Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik wil een eigen webwinkel starten, maar nu is de situatie zo:

Mijn man werkt, ik stop. ik heb dus een teruggaaf voor de minstverdienende partner, huisvrouwenbelasting noemen wij het altijd.

nu wil ik een webwinkel starten, maar vraag me af hoe het dan gaat met die teruggaaf. stoppen ze die meteen? of krijg je die gewoon en heb je kans dat je aan het eind van het jaar terug moet betalen aan de hand van je inkomsten:?

iemand die me een simpele uitleg kan geven??
thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:31

Fiber

Beaches are for storming.

Wat zeiden ze bij de Belasting-telefoon toen je ze belde...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou.....die vrouw wist het niet!! en toen werd ik doorverbonden, die meneer wist het ook niet, en moest ik 4 minuten in de wacht, toen een mevrouw aan de telefoon die het op ging zoeken, weer in de wacht, en toen werd de verbinding verbroken. *zucht* :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De huisvrouwenbelasting, aanrechtkorting bij ons genoemd... is het volgende: de officiele naam is algemene heffingskorting.

Iedereen in Nederland moet belasting betalen over wat hij verdient. Hoe hij dat verdient, maakt niet heel veel uit: in loondienst, uit een uitkering, via een webshop, of als zelfstandige, maakt allemaal niet uit.

Alleen, de eerste XXX euro hoef je niet te betalen. Dat noemen ze "algemene heffingskorting". Er zijn ook bijzondere heffingskortingen, zoals alleenstaande ouderkorting.

Als je een fiscaal partner hebt, kun je die algemene heffingskorting terug krijgen, op voorwaarde dat je partner voldoende belasting betaald: wat hij niet betaald, kun je ook niet terugkrijgen. Deze teruggave vraag je op middels de (voorlopige) aangifte en je krijgt dan een (voorlopige) aanslag.

Als je nu zelf geld gaat verdienen met je webshop, moet je daarover belasting betalen. En ook hier hoef je de eerste XXX euro niet te betalen.

Wat er nu praktisch en feitelijk gaat gebeuren: je moet je (voorlopige) aanslag wijzigen. Je moet nl. opgeven dat je geld verdient met je webshop, en hoeveel.

Je houdt evenveel recht op de algemene heffingskorting als voorheen, alleen nu krijg je hem straks in de vorm van een korting op de belasting die je moet betalen over je eigen verdiensten, ipv maandelijks van de belastingen.

Voorbeeld nu:
Man: verdient € 30.000 bruto, betaalt € 10.000 belasting
Vrouw: verdient € 0,00 bruto, ontvangt € 2.000 belasting algemene heffingskorting

Straks:
Man: verdient € 30.000 bruto, betaalt € 10.000 belasting
Vrouw: verdient € 6.000 bruto, moet hierover € 2.000 belasting betalen, maar heeft recht op € 2.000 algemene heffingskoring, dus betaalt niets.

Wat je nu, over 'n maand, aan 't eind van 't jaar, of volgend jaar ontvangt cq moet terugbetalen, ligt geheel en al aan wat jíj aan de belastingdienst doorgeeft.

Geeft je nu direct je geschatte inkomen door, dan kan het zijn dat je je reeds ontvangen belastinggeld moet terugbetalen.

Persoonlijk, als ik niet verwacht heel veel te gaan verdienen (zeg minder dan € 500 omzet per maand), dan zou ik 1/4e hiervan apart zetten, en lekker de aanslag volgend jaar afwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 14-03-2013 15:43 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Je maakt nu gebruik van de overdracht van de algemene heffingskorting.

Als je zelf geld gaat verdienen, wordt dat in principe belast (de eerste schijf in box 1 is 37%). Stel dat je een belastbaar inkomen van 2000 euro aan je bedrijfswinst overhoudt, dan moet je dus 37%*2000=740 euro aan inkomstenbelasting betalen. Die belasting wordt afgestreept tegen je algemene heffingskorting. Gevolg is dat er van de 2000 euro heffingskorting nog een euro of 1260 overblijft.

Daardoor kun je minder heffingskorting overdragen naar je partner.

In de praktijk komt de vergelijking iets gunstiger uit dan hierboven. Dat komt door de volgende oorzaken:

1. heffingskorting is niet volledig overdraagbaar. Je kunt slechts een procent of 70 van de 2000 euro overdragen aan je partner. De andere 30% laat je momenteel ongebruikt. Als je zelf belastbaar inkomen hebt, wordt de balstingheffing in eerste instantie afgestreept tegen het niet overdraagbare deel. Gevolg: de eerste 600 euro aan belasting betaal je niet --> de eerste 1700 euro belastbaar inkomen leidt niet tot extra belastingheffing.

2. je krijgt ook nog enige arbeidskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie wel! ik ben enorm geholpen!!
Pagina: 1