Toon posts:

kef iq9 en dali asx 8000

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik zit met een dilemma.
Graag wil ik nieuwe boxen kopen. Nu heb ik zitten kijken op marktplaats en hier zie ik de Kef iq9 staan en de Dali asx8000.

Kef: 37 tot 40.000 ja

Dali: 32 tot 24.000
In de beschrijving staat basrefkex systeem 48 ja. Wat is het nu? Die 32 of 48?

En welke speakers zou ik de beste koop aan hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik nog een keer reageer... Maar wil zo 1 van de twee gaan kopen

• spettersplat
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-01-2024
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:16:
Goedemorgen,

Ik zit met een dilemma.
Graag wil ik nieuwe boxen kopen. Nu heb ik zitten kijken op marktplaats en hier zie ik de Kef iq9 staan en de Dali asx8000.

Kef: 37 tot 40.000 ja

Dali: 32 tot 24.000
In de beschrijving staat basrefkex systeem 48 ja. Wat is het nu? Die 32 of 48?

En welke speakers zou ik de beste koop aan hebben?
Lijkt mij dat het frequentie bereik bedoeld wordt dus:

Kef: 37Hz tot 40.000Hz

Dali: 32Hz tot 24.000Hz

Ik weet niet of je er wat aan hebt.
In het hoog gaat goed menselijk gehoor niet verder dan ca 20.000Hz.
In het laag bij muziek alleen van toepassing bij elektronische muziek of kerkorgel.
En indien bij films, geluids effecten als explosies e.d.

Verwijderd

Topicstarter
spettersplat schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:55:
[...]

Lijkt mij dat het frequentie bereik bedoeld wordt dus:

Kef: 37Hz tot 40.000Hz

Dali: 32Hz tot 24.000Hz

Ik weet niet of je er wat aan hebt.
In het hoog gaat goed menselijk gehoor niet verder dan ca 20.000Hz.
In het laag bij muziek alleen van toepassing bij elektronische muziek of kerkorgel.
En indien bij films, geluids effecten als explosies e.d.
Dankjewel wel. Ik luister vooral veel dance muziek. Die Dali boxen zijn wel al wat ouder. Maar als het goed is komt daar dus meer laag uit?

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-01 07:39

Audione0

Strijdt der titanen

Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:04:
[...]
Maar als het goed is komt daar dus meer laag uit?
Ja

1 Tip: neem je versterker mee waarop je die speakers gaat aansluiten en luister zelf even wat je het mooiste vindt klinken.

[ Voor 26% gewijzigd door Audione0 op 14-03-2013 12:57 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Verwijderd

Niet per se. Het feit dat de ene speaker in potentie lager gaat dan de andere zegt niets over hoeveel db +/- deze speaker produceert voor de desbetreffende frequentie.

• spettersplat
Maar de getallen geven wel aan tot waar je een fatsoenlijke weergave mag verwachten.
Maar ik zou er persoonlijk niet al te veel waarde aan hechten.
Het is in mijn optiek belangrijker dat je binnen dat frequentie spectrum een evenwichtig geluid heb; hoog, midden en laag goed in balans zodat je je niet zit te ergeren of het geluid als vermoeiend ervaart zoals vaak het geval is bij alles-in-1 home cinema setjes. Daar heb je vaak schel hoog, onevenredig veel laag en midden dat door beide ondergesneeuwd is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:56:
[...]

Niet per se. Het feit dat de ene speaker in potentie lager gaat dan de andere zegt niets over hoeveel db +/- deze speaker produceert voor de desbetreffende frequentie.
Maar over t algemeen moet er t zelfde in zitten als de kefs?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:17:
[...]

Maar over t algemeen moet er t zelfde in zitten als de kefs?
Om te bepalen welke speakers in jou optiek beter klinken (lees 'lager gaan') zul je ze toch echt moeten beluisteren. Specificaties zeggen 9 van de 10 keer niets aangezien elke fabrikant de data op verschillende manieren en onder verschillende omstandigheden meet.

• spettersplat
Staar je niet blind op het laag; het verschil tussen de KEF en Dali is maar 5Hz. Er zijn maar weinig omstandigheden te bedenken waaronder je in praktijk dat verschil zal ervaren. Als het verschil nou hoger was b.v. 32Hz en 80Hz (wat vaak voorkomt bij kleinere boekenplank speakers) dan zegt dat veel meer. En niet onbelangrijk, speelt er altijd een subwoofer mee? Want dan is dat verschil ook niet meer zo belangrijk.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:29
Kef IQ9 en Dali asx 8000 zijn niet vergelijkbaar. Het is een compleet ander segment waar de speakers zich in bevinden, waarbij de Dali's echte instappers (en ouder) zijn. De Dali's zou ik niet meer dan 100 euro voor betalen.

Dus als je de Kef IQ9 voor een gelijk prijs kan krijgen (natuurlijk even luisteren of je het mooi vindt) dan zou dat je betere keuze zijn.

Al zou ik heel eerlijk moeten bekennen dat ik beide niet zou kopen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

spettersplat schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:02:
Maar de getallen geven wel aan tot waar je een fatsoenlijke weergave mag verwachten.
Mwah, ik zie er niet bij staan of het is gemeten bij -3 dB of bijvoorbeeld al bij -6 dB. En er zijn zelfs merken die vrolijk waarden opgegeven bij -12 dB. Dan kan je aan dergelijke opgegeven frequenties ook niets meer afleiden.

Sowieso zeggen dit soort gegevens inderdaad niets over de klank van een speaker en daarom zal je altijd moeten gaan luisteren. Ik heb de Kef iQ9 ook gehoord en hoewel deze op papier relatief laag gaat waren er genoeg andere speaker die lager gingen terwijl dat op papier niet zo was. Oftewel: cijfertjes zeggen niets. En als ze al wat zouden zeggen dan heb je ook nog een heel groot deel akoestiek en plaatsing wat meespeelt met wat een speaker doet of kan doen. En verder ben ik nog steeds van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is, een subwoofer zal altijd een aanvulling zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
newbreed schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:03:
Kef IQ9 en Dali asx 8000 zijn niet vergelijkbaar. Het is een compleet ander segment waar de speakers zich in bevinden, waarbij de Dali's echte instappers (en ouder) zijn. De Dali's zou ik niet meer dan 100 euro voor betalen.

Dus als je de Kef IQ9 voor een gelijk prijs kan krijgen (natuurlijk even luisteren of je het mooi vindt) dan zou dat je betere keuze zijn.

Al zou ik heel eerlijk moeten bekennen dat ik beide niet zou kopen.
Dus die dali is waarschijnlijk niet alles? Ondanks zijn best goede specs

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:47
FeaR schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:03:
[...]

Mwah, ik zie er niet bij staan of het is gemeten bij -3 dB of bijvoorbeeld al bij -6 dB. En er zijn zelfs merken die vrolijk waarden opgegeven bij -12 dB. Dan kan je aan dergelijke opgegeven frequenties ook niets meer afleiden.

Sowieso zeggen dit soort gegevens inderdaad niets over de klank van een speaker en daarom zal je altijd moeten gaan luisteren. Ik heb de Kef iQ9 ook gehoord en hoewel deze op papier relatief laag gaat waren er genoeg andere speaker die lager gingen terwijl dat op papier niet zo was. Oftewel: cijfertjes zeggen niets. En als ze al wat zouden zeggen dan heb je ook nog een heel groot deel akoestiek en plaatsing wat meespeelt met wat een speaker doet of kan doen. En verder ben ik nog steeds van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is, een subwoofer zal altijd een aanvulling zijn.
Precies dus wat Fear zegt.....

K to the KillaZ

• spettersplat
Ik ben het gedeeltelijk met Fear eens. Cijfertjes zeggen natuurlijk wel wat als die aanzienlijk afwijken van het ideaalbeeld voor een speaker. Als je het hebt over geluidskwaliteit, dan zit het verschil (waar je overigens ook voor betaalt) vooral in de gebruikte units. Bijvoorbeeld als je het over een lage tonen unit hebt, dan is het van belang dat de unit de lucht snel in beweging kan brengen en ook weer snel tot stilstand komt; dat komt de strakheid / definitie van de lage toon ten goede en geeft rust in het geluidsbeeld omdat dan ook hoge tonen en middentonen beter hoorbaar blijven. Je ziet dat voor de lage toner dan ook terug in de gebruikte materialen en sterke magneet. Maar dan nog heb je een goed speaker ontwerp nodig wat resulteert in goede filters zodat de overgangen tussen de verschillende units goed geregeld zijn. Is dat niet het geval, dan krijg je pieken of dalen in de totaal frequentie karakteristiek.
En dat is maar een begin. Want uiteindelijk is goede akoestiek van je ruimte misschien nog wel het belangrijkst.

Verwijderd

Topicstarter
spettersplat schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:34:
Staar je niet blind op het laag; het verschil tussen de KEF en Dali is maar 5Hz. Er zijn maar weinig omstandigheden te bedenken waaronder je in praktijk dat verschil zal ervaren. Als het verschil nou hoger was b.v. 32Hz en 80Hz (wat vaak voorkomt bij kleinere boekenplank speakers) dan zegt dat veel meer. En niet onbelangrijk, speelt er altijd een subwoofer mee? Want dan is dat verschil ook niet meer zo belangrijk.
Nee ik heb de sub er toen uit gedaan omdat ik goede zuilen wou

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:03:
[...]

Ik heb een boekje op interneren kunnen vinden. Hier staat:

Sencifity @ 2,83v/1m (db) en daar achter 92 db

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:22:
[...]

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2013 10:32 ]

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:29
Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:22:
[...]

Post met je telefoon gemaakt? :+

Verwijderd

Topicstarter
newbreed schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:49:
[...]

Post met je telefoon gemaakt? :+
Ja ging ff wat mis :P

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De specificaties die je bij hifispeakers krijgt zeggen vrijwel niks. Ook de gevoeligheid / sensitivity kan je niet zomaar vergelijken, die kan ook op verschillende manieren gemeten worden.

Op zich kan je uit specificaties wel afleiden hoe het ongeveer klinkt, maar dan heb je veel uitgebreidere specificaties nodig die je nooit bij hifispeakers krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 15-03-2013 11:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.