Verhogen amperage van trafo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306679

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik zit met een vraag waar ik mijn brein over loop te breken. Het volgende is het geval:

Bij ons op de zaak hebben ze een deurbel, leuk en aardig, vooral omdat er 3 op zitten en daardoor niet genoeg sap over de bedrading vloeit om alle 3 te laten rinkelen. Ik heb 2 geprobeerd, werk perfect.

Mijn baas heeft vervolgens een extra travo erbij gehaald om aan te sluiten op 2 van de 3 deurbellen, maar het moet het liefst zonder teveel kabel te hoeven trekken aangesloten worden. Ik had een zwaardere travo voorgesteld, maar als enige was er een 6 ampere travo mogelijk, wat iets teveel van het goede zou zijn.
Is dit überhaupt mogelijk? Of is er een mogelijkheid de huidige travo van een hogere amperage te voorzien?
Hieronder een schema van wat de situatie is, met mijn epische paint skills.

Afbeeldingslocatie: http://www.spikewise.com/misc/bel.jpg

Ik ben niet de aangewezen electricien, slechts een simpele IT'er die aan iets met stroom durft te komen op de zaak ;).

Alle advies is welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 306679 op 13-03-2013 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Ja schakeld de bellen in serie, hierdoor verhoog je de weerstand en daardoor gaat er minder stroom lopen door de bellen en doen ze het niet.
Het is beter om alle bellen parallel te zetten, maar hierdoor verlaag je de weerstand en verhoogt het stroom verbruik waardoor je de trafo kunt opblazen. Het beste is idd een zwaardere trafo of er een 2de trafo bij aan te sluiten.

Je kan ook de weerstanden uitrekenen met de volgende formules:

voor de totale weerstand in serie:
Rt=R1+R2+R3

voor de totale weerstand in in parallel:
1/Rt=1/R1+1/R2+1/R3

Rt = de totale weerstand
R1 = weerstand van bel 1
R2 = " bel 2
R3 = " bel 3

Als het goed is moet je op het type plaatje van de bel kunnen zien wat ie verbruikt en mss zelfs wat zijn weerstand is. Hiermee kan je uitrekenen of je binnen de specs van de huidige trafo blijft of dat je mss een andere nodig hebt

succes.

[ Voor 0% gewijzigd door Vuikie op 14-03-2013 12:41 . Reden: formule is nu wel goed... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de reactie, maar ik ben je even helemaal kwijt met wat je bedoelt met parallel zetten :/.
Ik ben geen expert op dit gebied ;).

Kun je uittekenen hoe ik die 2e voeding er tussen kan plaatsen? Ik kom er namelijk niet uit en wil dit erg graag klaarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:04
Zie hier het verschil tussen een serie- en parallelschakeling.
Afbeeldingslocatie: http://labovekalie.files.wordpress.com/2008/12/vekalie_muizenissen_serie_parallel.jpg
(vervang de lampjes door de bellen :) )

Het schema in de TS geeft de bellen 'achter elkaar' weer en komt dus overeen met het rechtse plaatje.

[ Voor 20% gewijzigd door maikel op 13-03-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aaaah juist, daar kan ik inderdaad meer mee ^^.
Ga ik eerst eens kijken of 3 niet teveel belasting is voor het totaal plaatje :).

Mocht dit niet lukken hoop ik dat iemand me kan uitleggen hoe ik die 2e voeding er tussen kan plaatsen zonder dat ik het pand zonder stroom zet XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Hoewel mannen in dameskleding soms verstand hebben van toeters en bellen gaan ze je met deze deurbellen niet helpen, ik zou op zoek gaan naar een trafo >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Zer0 op 13-03-2013 13:39 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aardappel, eerdappel, is wat mij betreft 1 pot nat XD zolang het maar een duidelijk verhaal is XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Pak je trafo van 6 A, en hang daarachter je bellen parallel. Ik neem aan dat die bellen max 1A opnemen (anders heb je wel hele grote modellen). Als je trafo maar de juiste spanning heeft, als de stroom (amperage vind ik zo'n raar woord) hoger is maakt dat niet uit. Je kunt beter een beetje overhead hebben, dan wordt je trafo ook niet zo gauw warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Titelfixje: stroom sturen door een als vrouw verklede man lijkt me geen goed idee.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Sprite_tm schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:12:
Titelfixje: stroom sturen door een als vrouw verklede man lijkt me geen goed idee.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat geeft zo'n rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

offtopic:
Flake schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 08:28:
[...]
Waarom niet?

Omdat Nederland nog steeds pretendeert een vrij land te zijn, waar o.a. personen die niet strikt in het hokje man of vrouw (willen|kunnen) passen niet hoeven te vrezen voor mishandeling, DUH

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na wat rekenen ga ik voor de 6amp trafo ;)

Bedankt voor het meedenken iedereen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 15:12
Ik ben benieuwd of dat gaat werken ..........???

En hoor graag wat hier het resultaat van is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dan zou ik er voor kiezen om een lichte secundaire zekering te plaatsen, je hebt namelijk kans dat de bedrading te veel weerstand heeft om de primaire zekering te doen springen bij kortsluiting.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb nog nooit ergens een zekering gezien in het secundaire circuit van een beltransformator. Doorgaans zijn die dingen kortsluitbestendig.

En ethan..1, waarom zou dat niet gaan werken als 6 A ruim voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Punt is wel dat over het algemeen meer bedrading nodig is voor parallel, omdat je op 1 plek je trafo + belknop hebt en op de andere plekken de bellen. Buiten dat is dit een stuk beter.

Worden de inductiepieken bij parallele spoelen trouwens ook groter qua max stroom?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het is heel simpel, zowel bij serie- als parallelschakeling heb je het zelfde vermogen nodig, bij serie meer spanning en bij parallel meer stroom. Ik vraag me echter af of je een trafo vindt met een 3 keer zo hoge spanning.

Die inductiepiekjes zijn helemaal niet relevant. Onnodig om er een uitgebreide theoretische beschouwing over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 22:29
Waarom schakel je gewoon geen twee transfos in serie.
Je moet dan alleen de Amperage optellen.

Dus je hebt een transfo van 6A en één van 2A dan heb je een output van 8A.
Alleen moet je wel maken dat op het secundaire de zelfde spanning geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:58

Stoney3K

Flatsehats!

Stijnb_ schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 15:12:

Anders geef je even pertinent fout advies. |:(

Twee trafo's in serie schakelen is hier zeker een goeie oplossing, alleen is het dan omdat de spanning hoger wordt, niet de stroom.

Een enkele bel heeft een zodanige weerstand dat er bij een spanning van 6 Volt genoeg stroom gaat lopen om de bel te laten rinkelen. Schakel je nu 3 bellen in serie, dan is er voor elke bel nog maar 2 Volt over: De spanning wordt in zo'n serieschakeling gelijk verdeeld. (Even ervanuit gaande dat het identieke bellen zijn)

Dat is dus logisch gezien niet genoeg. Twee (dezelfde) trafo's in serie schakelen geeft je een voedingsspanning van 12 Volt in plaats van 6 Volt, en dus per bel een spanning van 4 Volt als iemand op de knop drukt. Zou al een flink verschil moeten maken.

Ideaalste situatie zou 3 trafo's in serie zijn of een enkele van 18 Volt, omdat je ook 3 bellen in serie hebt.

Schakel je de bellen nu parallel, dan heb je een spanning van 6 Volt nodig, maar 3 keer zo veel stroom. Dan zou je dus meerdere trafo's parallel moeten schakelen.

Als andere optie kun je er ook nog voor kiezen om 2 bellen in serie te houden en er eentje parallel overheen te zetten. Die ene rinkelt dan wel een stuk harder, maar je hebt misschien geen extra trafo nodig, afhankelijk van hoeveel stroom elke bel nodig heeft.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Stijnb_ schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 15:12:

Nee, in serie tel je geen stromen bij elkaar op, maar spanningen.
Verder, als je er geen verstand van hebt, is zowel serie- als parallelschakeling van trafo's nog lastig ook, want je moet letten op de onderlinge polariteit. Anders werkt het elkaar tegen, in serie resultaat nul, bij parallel botte kortsluiting. In beide gevallen nul komma nul op je bel. Eigenlijk allebei, ook als je het correct doet een niet echt elegante oplossing. Ik zou gewoon één transformator kiezen van voldoende vermogen. Dat geeft het minste geknoei. En het blijft overzichtelijk voor iemand die er ooit later bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik ga hier nieteens meer op in... Het wordt tijd dat TS eens op zoek gaat naar de basisprincipes van elektro.
en nog meer tweakers die hier goedbedoeld een fout advies geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mee eens Bartjezz. Maar het is niet eens de vraagsteller (een mens kan niet alles weten, dus staat het hem of haar vrij om waar dan ook over te vragen), het zijn de goed bedoelde antwoorden van mensen die wel eens de klok hebben horen luiden en vervolgens er van overtuigd zijn dat ze er verstand van hebben. Ik koos er voor om een poging te doen, ook al zijn sommige commentaren nog zo absurd, daar toch geduldig een te begrijpen antwoord op te geven.

PS:
Dat minimum aan bedrading:
Niet moelijk over doen, helemaal niet nodig. Gewoon belkabel van de trafo naar de eerste bel, parallel daarop idem van eerste bel naar de tweede enz. Melkboeren noemt men dat wel eens. Bang voor teveel spanningsverlies, met name voor het eerste stuk? Is mogelijk ingeval van nogal lange afstand, dan neem je simpel meeraderige kabel met aders parallel.

[ Voor 30% gewijzigd door Techneut op 17-03-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Techneut schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:07:
Ik heb nog nooit ergens een zekering gezien in het secundaire circuit van een beltransformator. Doorgaans zijn die dingen kortsluitbestendig.

En ethan..1, waarom zou dat niet gaan werken als 6 A ruim voldoende is?
Ik weet natuurlijk niet hoe het op locatie is maar ik ga er vanuit dat ze niet in serie staan anders had de trafo al moeite met de tweede bel, hier had dan 6 Volt op komen staan en had het allemaal niet gewerkt.

Laat even weten wat voor bekabeling en welke componenten er aanwezig zijn dan kunnen we je beter en meer advies geven.

Wat al eerder aangegeven is, in serieschakeling spanning verhogen, en parallelschakeling stroom verhogen.

Je kan wel heel makkelijk een 6A trafo plaatsen maar is hier ook je bekabeling bestendig tegen, in normaal bedrijf zal het misschien wel maar niet met bijvoorbeeld sluiting.!! Die trafo gaat dan wel b.v. 6A trekken.
En wat is de afstand van je totale bekabeling om met spanningsverlies rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Hoe kan ik mijn reactie wijzigen ik zie namelijk een fout in mijn eigen post van hierboven...??

Moet geen 6 Volt zijn maar 4 Volt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:58
Op "wijzig" drukken rechtsboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Deze optie staat er met Chrome niet maar met Explorer wel.....!!!

Thx in ieder geval.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En je logde wel in op Chrome? Anders is het natuurlijk logisch dat je dit niet ziet, omdat je ze dan gewoon niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Techneut schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:07:
Ja een beltrafo is kortsluitbestending, maar wat hij hier wil aansluiten is geen beltrafo.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt gelijk als de uiteindelijk gekozen trafo inderdaad niet een beltransformator is.
Ik zou willen voorstellen om na al deze adviezen nu TS eens aan het woord te laten. Misschien is hij er allang uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

,

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:27 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Ik zou ook weleens van de TS willen weten wat hij nu heeft gedaan en of het idd gelukt is...??
Pagina: 1