Verbeteren Bereik en Signaalsterkte Asus RT-AC66U Router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitfry
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste Tweakers,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een Asus RT-AC66U router. De reden dat ik deze router aangeschaft heb was vanwege de vele features en dat de router met gemak 2 á 3 verdiepingen zou moeten kunnen dekken. Ik ben enorm tevreden over alle features die de router mij biedt maar de router dekt bij lange na geen 3 verdiepingen op de 2,4GHz band en zeker niet op de 5Ghz band.

Op het internet las ik over het plaatsen van een extra AP, dit is voor mij helaas geen optie. Ik kan de router niet beter positioneren dan waar de router nu al staat. De router draait op de laatste firmware dus de enige optie lijkt dus te zijn om de antennes te vervangen. Na flink wat googlen weet ik eigenlijk nog steeds niet goed welk type antennes ik nodig heb, ik heb hier dan ook nagenoeg geen verstand van.

Mijn vraag is of jullie mij kunnen helpen met het vinden van 3 externe antennes waarmee ik het bereik en de signaalsterkte kan verbeteren. De antennes moeten:

- Uiteraard geschikt zijn voor de Asus RT-AC66U zodat de router NIET intern beschadigd zal raken door gebruik van verkeerde antennes.
- Omni-directional (horizontaal én verticaal) kunnen zenden op zowel de 2,4GHz band als de 5GHz band.
- (Eventuele aanvullingen?)

Hieronder een link naar de productpagina van de RT-AC66U op de Asus website voor meer informatie.

http://www.asus.nl/Networks/Wireless_Routers/RTAC66U/

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Mitchell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Hmm, ik zou de router eerder vervangen door een non-ac model. AC is net nieuw en heeft zo zijn beperkingen, waaronder in signaalsterkte. Verder moet je weten dat de 5GHz band veel minder bereik heeft dan de 2.4GHz, dit omdat er bij 5Ghz 2x zoveel kracht nodig zal zijn om het signaal door een muur te krijgen, en daarbij gelden er wetten qua zendvermogen in nederland. De router gaat echt niet beschadigd raken door n paar andere antennetjes. Je kan het proberen maar ik betwijfel of het je wat oplevert, ik zal morgen even uitzoeken welke er het best zouden passen ;)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitfry
Bedankt voor je snelle reactie ShadowAS1. Je begrijpt dat de router naar keuze op b, a/g, n en ac kan zenden? Een andere router maakt in dit geval dus niet uit.

Ik ben benieuwd welke antennas je morgen zult aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De 5GHz gebruiken zal waarschijnlijk niet gaan lukken, AC of N maakt niet uit. Blijft dus de N op de 2,4GHz over en daar scoort deze router toch vrij goed als ik zo even rond kijk.
Hoe staan de antennes gericht? Als je van de derde verdieping omlaag naar de router kijkt moet je dus niet de "punt" als eerste zien. Daarnaast de apparaten die ontvangen zijn gevoelig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:34

lier

MikroTik nerd

Heel leuk om te focussen op de router, wat zit er aan de andere kant? En zijn daar andere antennes een optie? En wat verwacht je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitfry
Nivk
De antennes staan alle 3 vrijwel rechtop, dus wanneer je van boven (3e verdieping) zou kijken zou je "zo goed als" naar de punt van de antennes kijken.

lier
Andere antennes voor de ontvangende apparaten zijn helaas geen optie, het gaat om smartphones, tablets en een laptop. De laptop lijkt het signaal net iets beter te kunnen ontvangen dan de andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Die zijn dus ook prima, maar om een lang verhaal kort te maken.

Wat voor resultaat geeft het als je de router op g/n modus zet? Heb je dan al beter bereik?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitfry
ShadowAS1
De 2,4GHz band verstuurd nu al een G signaal (vanwege één laptop die geen N ondersteund)
De 5Ghz band verstuurd een N signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greekmaster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:45
Ik heb zelf ook de AC-66U. Ik heb Insidder gebruikt om te kijken hoeveel signaal ik heb op plekken in mijn huis. Ik heb heel veel met de antennes lopen spelen, bij mij werkt het allemaal wat beter door de antennes wat meer naar achter te duwen. Deze positie \ | / maar dan bijna helemaal naar achteren geduwd.

Je leest ook veel op forums dat door het aantal Mw omhoog te gooien je bereik beter wordt. Ik heb op zowel 2.4Ghz + 5Ghz het op 100Mw gezet (standard is 80), daarmee heb ik het beste bereik en minste storing. Als ik hem op het maximale van 200 zet dan is er veel meer storing en het bereik veel slechter.

Ik gebruik de volgende Firmware: http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=7846 die werkt bij mij beter dan de standard Firmware van ASUS.

Het enige echte probleem wat ik heb is dat ik 3 iOS apparaten in huis heb en die maken automatisch verbinding met 5Ghz signaal, probleem is dat dat signaal niet overall even goed is waardoor je dus geen internet meer hebt terwijl er wel bereik is. Dan zouden die apparaten naar 2.4Ghz moeten schakelen maar dat gebeurd niet, hierdoor kan je op sommige plekken geen internet radio luisteren zonder gebuffer heel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
mitfry schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:36:
De antennes staan alle 3 vrijwel rechtop, dus wanneer je van boven (3e verdieping) zou kijken zou je "zo goed als" naar de punt van de antennes kijken.
Dan zenden (en luisteren) ze dus ook niet of nauwelijks omhoog :+ !
Pagina: 1