Dure videokaart op oudere processor + moederbord; mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• EdB19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06-2025
Ik heb besloten binnenkort een upgrade door te voeren voor mijn systeem. Dit omdat ik nieuwe games op very high/ultra wil spelen. Ik heb nu dit systeem (dit is nu 1 jaar oud):
Videokaart: Club3D GTX 550 TI
Processor: Intel i3 2120 3.3 gHz
Mobo: ASRock H61M-GE
Voeding: Corsair 500 Watt
RAM: 4 GB
Behuizing: Corsair Carbide 500R (recent gekocht, uitstekende kast met veel mogelijkheden)

Nu wil ik de Club 3D Radeon HD 7870XT jokerCard gaan bestellen. (zitten twee game vouchers bij van Tomb Raider en Bioshock). Ik heb niet buitengewoon veel verstand van de echt technische feiten van videokaarten, processors en moederborden. Dus is mijn vraag: gaat dit werken de 7870 XT op dit oudere moederbord en met de i3? Moet ik ook de PSU vervangen?
En hoe zit dat precies met BIOS, moet die worden geüpgrade?

Hoor graag van jullie, alle adviezen zijn welkom! :)

Eduard

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

moet wel goed gaan.

Al is je cpu dan wel de nieuwe bottleneck.

People as things, that’s where it starts.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:18
Gaat prima werken, zie hiero.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:12
Dat kan wel ja. Die i3 is niet het snelste, maar moet wel voldoen. Desnoods kun je er een i5 in doen, maar dat kun je ook later doen. Daarvoor heb je wel de nieuwste BIOS nodig, met BIOS 2.00 kun je alle Sandy en Ivy Bridge CPU's aan :)
Corsair voedingen zijn doorgaans prima, welk type heb je precies? Als dit een CX500 is dan is die prima.
Voor de videokaart zou ik deze nemen: pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
Deze heeft een betere en stillere koeler.
Je kast is uiteraard prima. Veel succes :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• EdB19
Bedankt allemaal voor de uitleg! Ja, ik heb de CX500 van Corsair.
Morgen bestel ik de HD 7870 XT, denk dat ik toch voor de Club3D versie ga want daar zitten twee gratis games bij. En het is een Nederlands bedrijf, dan is het misschien makkelijker te regelen qua garantie als er wat mis is met de kaart(?)

Hoe raden jullie mij aan te werk te gaan met het verwijderen van de Nvidia drivers? Is daar een handig programmaatje voor?
En hierna de nieuwe drivers van AMD downloaden of gewoon eerst de kaart aansluiten?

Hoor graag van jullie :-)

Eduard

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Drivers verwijderen, en daarna drive sweeper of iets dergelijke overheen trekken!
Oude kaart verwijderen
Nieuwe kaart erin zitten
Drivers installeren, en even testen of het allemaal goed werkt

Succes ermee

Johann Sebastian Bach

• EdB19
Dank daarvoor. Ik ga zo mijn HD 7870 XT inbouwen!
Kan ik op dit systeem (zie mijn eerste post) Tomb Raider spelen of is het aan te raden de CPU te vervangen?

Nu ik toch bezig ben met upgraden...

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
Ik zou het spel gewoon installeren en uit je performance bepalen of het nodig is :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• EdB19
Ik heb in een voorgaande post gezegd dat ik een Corsair Carbide 500R (behuizing) had aangeschaft. Is een hele verbetering, ik had eerst een kast van slechts 30 euro. Dus ik heb alle hardware overgezet in de nieuwe behuizing.
Nu heb ik een goedkoop moederbord (ASRock H61M-GE), en ik heb dus geen idee waar ik al die casefans moet aansluiten. Ik heb een grote 200 mm fan in de zijkant en twee 120 mm fans in de voorkant die gewoon stilstaan nu. Kunnen jullie mij vertellen waar ik die fans moet aansluiten op het mobo? Of moet ik een heel nieuwe mobo? Bestaat er een kabeltje of iets zodat ik ze wel kan aansluiten? Of zit ik gewoon verkeerd te kijken?

Advies is welkom!

Eduard

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Heb je al eens in het boekje gekeken? Je hoeft nu niet bij iedere piep het hier te vragen :+ In je boekje staat een overzicht wat iedere aansluiting doet.

Heeft je moederbord geen aansluitingen voor fans, doen moet je even wat molex-to-fan adapters halen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Of anders een fancontroller om het geluid binnen de perken te houden.

• RoboSpinoza
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-08-2025
Helemaal rechts onderin heb je een 4pin chassis fan aansluiting. CHA_FAN1, en net boven de GPU een 3pin PWR_FAN1. De 4pin heeft fan control, je kan dan dus de snelheid instellen, de 3pin niet.
Je kan of, zoals LiquidT_NL zegt een molex-to-fan halen, of zoals Sefyu zegt een fan controller, of je kan fans halen die een systeem hebben om meerdere fans op 1 aansluiting aan te sluiten, zoals de PWM serie van Arctic Cooling.
Succes

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Voor het verwijderen van drivers gebruik ik deze handleiding.(AMD gpu's)
Omdat jij een Nvidia kaart hebt, zou ik deze gebruiken.

Geen idee of ze significant verschillen overigens :p

Er vanuit gaande dat de main goal van het systeem is om lekker te gamen*;

FPS-wise is de 7870xt de beste bang/buck kaart. Op het gebied van frametimes zou die vermoedelijk ook goed moeten scoren aangezien het een 79xx GPU is. Goede keus dus om de 7870xt te kopen.

De i3 is best wel redelijk hoor. (heb hem zelf in een htpc, en toen mijn 6850 erbij ging merkte ik nauwelijks verschil met mijn 2500k op 4,5ghz+ 4gb sneller ram) Die heeft gewoon 2 cores die rondjes lopen om elke AMD processor op het gebied van performance per core.
Alleen bij spellen die heel CPU-intensief zijn (lees goede quad-core ondersteuning bieden, of sommige RTS/MMO waarvoor je een zo hoog mogelijk geklokte cpu wil) ga je het gebrek aan performance merken.
Tenminste, het lijkt mij dat je op een resolutie speelt van rond de 1080p en niet 640*480 ofzo :+ De meeste spellen hebben voldoende aan 2 goede cores als je geen exotische schermen en gpu's koopt.

(disclaimer; je mist wel wat performance maar in hoeverre je dat merkt........ ga je erop renderen, photoshoppen en andere zware software draaien, dan is het een heel ander verhaal)

[ Voor 64% gewijzigd door eL_Jay op 15-03-2013 17:45 ]

• EdB19
Bedankt voor de uitleg eL_Jay! Ga er zo mee aan de slag, maar eerst moet ik die fans aansluiten.
Snap daar namelijk geen reet van...
Helemaal rechts onderin op het moederbord heb ik een 4pin chassis fan aansluiting. CHA_FAN1.

Ik moet die 200 mm fan aansluiten en twee 120 mm fans. Die twee 120mm fans zijn met elkaar verbonden dus ik heb daar 1 aansluiting vandaan lopen.
Kunnen julllie een linkje geven waar ik "iets" kan vinden zodat ik die 3 fans kan aansluiten op de CHA_FAN1?
Fancontrol zit op op mijn kast trouwens.

Sorry als dit domme vragen zijn -wat het zijn- maar dit heb ik nog nooit gedaan :-(

• EdB19
Goedemiddag,

Ik had vanochtend mijn nieuwe 7870 XT ingebouwd. Alles aangesloten en ik zet mijn pc aan. De pc start gewoon op, de fan op de videokaart begint te draaien maar ik krijg geen beeld op mijn monitor. De monitor blijft dus in de slaapstand staan terwijl alles in de pc gewoon draait.

Ik dacht, misschien is het een kabelprobleem, andere VGA kabel aangesloten maar geen verandering te zien. Dan een andere monitor: ook geen verandering.
Dus heb ik de 7870 er weer uitgehaald en mijn oude videokaart er in gedaan en ik heb direct beeld!

Wat kan het probleem zijn? DOA of zijn er meer opties?
Ik wil graag zoveel mogelijk uitsluiten voordat ik de kaart eventueel terugstuur...

PS: Ik heb ook nog mijn monitor op de onboad Intel graphics kaart aangesloten, vreemd genoeg gaf deze ook geen beeld... Het moederbord werkt wel gewoon voor de rest...

Alvast bedankt voor de hulp!

• EdB19
Ik had trouwens alle Nvidia drivers verwijderd, daarna de 7870 erin gebouwd en toen de pc aangezet.
Had ik mogelijk eerst de Nvidia drivers moeten verwijderen, daarna de AMD drivers installeren en vervolgens de pc booten?

Dit klinkt wel logisch maar voor mijn Nvidia kaart had ik ook geen drivers vooraf geïnstalleerd en die startte wel gewoon op...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Misschien kun je de bios van je moederbord eens updaten, anders even dubbel checken of je alles wel goed aangesloten hebt (2 pcie stekkers etc).

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat gebeurd er als je de videokaart eruit haalt en dan boot met je monitor aangesloten op de onboard graphics?

[ Voor 5% gewijzigd door Kaalus op 17-03-2013 11:27 ]

• EdB19
Bios updaten kan het systeem toch instabiel maken? Is het echt nodig?
Ik heb alles goed aangesloten, AMD drivers geïnstalleerd, videokaart er in gezet en pc aangezet. De pc start gewoon op, videokaart ventilator gaat draaien etc. maar ik krijg geen beeld.
Op de onboardkaart start de pc ook gewoon op.

Ik heb toch het idee dat het moederbord de videokaart niet herkent...
Iemand nog andere ideeën?

• RoboSpinoza
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-08-2025
Je kan ook even kijken naar de website van je bios en de update notes bekijken. Dan kan je zien of er bij de nieuwere versies een update zit die iets doet voor je gpu/pci dat de eventuele oplossing zou kunnen zijn.
Pagina: 1