Geheugen probleem Asus IV Rampage Extreme

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-07 04:17
Beste tweakers,

Ik heb een vraag omtrent het moederbord. Ik gebruik dit moederbord i.c.m. de nieuwste bios (3404), echter krijg ik maar 12gb te zien in windows 8 ipv 16gb (4x4 Corsair Dominator GT 2133mhz) in quad channel (rode banken gebruikt, geen zwart). Het moederbord ziet zelf wel 4 dimms in "bios post DIMM), ook in cpu-z ziet hij 4 banken. Heb hierbij alles geprobeerd, andere banken, andere volgorde. De 16gb wordt alleen herkend in dual channel en tripple channel. De geheugen banken zijn dus niet stuk.
Ook heb ik de XMP profiel aangezet en handmatig, beide nog steeds 12gb.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Dit probleem is zeer actueel waar er op diverse fora dit probleem beschreven staat.

Alvast bedankt,
Groet,
Paul Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336701

Welke versie van Windows 8 heb je, schijnt dat ie wel alles ziet met de versie Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Dank voor je reactie Alienhunte 1970. Ik gebruik momenteel de pro versie inclu media center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kennis van heeft deze, Asus Rampage IV Extreme (Battlefield 3 Edition), en heeft altijd W 7 ultimate gedraait.
Na installatie W8 Pro had ie hetzelfde probleem, meer dan 12gb was niet zichtbaarvan de 32gb..
Nieuwe installatie gedaan van W8 Enterprise en zag nu wel alle 32gb in windows.
Heeft alleen niet de allernieuwste bios maar de 3301.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 336701 op 14-03-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Dank je wel voor deze tip Alienhunter. Ik ga mijn windows dan maar even opnieuw installeren. Begin ik eerst met windows 7. Ik heb inderdaad ook de BF3 versie. Zal wel een versie van spot*** (8 Enterprise), gebruiken om het geheugen te testen. Zal mijn bevindingen hier rapporteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Dijkstra88 op 14-03-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23

Fordox

00101010

MSDN: Memory Limits for Windows Releases (Windows)
volgens dit klopt die geheugen ristrictie van 12gb niet ;)

maar het kan een foute installatie zijn.
Dit probleem is zeer actueel waar er op diverse fora dit probleem beschreven staat.
al verder gekeken op deze fora naar een oplossing?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Fordox schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:02:
MSDN: Memory Limits for Windows Releases (Windows)
volgens dit klopt die geheugen ristrictie van 12gb niet ;)

maar het kan een foute installatie zijn.

[...]

al verder gekeken op deze fora naar een oplossing?
Dank voor je reactie Fordox. Ik ga windows opnieuw installeren om te kijken wat het geheugen dan aangeeft. Daarnaast geven de diverse fora aan om het moederbord RMA te sturen. Tot slot geven zij aan om de cpu opnieuw te installeren, wat ik al getoetst hebt. Geen resultaat. Gebruik een 3930k C1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Nieuwe installatie heeft niet gewerkt. Ook opnieuw plaatsen van de cpu werkt helaas niet. Zit niks anders op dan het bord rma te sturen naar Asus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Het moederbord ziet zelf wel 4 dimms in "bios post DIMM), ook in cpu-z ziet hij 4 banken.
Dit begrijp ik niet, dan is er toch niets mis met het moederbord?
Wat zegt memtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 263284 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 16:23:
[...]

Dit begrijp ik niet, dan is er toch niets mis met het moederbord?
Wat zegt memtest?
Hoho, let eens op definities :o

Mensen noemen een DIMM in de volksmond wel een 'bank', maar een bank is iets anders. Een bank is een verzameling van 64 datalijnen. Als een DIMM 128 datalijnen kent (een dubbelzijdige DIMM) telt een enkele DIMM als twee banks.

Dus als dit dubbelzijdige DIMMs zijn, en er vier banks herkend worden, dan wordt slechts de helft van de DIMMs herkend.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Dimms zitten gewoon goed in het moederbord. Snap hier niks van, hij blijft maar 12gb zien ipv 16gb. Ander moederbord x79 extreme 4 van asrock ziet wel de 16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je al geprobeert om er de bios op te zetten die er op stond, weet niet of dat gaat maar mss iets om te proberen.
Ook heb je de andere sloten geprobeert, de 4 zwarte.
In de bios, ziet hij daar dus gewoon 16gb aan memory of ook maar 12gb.
foto daarvan, bios, zou nice zijn om te zien

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 336701 op 17-03-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Hallo Alienhunter,

Gebruik de nieuwste bios . Ook zitten de vier dimms in de rode. Op zwart start het moederbord niet. In de bios zelf geeft hij maar 12gb weer, wel ziet hij alle vier dimms. Zal ff screens maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Bord heb ik kunnen omruilen voor een nieuw exemplaar. Collega van mij heeft een eenmanszaak in computeronderdelen, gaf direct aan na het testen dat het bord defect is. Door mijn toets week op de vua,
pas zaterdag tijd om bord in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Bord ingebouwd en idd start hij gelijk met 16gb. Toch gek dat er voor zo,n duur bord toch vele mankementen aan zit. Mag gesloten worden deze thread .
Pagina: 1