Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opstelling:

router: Zyxel P-2812HNU-F1 (telfort)
NAS: Iomega EZ backup & media met kabel aan router
WD TV Live via wifi aan router
Laptop: via wi-fi 54,0 Mbps

Probleem:
Op de NAS staan foto's en muziek. Muziek afspelen via de laptop gaat prima. Maar Foto's bekijken gaat super traag (3 sec wachten voordat de volgende foto (gem 5 mb per foto) tevoorschijn komt). Zelfs met fast picture viewer.

onderzoek:
Ik heb gespeeld met verschillende channel opties op de router, waarbij channel 12 het beste resultaat lijkt te geven. Maar het beste resultaat is een doorvoersnelheid van ongeveer 2,5 MB/sec.

Speedtest geeft een downloadresultaat van 1150.4 KByte/sec.

Vraag:
Is dit gewoon het maximale dat de router/NAS/laptop aan kan? Of moet er ergens een fout in het netwerk zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:30
Probeer de gehele situatie eens bekabeld, dan weet je in ieder geval of je wifi netwerk een factor in dit probleem is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thaan schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:03:
Probeer de gehele situatie eens bekabeld, dan weet je in ieder geval of je wifi netwerk een factor in dit probleem is of niet.
Met de kabel haal ik snelheden van rond de 12 MB/sec (cat 5 utp kabel). Wat kan ik hier uit afleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:16:
[...]

Met de kabel haal ik snelheden van rond de 12 MB/sec (cat 5 utp kabel). Wat kan ik hier uit afleiden?
én dan werkt het bekijken van foto's wel zoals je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thaan schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:21:
[...]

én dan werkt het bekijken van foto's wel zoals je wilt?
Het gaat in ieder geval een stuk sneller dan via wifi, maar helemaal optimaal vind ik het niet. Ik heb zojuist even een paar foto's bekeken die op de laptop zelf staan. Dat gaat gewoon heel soepel. Niet te vergelijken met de bestanden die op de NAS staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:27:
[...]

Het gaat in ieder geval een stuk sneller dan via wifi, maar helemaal optimaal vind ik het niet. Ik heb zojuist even een paar foto's bekeken die op de laptop zelf staan. Dat gaat gewoon heel soepel. Niet te vergelijken met de bestanden die op de NAS staan.
Als je de ervaring via UTP al niet optimaal vind, gaat het natuurlijk niet beter als je UTP vervangt door een vertragende factor (wifi). Klinkt alsof wifi hier een beperkende factor is aangezien het via UTP beter werkt, maar ik heb eerder het idee dat je de hele ervaring niet optimaal vind.

Bedenk wel dat de data niet lokaal is, maar op de NAS staat. Dan heb je niet dezelfde 3ms reactiesnelheid als wanneer het op een interne schijf staat. Of wat je ervaart normaal is voor jouw NAS/netwerk/hardware, kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je in zijn algemeenheid wellicht zeggen, dat wanneer er via UTP een snelheid van 12 MB/sec wordt gehaald, het logisch is dat er via wi-fi een snelheid van 2,5 MB/sec wordt gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:41:
Kan je in zijn algemeenheid wellicht zeggen, dat wanneer er via UTP een snelheid van 12 MB/sec wordt gehaald, het logisch is dat er via wi-fi een snelheid van 2,5 MB/sec wordt gehaald?
Je snapt dat wifi en UTP snelheden niet met elkaar verbonden zijn?

als je 802.11g gebruikt op 54Mbit, is dat ~5MB/s, maar wifi is half duplex dus ~2.5MB/s klopt. Een sneller wifi netwerk zal dus die snelheid omhoog krikken.
Als ik de specs van je router bekijk kan die router sneller aan dus is de vraag: heb je dat ook ingesteld en kan je laptop dat ook aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thaan schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:49:
[...]

Je snapt dat wifi en UTP snelheden niet met elkaar verbonden zijn?

als je 802.11g gebruikt op 54Mbit, is dat ~5MB/s, maar wifi is half duplex dus ~2.5MB/s klopt. Een sneller wifi netwerk zal dus die snelheid omhoog krikken.
Als ik de specs van je router bekijk kan die router sneller aan dus is de vraag: heb je dat ook ingesteld en kan je laptop dat ook aan?
De bottleneck is in dit geval dus kennelijk de laptop. De netwerkkaart kan geen 802.11n aan. Ik kan die optie in ieder geval niet terugvinden bij de adapterinstellingen.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schenzel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-03-2022
Ik heb ook de Zyxel P-2812HNU-F1 (van Telfort), en wat mij opviel was de t.o.v. mij eerdere WAG320N van Linksys de trage (gehalveerde) Wifi snelheid in de 11n modus.

Na wat speurwerk erachter gekomen dat de Zyxel alleen in single channel (20 MHz bandbreedte) werkt, dus van de 150 Mbit/sec die ik met de Linksys had met dual channel (bijv. kanaal 7 en 11 op 40 MHz bandbreedte) blijft maar max. 72 Mbit/sec over......

Technisch gezien zou de Zyxel ook die dubbele bandbreedte van 40 MHz moeten kunnen leveren, gelet op de handleiding van internet (EN de "beloofde 300 Mbit/sec...), maar de web interface biedt geen enkele mogelijkheid om e.e.a. te configuren, in tegenstelling tot de Linksys...

Een jammerlijke tekortkoming van Zyxel :( (of van de Telfort firmware???)
Pagina: 1