• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-12 18:37
Gisteren heb ik mijn nieuwe systeem opgebouwd. Dit betreft een MSI Z77-G45A moederbord met Core i5-3570K processor en 16GB geheugen (2x8 van Corsair). Helaas krijg ik bij het aanzetten een leeg zwart scherm (wel beeld/signaal) met rechtsonderin het cijfer 99 (enig Google werk leert dat het een soort i/o error is).

Geen bios, geen piepjes, helemaal niets. Heb alles al losgekoppeld (echt alles, dus ook i/o poorten van de kast, hdd's etc, dus heb nu alleen nog maar moederbord met cpu en cpu koeler (de Scythe Mugen 3 trouwens) en de onboard videokaart gebruikt maar dan nog steeds dit probleem.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen? Of is het werkelijk een RMA'jte?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-12 14:06

Fordox

00101010

ram getest in een ander systeem, eveneens als de voeding? zit de cpu wel goed? (geen gebogen pinnetjes) geen kortsluiting? randapparatuur dat niet goed werkt?
dan hebben we deze nog: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

als hij dan nog niet werkt, probeer dan je moederbord en cpu met een andere moederbord of cpu te testen.
dan weet je waar de fout ligt, en dan rma'en.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• BeQuietAndDrive
Goed punt, het geheugen kan ik niet in een ander systeem testen denk ik, maar ik zou even bij vrienden kunnen rondvragen. Dat wordt dan echter wel pas over anderhalve week en ik wil eigenlijk eerder aan de slag :)

Er is geen randapparatuur aangesloten. De voeding (Corsair HX520 80-plus) is niet vernieuwd, alle fans draaien en ledjes branden op het moederbord, dus lijkt me in orde. De voeding werkte toen het oude systeem er nog in zat en lijkt nu ook nog goed te werken.

• Fordox

Fordox

00101010

alles lijkt ja, je weet het pas zeker als je getest hebt ;) en helaas kost dat inderdaad tijd. je kunt al wel kijken of je cpu goed zit. dat geeft soms ook nog wel eens rare problemen.

en je hebt geen randapparatuur aangesloten, dus ook geen scherm? heb je ook al geprobeerd om alles buiten de kast op te starten? (dus met het moederbord op een kartonnen doos)

Verwijderd

Ik zou je voeding eens testen en kijken of je mb wel 8gb stickjes ondersteunt.

• BeQuietAndDrive
Ik stuit net op een lijst met compatible geheugen en daarop komt Corsair maar sporadisch voor: http://nl.msi.com/file/test_report/TR10_2533.pdf

Kan dus de oorzaak zijn, voor 16GB moet ik dan naar A-data toe of naar Powerchip (of Hynix) zo te zien. Dat houdt eveneens in dat de best buy guide van Tweakers van maart niet klopt :-( ik kan Azerty eens benaderen en vragen of ik ze kan omruilen voor Powerchip geheugen dan. Maar eerst eens testen of dat wel de oorzaak is natuurlijk ;)

Ik gebruik nu deze pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10

[ Voor 32% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 14-03-2013 11:16 ]

Verwijderd

Als ik MSI en code 99 intik in Google dan kom ik een enorme berg hits tegen. Ik neem aan dat je daar al een kijkje hebt genomen?

• Hoshingen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 08:34
Ik lees via Google dit:
I have an MSI motherboard and got the same thing.

I called them because I am on a time crunch on getting this done. What they told me is it is it an input device causing the error. So unplug EVERYTHING that is inputs including the ones on the motherboard (USB and audio) and try booting with only a keyboard. Be sure things like sound cards and nic cards are disconnected also.

I did this and was able to get the system to boot up now I have to find where the problem is more.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-12 18:41

psy

Geen andere cpu bij de hand?

Ik heb ook al twee MSI borden met Z77 chipset moeten RMA'en in korte tijd wegens boot-issues, Tja jij hebt er verder niks aan maar ik zou vooral het moederbord verdenken :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• BeQuietAndDrive
Ik heb hier geen onderdelenmagazijn helaas ;) Die Google hits sturen wel allemaal op de i/o error aan maar de oplossing zijn divers en niet altijd duidelijk. Ik ga vanavond het hele ding even uitbouwen en dan kijken wat er gebeurt.

Er zit ook een LED-display op het moederbord, dat wist ik niet eens! Stukje manual overgeslagen denk ik. Ook daar eens naar kijken vanavond :)

• Fordox

Fordox

00101010

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:20:
Ik heb hier geen onderdelenmagazijn helaas ;) Die Google hits sturen wel allemaal op de i/o error aan maar de oplossing zijn divers en niet altijd duidelijk. Ik ga vanavond het hele ding even uitbouwen en dan kijken wat er gebeurt.

Er zit ook een LED-display op het moederbord, dat wist ik niet eens! Stukje manual overgeslagen denk ik. Ook daar eens naar kijken vanavond :)
waar haal je die error 99 vandaan?

juist van het led display. (zijn gewoon segmenten displays, niet iets waar windows op kan draaien oid :P)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:57
Fordox schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:59:
[...]

waar haal je die error 99 vandaan?
Van zijn gewone display lijkt me:
Helaas krijg ik bij het aanzetten een leeg zwart scherm (wel beeld/signaal) met rechtsonderin het cijfer 99 (enig Google werk leert dat het een soort i/o error is).

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de code rechtsonder in het scherm is de HEX code die ook op het bedug scherm zichtbaar is,

probeer het eens met 1 geheugen module over de verschillende sloten verspreid..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• BeQuietAndDrive
We zijn weer iets wijzer. Alles uit de kast gehaald en het moederbord kaal op bureau opgestart. Nog steeds geen verschil. Vier ledjes die aangeven dat de power flow naar de CPU goed is. Geen display verder op het bord zelf trouwens.

Toen het geheugen eraf gehaald en toen wel piepjes uit de speaker. Geen beeld, wel piepjes ineens. Geheugen erop, wel beeld en die 99 weer in het scherm. Wat gespeeld met geheugenmodules en in de verschillende slots en zo. Volgens mij zegt dit dat het geheugen niet op dit bord gaat, of het geheugen stuk is, zit ik dan goed? En moet ik dan beter dat Powerchip geheugen hebben uit die lijst van MSI?

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 14-03-2013 20:06 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk zijn de pinnen van de socket verbogen. koop maar een nieuwe, want dat is geen garantie. <+:) ^) :Z (8>

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2013 20:56 ]

• Fordox

Fordox

00101010

je hebt nooit beeld als er geen ram is ;) en dan piept het inderdaad aan alle kanten.

ik denk inderdaad dat je moederbord doa is.

• BeQuietAndDrive
Ok dank! Dan gaat die terug.

• BeQuietAndDrive
Vandaag mijn geheugen in een Asus systeem getest en werkte feilloos, ook memtest liep vlot door. Ik neem nu van het werk twee andere merken geheugen mee, als dat ook allemaal niet werkt moet ik definitief concluderen dat het moederbord DOA is inderdaad.

• BeQuietAndDrive
Nog even een korte update (liep even drie dagen vertraging op door een buikgriep): inmiddels getest met twee andere merken geheugen, geen vooruitgang. Eergisteren moederbord retour gezonden, gisteren inderdaad defect bevonden en er is gelijk een nieuwe toegezonden. Die verwacht ik vanavond binnen te krijgen. Bedankt voor alle hulp :)

[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 21-03-2013 08:39 ]

Pagina: 1