Stemmen gehoord + slapeloosheid: psychose?

Pagina: 1
Acties:
  • 575 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2822

Topicstarter
Al sinds een week hoor ik enkele stemmen (vooral 's nachts) en heb ik last van slapeloosheid. Ook heb ik 's nachts het gevoel achtervolgd te worden. Dit voor het eerst en kort na een periode van veel studielast.

Ik heb het idee dat ik door teveel nadenken en hersenactiviteit voor lange(re) psychotisch ben geworden. Is deze angst terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26431

Lijkt me sterk
Een psychose is wel een iets ernstigere afwijking dan een gevoel van onbehagen (=stemmen/geluiden horen) en slecht slapen

Het slecht slapen roept dit onbehagen ook op

Ik heb een tijd terug last gehad van een angststoornis, dat resulteerde in op de raarste momenten, zonder aanleiding een enorm angstig en paniek gevoel te hebben
Verdomd eng, vooral omdat je niet weet waar, wanneer en wat er gaat gebeuren

Na verloop van tijd begon ik er ook slecht door te slapen en dan ga je helemaal flippen: realiteit lijkt niet meer te kloppen, slecht zicht etc.

Erg eng

Anyway, dit KAN veroorzaakt worden door stress, te veel dingen doen die je niet liggen of andere problemen
Meestal wordt hiet niet veroorzaakt door wat je denkt dat het is

Bij mij kwam het door een onbalans tussen wat ik wilde in mijn leven, en wat ik DEED in mijb leven omdat het moest
Omdat ik teveel deed omdat het moest, wat ik niet leuk vond, begon mijn onderbewustzijn daartegen te protesteren. In mijn geval met als symptomen een angststoornis

Dit kan bij iedereen anders uitpakken, dus ook zoals bij jou nu

Het gaat echter NIET vanzelf weg, dus een bezoekje aan de huisarts voor wat tijdelijk medicijnen en een doorverwijzing naar een psych, kan ik je wel adviseren
Ik heb er in totaal 3 jaar mee gelopen, en soms met maanden nergens last van, maar ik stress periodes kwam het telkens terug.... totdat het onhandelbaar werd

De gehele behandeling heeft nog geen half jaar geduurt, ik heb een aantal inzichten daar opgedaan en een paar belangrijke obstakels weggeruimd

Never felt better

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

Exirion

Gadgetfetisjist

Er schijnen in Nederland schrikbarend veel mensen met dit soort klachten rond te lopen, dus opzich is het helemaal niet zo gek dat je aan een psychose denkt. Verder heb ik er niet zoveel inzicht in.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik zou zeer zeker contact opnemen met je huisarts, jammer genoeg blijven veel te veel nederlanders met psychische klachten rondlopen, terwijl als men een teen kneust men wel gelijk naar de dokter rent. Het kan overigens heel goed dat de klachten die je hebt worden veroorzaakt door slapeloosheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Statistisch gezien is de kans op schizofrenie (de ergste vorm) 1 procent.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik altijd al de obsessief-compulsieve stoornis heb gehad, wat overigens geen direct verband inhoudt met psychoses. Vanwege slaaptabletten verdwijnt het licht-psychotische gevoel.

De onbalans in het leven heb ik inderdaad op de manier van eXrated gecreëerd (te hoge prestaties opleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heel veel mensen lijden hieraan ja

Toch vreemd.... het is nog nooit zo goed gegaan met ons...we hebben alles wat ons hartje begeert....hoeven niet meer bang te zijn voor dood, oorlog, honger en gewels (in het algemeen dan)

En TOCH voelen velen zich psychisch niet in de haak?
Hoe zou dat toch komen?

NOTE: Willen de Theisten aub niet als suf en voorspelbaar, kompleet niet samenhangend antwoord hierop stellen dat dat komt omdat we niet geloven? Want ook theisten lijden hier in grote mate aan

Dank U ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 03 juni 2001 14:23 schreef eXrated het volgende:
En TOCH voelen velen zich psychisch niet in de haak?
Hoe zou dat toch komen?
Intolerantie, materialisme, normvervaging, geestelijke armoede, stress... Moet ik nog even doorgaan? :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 07:15

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

NOTE: Willen de Theisten aub niet als suf en voorspelbaar, kompleet niet samenhangend antwoord hierop stellen dat dat komt omdat we niet geloven? Want ook theisten lijden hier in grote mate aan
Inderdaad suf en kompleet niet samenhangend maar voorspelbaar??? Hoe kom je daar nu weer bij? Ik zie het verband niet zo...

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16192

hoor je ook je eigen hartslag? of iig een soort regelmatig gebonk? deze dingen zijn nl typisch schizofrenie; dit is NIET erg in jou geval denk ik.

Je hebt waarschijnlijk een zeer lichte vorm van schizofrenie altijd al gehad, maar door spanningen enzo wor dit ietsje erger tijdelijk. Er lopen op de wereld miljoenen mensen rond hiermee en ik denk dat meer dan de helft nog nooit klachen heeft gehad.

Schizofreen zijn beteken nie dat je gek benmt ofzo:)

Bij de dokter kan je hier pilletjes voor krijgen zodat je er niet eens last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, ik hoor mijn hartslag in elk geval niet.

Wel lijkt de situatie erger te zijn geworden (slaapproblemen), terwijl ik vandaag ook overdag moeilijker "de weg kan vinden" :(
Hoewel daglicht psychologisch een veiliger gevoel geeft...
Werken en uitgaan (ondanks de oververmoeidheid, kon toch niet slapen) lukt in elk geval nog wel zonder problemen, maar dat neemt de oorzaak niet weg.

Inderdaad de dokter maar weer eens bezoeken na de feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 03 juni 2001 14:29 schreef Exirion het volgende:

[..]

Intolerantie, materialisme, normvervaging, geestelijke armoede, stress... Moet ik nog even doorgaan? :)
Hmmm, die zaken waren vroeger toch echt wel erger
Toen moest je je zorgen maken of je wel eten voor je kinderen had die week
Of dat je de doktersrekening kon betalen zodat je vrouw niet sterft
Of dat je nog wel een huis had om in te wonen

Dat is nu niet meer zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 03 juni 2001 14:30 schreef Niep het volgende:

[..]

Inderdaad suf en kompleet niet samenhangend maar voorspelbaar??? Hoe kom je daar nu weer bij? Ik zie het verband niet zo...
Ach, ik zag Flamez al weer komen stellen dat dat kwam omdat we aan geestelijke armoede lijden omdat we god niet erkennen

Ik wou ze even voor zijn, zodat deze discussie niet daarin zou verzanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 03 juni 2001 14:46 schreef eXrated het volgende:
Hmmm, die zaken waren vroeger toch echt wel erger
Toen moest je je zorgen maken of je wel eten voor je kinderen had die week
Of dat je de doktersrekening kon betalen zodat je vrouw niet sterft
Of dat je nog wel een huis had om in te wonen

Dat is nu niet meer zo
Klopt, maar het leven was toen wel ongecompliceerder. De belangrijkste oorzaak van stress is voortdurend keuzen te moeten maken, en met onze 'luxe' van tegenwoordig moeten we ook veel keuzen maken omdat we vanalles zelf kunnen bepalen. Dat is aan de ene kant positief, maar aan de andere kant ook helemaal niet.

Een simpel voorbeeld is dat kinderen tegenwoordig zoveel speelgoed hebben dat ze amper nog kunnen kiezen waarmee we willen spelen. Gevolg: ze spelen helemaal niet meer, en vervelen zich alleen nog maar.

Bij volwassenen gebeurt hetzelfde op een ander niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 03 juni 2001 14:44 schreef geflitst het volgende:

Wel lijkt de situatie erger te zijn geworden (slaapproblemen), terwijl ik vandaag ook overdag moeilijker "de weg kan vinden" :(
Hoewel daglicht psychologisch een veiliger gevoel geeft...
Werken en uitgaan (ondanks de oververmoeidheid, kon toch niet slapen) lukt in elk geval nog wel zonder problemen, maar dat neemt de oorzaak niet weg.

Kut is dat he?
Als je "de weg niet kan vinden?"

Alsof de realiteit niet klopt: tunnelzicht, trillende handen, slechte motorriek, angstig gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 03 juni 2001 14:44 schreef geflitst het volgende:

schizofrenen horen ook niet altijd hun hartslag hoor, ongeveer 70% van de mensen die schizofreen zijn horen "dingen", dit zijn meestal stemmen en/of hun eigen hartslag.

daarintegen, als iemand, wie dan ook, gedurende een lange tijd slecht slaapt gaat ie ook dingen horen/zien/denken die niet werkelijk zijn.

Dit komt omdat bepaalde delen avn de hersenen dan juist erg actief worden (dit is de schizofrenie * )en dingen horen die ooit in het verleden opgeslagen zijn in de hersenen..dit gebeurd met name in de linker hersen helft. Andere delen (met name in de rechter hersen helft) zijn niet actief en zullen de signalen van de linkerhersen helft niet op de juiste manier verwerken waardoor het lijkt alsof je dingen hoor....

* ) wanneer je moe bent proberen de hersenen (met name de rechter hersen helft (die doet eht realistisch denken)) acief te blijven terwijl andere delen dit niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 03 juni 2001 14:53 schreef eXrated het volgende:
Kut is dat he?
Ja, wat dat betreft is de situatie net Windows
Vorige week deed-ie het nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 03 juni 2001 15:00 schreef geflitst het volgende:

[..]

Ja, wat dat betreft is de situatie net Windows
Vorige week deed-ie het nog...
L :D L

Ik ken het, het kan maanden weg zijn, en dan denk je zelf: waar maakte ik me druk om?
Totdat het keihard terug slaat :(

Als je wil, kan je me wel even contacten over ICQ, misschien heb ik nog wat tips en ervaringen voor je (ik zie dat je ICQ nu uitstaat dus...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

Op zondag 03 juni 2001 14:50 schreef eXrated het volgende:

[..]

Ach, ik zag Flamez al weer komen stellen dat dat kwam omdat we aan geestelijke armoede lijden omdat we god niet erkennen

Ik wou ze even voor zijn, zodat deze discussie niet daarin zou verzanden ;)
zeg.. praat lekker voor jezelf

Of je God erkent of niet heeft hier weinig mee te maken

dit is enkel te danken aan de meedogenloze prestatie gerichte maatschappij die 'we' zelf gecreëerd hebben
als je niet mee kan komen ben je een 'loser'

mensen krijgen niet eens de kans om hun draai te vinden en worden op vroege leeftijd al gedwongen keuzes te maken die van invloed zijn op de rest van hun leven ,als je dan per ongeluk de verkeerde keuze maakt zit je waarschijnlijk een lange tijd ergens tegen je zin aan vast

wat dus erg veel frustaties en stress opwekt

maar weer back on topic

ik zou iig wel ermee naar de dokter/psych gaan
het is nu nog in de begin fase en gelukkig heb je zelf door dat het 'hersenspinsels' zijn
maar als het verder toeneemt loop je een zeer grote kans dat je het onderscheid niet meer kan maken

er zijn redelijk goede medicijnen voor en is ( zeker in deze staat ) zeer goed te verhelpen

mits je natuurlijk geen drugs en overmatig alcohol gebruikt

en verder effe wat rustig aan doen ( vakantie ofzow ) en beterschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20951

Op zondag 03 juni 2001 14:07 schreef geflitst het volgende:
Al sinds een week hoor ik enkele stemmen (vooral 's nachts) en heb ik last van slapeloosheid. Ook heb ik 's nachts het gevoel achtervolgd te worden. Dit voor het eerst en kort na een periode van veel studielast.

Ik heb het idee dat ik door teveel nadenken en hersenactiviteit voor lange(re) psychotisch ben geworden. Is deze angst terecht?
Als ik jou was zou ik maar ff veel rust nemen!!! en proberen regelmaat ff in je leven te brengen.!!!
Als iemand schizofreen word/of psychotisch is dat altijd al in aanleg aanwezig. Bij sommige komt dit nooit boven. En bij sommigen word het "getrickerd", dus zeg maar geactiveerd door stress, spanning e.d.
Mijn broer heeft schizofrenie..en ik kan je zeggen daŽs geen pretje...Niet voor hem en niet voor mij...
Dusss go and see the doctor...Ik vind dat je bezorgdheid wel terecht is hoor..zonder je angst aan te willen jagen. Het kan ook een tijdelijke periode zijn...dus neem genoeg rust...!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22890

Op zondag 03 juni 2001 14:31 schreef Kertje het volgende:
hoor je ook je eigen hartslag? of iig een soort regelmatig gebonk? deze dingen zijn nl typisch schizofrenie; dit is NIET erg in jou geval denk ik.
Nee dat is meer een kenmerk van een angststoornis
Je hebt waarschijnlijk een zeer lichte vorm van schizofrenie altijd al gehad, maar door spanningen enzo wor dit ietsje erger tijdelijk. Er lopen op de wereld miljoenen mensen rond hiermee en ik denk dat meer dan de helft nog nooit klachen heeft gehad.

Schizofreen zijn beteken nie dat je gek benmt ofzo:)

Bij de dokter kan je hier pilletjes voor krijgen zodat je er niet eens last van hebt.
Als je aanleg hebt voor schizofrenie en je krijgt dit soort klachten moet je die wel in de gaten houden, want het kan uitlopen op een psychose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22890

Op zondag 03 juni 2001 14:53 schreef eXrated het volgende:

[..]

Kut is dat he?

Alsof de realiteit niet klopt: tunnelzicht, trillende handen, slechte motorriek, angstig gevoel?
Dat is een aanval van agorafobie (straatvrees). Ik ken het uit ervaring; is behoorlijk klote!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 19:37

Erikie

www.erikie.nl

hee ff over dat hart-geklop (gebonk). Dat hoor ik dus nu al 21 jaar.. maareuh, da's toch heel normaal? ik ben toch niet schizofreen. Ik bedoel. Er lopen genoeg bloedvaatjes rond en in je oren. Dus het lijkt me normaal dat je je hartslag gewoon hoort.. Ik hoor geen andere stemmetjes enzo.. Dus volgens mij is dat echt onzin van dat hart geklop!!

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 958

Het is denk ik wel een visueuse cirkel. Je slaapt weinig, daardoor verwerk je emoties en onafgemaakte gedachten niet goed, daardoor kan je niet slapen, etc.

Misschien heb je gewoon wat rust nodig, waardoor de choas in je hoofd wat minder wordt, waardoor je weer lekkerder slaapt, etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 04 juni 2001 01:40 schreef Sandalf het volgende:
Het is denk ik wel een visueuse cirkel. Je slaapt weinig, daardoor verwerk je emoties en onafgemaakte gedachten niet goed, daardoor kan je niet slapen, etc.
Er zijn natuurlijk meer mensen die een keer in hun leven (of meerdere malen) een periode hebben waarin veel stress, druk, spanning de boventoon voert.
Niet al die mensen gaan dan stemmen horen. Dus imho is het zeker een zaak om in de gaten te houden. Wat ik al zei het is in aanleg aanwezig dus ik zou in zijn plaats gelijk goede maatregelen nemen. Om nou gelijk de sticker schizo te plakken, gaat me nou ook te ver..
Als iemand stemmen gaat horen..gebeurt dit meestal Žs nachts. Er zijn dan meestal minder invloeden/afleiding. Word het erger dan hoor je deze ook overdag.
Maar "geflitst" heeft nog door dat het "stemmen" zijn.(daŽs weer positief)Sommigen zijn zo al vanaf het begin dat ze dit onderscheid niet kunnen maken. Maar als die stemmen negatief, destructief, boosaardig worden zou ik toch zeer ALERT zijn.
Maar voor hetzelfde geld misschien hoor je ineens geen stemmen meer...het is te hopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 03 juni 2001 21:25 schreef joska het volgende:

[..]

Nee dat is meer een kenmerk van een angststoornis
Ik denk dat dat samenhangt, schizofrenie creeerd inweze een angststoornis
Op maandag 04 juni 2001 01:22 schreef Erikie het volgende:
hee ff over dat hart-geklop (gebonk). Dat hoor ik dus nu al 21 jaar.. maareuh, da's toch heel normaal? ik ben toch niet schizofreen. Ik bedoel. Er lopen genoeg bloedvaatjes rond en in je oren. Dus het lijkt me normaal dat je je hartslag gewoon hoort.. Ik hoor geen andere stemmetjes enzo.. Dus volgens mij is dat echt onzin van dat hart geklop!!
normaal gesproken kun je je eigen hart niet zomaar horen kloppen, maar waar ik het over heb is een onregelmatig volume van "gebonk" die ineens is en ineens weer weg is; wat bovendien klinkt alsof het geluid vanuit je omgeving komt en niet vanuit je hersenen ofzo. Het lijkt een beetje op wat ze nogal is in van die enge films creeren, maar dan gebeurd het niet alleen op "enge" momenten maar kan het eigenlijk altijd voorkomen op de meest vreemde momenten.

Het kan best zijn dat je misschien idd wat aderen dicht bij je gehoor hebt zitten waardoor je het duidelijk zou kunnen horen. maar dit hoor je dan ook echt, in het geval van schizofrenie hoor je dingen die er niet zijn; dingen die niet via je gehoor binnen komen.

Het lijkt me iig wel, alsdat je je hartslag gewoon kan horen, je dat ook altijd kan horen of bv als je je erg hebt ingespannen...maar niet dat je het de ene keer wel kan heel duidelijk kan horen terwijl je bv in de trein zit en de andere keer gewoon niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26447

Heren, Heren laten we die jongen nu niet echt ziek gaan lullen. Vrij simpel, te veel druk te weinig slaap dan ga je vreemd doen. Want de slaap moet er juist voor zorgen dat je weer quick wordt (geestelijk en lichamelijk) te weinig slaap, niet fris ook niet geestelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 04 juni 2001 15:49 schreef Moria het volgende:
Heren, Heren laten we die jongen nu niet echt ziek gaan lullen.
Woehahaa...lol
Your so right... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26358

Door jou slaaptekort kun je ongecontroleerd dingen gaan denken en wordt je zenuwachtig. Het kan inderdaad zo zijn dat jij stemmen (uit je onbewustzijn)hoort. Ook zul je waarschijnlijk ook last krijgen van trilingen, jeuk en black-outs, over gevoeligheid enzo
Dit is best serieus en zou er mee naar de dokter gaan als ik jou was. Ga ook eens langs bij een reform zaak waar je pillen kint halen om je rustiger te maken.
Zoals in een ander topic ik al zei: Laat dat koffie drinken en roken (als je dat doet)achterwege.

Success m8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 17:25

Servowire

prutser:~#

Van te weinig slaap word je vaag :)

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laatste mogelijke diagnose: door het geheel stopzetten van mijn obsessies, heb ik nu het gevoel dat alles wat ik denk (in woorden) in mijn hoofd nog enkele keren herhaald wordt. Daardoor hebben mijn hersenen geen rust meer. Wel weet ik nog steeds precies waar de werkelijkheid ligt.

Het stopzetten van obsessies lukt blijkbaar niet zomaar en leidt weer tot nieuwe problemen.
Pagina: 1