Toon posts:

losse surround speakers op geluidskaart aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb van een kennis een (oudere) dolby surround set gekregen van sony.
Nu weet ik ook waarom ik hem gekregen.... de versterker is defect.

Kan ik de speakers die bij deze set horen, direct aansluiten op mijn geluidskaart ?
Ik heb een jack uitgang op mijn geluidskaart voor analoog, maar ook nog de jack aansluitingen voor front, rear en woofer aansluiting.

Het probleem is, dat de speakerkabels die bij de sony set horen, gewoon koperdraad is die je in de speakers drukt met zo'n druk knopje, dus het koper gaat rechtstreeks in de speaker zonder connector aan de kabel.

Kan ik aan die kabels een mini jack plug monteren en deze dan zonder versterker rechtreeks in de surround aansluitingen van mijn geluidskaart drukken ?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Nee want die speakers worden meestal versterkt door de subwoofer bij dat soort setjes.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij in dit geval niet want de subwoofer is normaliter rechtsreeks aangesloten op de versterker van sony. net als de overige speakers heeft deze een eigen ingang op de versterker.

Dus de SOny versterker is in mijn beleveing de versterker voor alle speakers inclusief de woofer.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:54

Tazzios

..

Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:54:
Volgens mij in dit geval niet want de subwoofer is normaliter rechtsreeks aangesloten op de versterker van sony. net als de overige speakers heeft deze een eigen ingang op de versterker.

Dus de SOny versterker is in mijn beleveing de versterker voor alle speakers inclusief de woofer.
Ok, bij jou is de versterker dan los i.p.v. ingebouwd in de subwoofer. Maar feit blijft dat je een versterker nodig hebt.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:29

Je hebt een versterker nodig, tenzij je extreem gevoelig gehoor hebt.

• LiquidT_NL

Sorry, ik ging inderdaad even uit van het feit dat de versterker in de subwoofer zat. Hoe dan ook heb je iets nodig dat versterkt.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
LiquidT_NL schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:00:
[...]

Sorry, ik ging inderdaad even uit van het feit dat de versterker in de subwoofer zat. Hoe dan ook heb je iets nodig dat versterkt.
Dat is (zeer waarschijnlijk) ook het geval. Kan je vrij snel zien, want de subwoofer heeft dan voeding nodig. Dat je deze wel aan de receiver hangt is natuurlijk logisch, want het signaal komt niet uit de lucht vallen.. Er zal ergens iets moeten zijn dat het signaal verdeelt naar de juiste speakers en versterkt voor de speakers waar dat nodig is.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
De subwoofer is passief. heeft geen eigen stroomtoevoer nodig.

stel ik kan een andere versterker op de kop tikken en ik sluit deze aan op de analoge jack uitgang van de geluidskaart, heb ik dan dolby surround ? of werkt dit niet d.m.v. alleen de analoge uitgang te gebruiken van de geluidkaart ? als het wel werkt, heeft dit invloed op de geluidskwaliteit ?

en anders.... misschien een leuke set speakers kopen die ik aan kan sluiten op de dolby uitgangen van de geluidskaart maar wil er eigenlijk niet te veel geld aan spenderen. ( 50-100 euro ).
heeft iemand ervaring met een bepaald merk/type set in die prijsklasse ? Ik gebruik het voornamelijk voor gamen en films op de pc.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 15:01:
De subwoofer is passief. heeft geen eigen stroomtoevoer nodig.

stel ik kan een andere versterker op de kop tikken en ik sluit deze aan op de analoge jack uitgang van de geluidskaart, heb ik dan dolby surround ? of werkt dit niet d.m.v. alleen de analoge uitgang te gebruiken van de geluidkaart ? als het wel werkt, heeft dit invloed op de geluidskwaliteit ?
Nee, uit een enkele jack-connectie gaat je dat niet lukken. Daaruit kan je hooguit stereo krijgen, wat je daarna op je versterker weer met Dolby ProLogic gaat simuleren naar surround, maar geen surround is.
Wat vaak wel kan, is je geluidskaart met analoge connecties aan je receiver hangen. Dan heb je dus 6 analoge (3x stereo) verbindingen nodig om de 6 kanalen op je receiver aan te leveren. Je gebruikt dan niet de DAC van je receiver, maar de DAC van je geluidskaart (die kwalitatief meestal een stuk minder goed is). Je kan eventueel zelfs kiezen voor elk kanaal zn eigen amp te geven, maar dat lijkt me niet echt nuttig in deze configuratie.
en anders.... misschien een leuke set speakers kopen die ik aan kan sluiten op de dolby uitgangen van de geluidskaart maar wil er eigenlijk niet te veel geld aan spenderen. ( 50-100 euro ).
heeft iemand ervaring met een bepaald merk/type set in die prijsklasse ? Ik gebruik het voornamelijk voor gamen en films op de pc.
Je kan voor dat budget beter kijken of je een 2e hands receivertje (al dan niet met speakers) op de kop kan tikken. Wordt ook al zeuren, maar dan heb je een veel betere uitgangs-positie dan waar je nu mee wilt gaan rommelen.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
ik ga mijn defecte versterker weg knikkeren en koop een 2e hands.

Bedankt voor de reacties !

• LiquidT_NL
kroegtijger schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:34:
[...]

Dat is (zeer waarschijnlijk) ook het geval.
Hij stelt toch duidelijk van niet :P En de sub is passief als ik het zo hoor. Subwoofer aan de voeding zegt ook niets als je een actieve sub hebt natuurlijk ;) Maar zoals jij voorstelt in je andere post: gaat dat wel werken dan om de speakers onversterkt aan te sluiten? Lijkt me dat er dan wel heel laf geluid uit gaat komen.

Pagina: 1