het minder betrouwbaar is.

Crucial m4 256GB
+ Een van de meest populaire SSD's (zie ik hier ook vaak aangeraden worden)
+ Goede prestaties
+ Bewezen betrouwbaarheid (2 jaar op de markt)
- Prijs is aanzienelijk hoger dan de SanDisk (is het die extra prijs waard?)
- Is al 2 jaar op de markt (dus verouderd of snel een opvolger?)

Het lijkt mij dus dat de Sandisk vooral door zijn prijs een zeer aantrekkelijke SSD is, of zouden er redenen zijn om deze toch maar links te laten liggen? Zijn er dan eventueel betere alternatieven (binnen ongeveer dezelfde prijsklasse natuurlijk)?

Die crucial vind ik zelf toch wat te duur eigenlijk, maar ik ga er al vanuit dat mensen die toch gaan aanraden, vandaar dat ik hem er bij heb gezet.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 505766

Zelf ben ik niet zo ervaren met het gebruik van SSD's, maar SanDisk is wel een A-merk en zou het dus goed moeten doen. Maarrrr, ik heb een beetje rond gekeken op het internet naar de beste SSD's in jouw prijscategorie en daar kom ik de 'Crucial m4 256GB' vaak tegen. Net zoals je zelf hebt gezegd.

Ik heb zojuist de specs vergeleken en de schrijfsnelheid scheelt maarliefst 90 mb/s tussen de Sandisk en de Crucial m4 256GB. De SanDisk is sneller qua schrijven, qua lezen hetzelfde.

Ik zou dus voor de SanDisk gaan ;)

Veel succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Papieren specs zeggen met SSD's helaas niet zo veel. Dergelijke specificaties blijken in de praktijk redelijk waardeloos te zijn. Je kunt je beter richten op gemeten waarden en reviews.
Over het algemeen kom je dan beter weg met de Crucial m4's, de Samsung 830's (maar nog heel moeilijk verkrijgbaar) en de Samsung 840 Pro's (maar aanzienlijk duurder). De logische keuze zou dus imho de m4 zijn, en niet de SanDisk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oude Willem
Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al zei vind ik een SSD voor de prijs van de m4 nog wat te hoog, dat is ook de reden dat ik tot nog toe gewacht heb met het aanschaffen van een SSD.

Ik realiseer me, zoals ik vertel, dat hij qua prestaties wat minder is, maar ik vraag me af of je er in de dagelijkse werkzaamheden zoveel van merkt dat het echt een miskoop zou zijn. De m4 is dus meer dan 30% duurder, dat vind ik nogal wat.

Waarvoor ik hem trouwens zou gebruiken is windows, photoshop, illustrator, maar ook wel games en af en toe solidworks (3D modelleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 505766

Oude Willem schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 15:37:
Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al zei vind ik een SSD voor de prijs van de m4 nog wat te hoog, dat is ook de reden dat ik tot nog toe gewacht heb met het aanschaffen van een SSD.

Ik realiseer me, zoals ik vertel, dat hij qua prestaties wat minder is, maar ik vraag me af of je er in de dagelijkse werkzaamheden zoveel van merkt dat het echt een miskoop zou zijn. De m4 is dus meer dan 30% duurder, dat vind ik nogal wat.

Waarvoor ik hem trouwens zou gebruiken is windows, photoshop, illustrator, maar ook wel games en af en toe solidworks (3D modelleren).
Aan de SanDisk (de goedkope) heb je genoeg. Prijs is zeer mooi en als je hem voor de bovenstaande programma's gebruikt, levert ie goede prestaties voor z'n prijs.

Goedkoop is vaak wel duurkoop. De specs die staan aangegeven zal niet behaald worden. Ik neem aan dat de SanDisk de prestaties leveren waar u tevreden mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Zoals NLspecs al aangeeft zal je waarschijnlijk wel met de SanDisk uit de voeten kunnen, en geeft het al een groot verschil met je huidige storage. Je haalt weliswaar niet het onderste uit de kan, maar of je daar in de praktijk daadwerkelijk hinder van zal ondervinden vraag ik me af. Hoe het met de betrouwbaarheid van de SanDisk zit durf ik niet te zeggen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oude Willem
Ok, nogmaals bedankt voor jullie reactie!
Pagina: 1