Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furi00us
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 13:32
Ik heb een print van de voeding van een beamer die er met een knal mee gestopt is. De condensatoren zijn allemaal nog goed(niet bol) dus daar kan de knal niet van zijn. Na wat speur werk kwam ik uit op een zwarte vlek aan de onderkant. Ik denk dat er kortsluiting is geweest want als je goed kijkt zie je op sommige plekken een aangekoekte laag van???. In ieder geval bij het component D3 is een stukje afgebroken. Maar ik heb geen idee hoe dit component heet en wat de functie is, vandaar hier mijn vraag of iemand mij daarover wat kan vertellen. Het component is vergelijkbaar met D4 op de print

Ik zelf denk dat het een verbinding stukje is tussen verschillende circuits op de print, dus dan zou ik hem in principe met een mooi lijntje tin door kunnen lussen?.

Iemand die er wat meer verstand van heeft?

Afbeeldingslocatie: http://i816.photobucket.com/albums/zz88/pocketplayer_2010/Schermafbeelding2013-03-12om215039.png

Sorry van de fout in de titel

[ Voor 7% gewijzigd door furi00us op 12-03-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

D3 ziet er uit als een diode (die zit tussen de twee eilandjes met tin in). Daarnaast zit een transistor die Q3 heet.

Goed kans dat die twee samen een aanstuurcircuit vormen (transistor en vrijloopdiode) voor een spoel of een flyback-transformator, of voor een buck- of boost-circuit.

In ieder geval kun je dat niet zo maar vervangen en hopen dat het werkt. Die knal is ergens door gekomen (meestal doordat er te veel stroom loopt), en je hebt dus goed kans dat je je nieuwe component met een even grote knal naar de Filistijnen helpt. Of je maakt zelfs meer stuk.

* Stoney3K heeft ooit een prachtige cascade-failure gezien in een versterker waarin ie een paar componenten had verwisseld.

Die kapotte D3 is een gevolg van een probleem wat zich ergens anders voordoet, misschien dat er toch ergens een condensator of een spoel de geest heeft gegeven.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Een elco hoeft niet bol te staan om verrot te zijn.

Een bolle is kapot, een kapotte hoeft niet bol te zijn.
Ik had laatst een dvd speler die in protectie schoot, waren 2 elco's die van binnen kas verrot waren (kortgesloten), maar nog gewoon puntgaaf van buiten.

Dit kan door van alles komen. Een verotte elco kan hebben gezorgd voor extra zwaar werk voor de voeding die dat niet heeft overleeft na een tijdje. Maar dat is maar 1 van de vele mogelijkheden