Videokaart, upgraden en vergelijken van verouderd systeem

Pagina: 1
Acties:

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op dit moment is mijn PC een bijna 7 jaar oude Core 2 Duo. Toentertijd was de videokaart een substantieel deel van de aankoopprijs. 400Euro als ik mij kan herinneren. Dit betrof een ATI X1900 videokaart.

Heden game ik nog steeds dezelfde games als toen. Er staat nog Windows XP op en met die kaart gaat dat allemaal prima.

Op dit moment ontwikkel ik echter meer dan dat ik game en heb daartoe Ubuntu ernaast geïnstalleerd (12.10) de driver ondersteuning voor de ATI is echter dermate belabberd dat ik enkel standaard drivers kan gebruiken waardoor ik in Ubuntu geen hardware versnelling heb. Dat merk ik zelfs bij sommige websites. (met animaties, filmpjes etc.)

De vraag:
Ik wil een andere videokaart kopen zodat ik wel knap Ubuntu kan gebruiken. (nVidia schijnt goede support hiervoor te hebben) het budget is echter nu een stukje minder en gezien de leeftijd van de pc niet rendabel om hier veel geld aan uit te geven. Echter ik wil in XP geen performanceverlies. Zelf dacht ik aan een bedrag rond de 70 euro.

Dus welke huidige goedkope kaart is vergelijkbaar (of beter) qua prestaties met een ATI X1900. Hoe kan ik dat zien als ik in de PriceWacht videokaarten bekijk? Zijn er nog andere zaken waarop ik moet letten?

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 18:35
Ik zou denk ik kijken of je een 9800GT kan vinden tweedehands, zie ze staan van 30-60 euri. Verbruikt niet meer dan een X1900 volgens mij maar is nog een stuk sneller ook (of een GTS 250).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:06
Heb je een pcie of agp slot?

• Pin0
  • Niet online
Het is een PCIe videokaart

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:06
Een gt640 is het snelste met jouw budget, maar ook de gt430, gt530 en gt630 zijn al sneller dan de x1900.
http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html

Je kunt ook 2e hands kijken, dan heb je al een gts450 of misschien zelfs een gtx460/550ti/560 voor dat geld (of minder).

Let er wel op dat je voeding het aan kan, al zijn nieuwere kaarten doorgaans wel zuiniger.

• Pin0
  • Niet online
He thanks! dat is een handige link. Ik zal marktplaats eens gaan afstruinen.

• Pin0
  • Niet online
Mijn oom bleek een gtx 560 over te hebben. Heb ik overgenomen voor 75 euro. Werkt prima in zowel ubuntu als xp. Super!
Bedankt voor de suggestisch die min of meer hiertoe hebben geleid...!

Pagina: 1