Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fritzbox, bittorrent en QoS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Fritzbox 7360 met xs4all VDSL2 (effectief 28/1,7). Voor bittorrent gebruik ik een Synology NAS. Ik heb meestal een stuk of 10 torrents open staan en m'n upload loopt helemaal vol. Om daarnaast nog een beetje fatsoenlijk te browsen zijn dus maatregelen nodig. Ik hoopte dat ik gebruik kon maken van de QoS in de Fritzbox en ik heb de NAS de laagste prioriteit gegeven (background, op device niveau).

Helaas werkt dat niet. Browsen is super traag, soms zelfs time-outs. Volgens de AVM helpdesk zit het probleem in de vele connecties die bittorrent maakt met peers. En dus heb ik in de NAS limieten gesteld: max 5 gelijktijdige torrents, max 30 peers per torrent, een up- en down limiet op ongeveer 50% van de capaciteit. Maar helaas ook dat werkt niet, het blijft allemaal super traag. Wanneer ik alle torrents op pauze zet is de verbinding weer super snel.

Wie heeft ervaring met een dergelijke config op een Fritzbox? Wat is een goede setup voor deze omstandigheden? Hebben QoS instellingen enige zin of moet ik het in limieten zoeken? Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen.

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
Ga eens zoeken op de term "openstaande verbindingen" icm torrents en routers.

30 peers zijn niet 30 verbindingen.

Ten eerste is meer dan 2 torrents aanzetten al voer voor een langzame verbinding op die torrent. meer als 5 torrents maakt alles langzaam ondanks dat je niet eens de volledige bandbreedte verbruikt zowel up als down.
Tevens is het de vraag met welke pakket groote worden de torrents verzonden wat het aantal verbindingen icm leechers erg kan beinvloeden per torrent.
Welke schijven worden er gebruikt en wat kunnen die aan bandbreedte verwerken, een 100MB schijf kan je makkelijk over zijn nek laten gaan bij een download van 30Mbit inderdaad 3MB, schijfactiviteit is daar een rol bij door de vele paketjes. Hoe meer pakketjes hoe meer r/w activiteit en dat moet de controller wel aankunnen en staat los van of een schijf 100MB kan halen.

Kortom torrents is meer dan een progje, volgende, volgende, volgende, klaar. zo nu kan ik downloaden..
Een prog goed instellen op het systeem is waar het omgaat en een NAS is nu niet echt een apparaat om torrents op te draaien. Die mist gewoon de kracht om dit te verwerken.

Niet meer als 2 torrents tegelijk geeft meer snelheid en minder gedoe en over 10 torrents gezien ben je kwa tijd netzoveel nodig en zelfs minder puur omdat het minder hikt. QoS zal je hier niets bij gaan helpen.

70% van de upload gebruiken vast instellen in je prog, juiste vaste poortverwijzing en niet via dhcp een ip maar static, niet meer als 2 torrents tegelijk op een dsl zou ik er al nooit meer dan 1 doen.
En een goede router gebruiken die vele connecties aankan, maar dat is een item wat je bij veel fabrikanten niet terug kan vinden in de specs maar er juist erg toe doet.

Wat een fritzbox doet geen idee omdat ik nooit een dergelijke hebt gehad, omdat ik eigen routers gebruik los aan de modem ten tijde van dsl en nu aan de fiber direct op de overgang zit.

Geen directe oplossing voor je maar hoop wel dat ik je in een oplossende richting heb kunnen brengen kwa denkwijze.

Verwijderd

Heb altijd problemen gehad met fritzbox QoS werkt van geen meter knijpt alleen maar op verbinding, mocht je geen oplossing vinden, zou ik gewoon extra router aanschaffen een waar je DD WRT op kunt draaien scheelt een hoop problemen.
Met paar QoS regeltjes gaat mijn verbinding in speedtest van 45/25 na 50/50.

Ben zo bie zo geen fan van fritzbox kreeg uPnP niet eens werkent, beste oplossing router met dd wrt er op, en die in DMZ te zetten, en dan gewoon uPnP aan en eigen QoS regeltjes aanmaken.

Hoop dat je er uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik zal eens kijken of de Fritzbox in bridge mode kan werken en er dan een router met dd-wrt (of tomato) achter zetten. Ik ben geen netwerk expert: waarom zou ik die router in DMZ zetten?

Verwijderd

Zo dat alle poorten open staan, die staan natuurlijk nog steeds dicht op je eigen router dan, maar via uPnP zet ie de poorten open die jij nodig hebt dan.
toen ik fritzbox had negeerde die uPnP regels gewoon en gooide nooit poorten open mega iritant.

Door je eigen router in dmz te zetten heeft je hele netwerk ook geen problemen meer, niet alleen een computer.

mjah moet je wel uPnP in je eigen router aanzetten.

Verwijderd

het helpt ook wel btw om gewoon bv je hebt 50 mbit up down om dan bv 51200 kbps in te voeren kwa up en down, doet de snelheid behoorlijk boost geven als dit werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Oplossing gevonden. De Fritzbox kan niet goed tegen DHT in Bittorrent. Zodra ik DHT in de BT client uitzet loopt de verbinding als een trein.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:44
Welke poorten heb je opengezet voor BitTorrent?
DHT gebruikt blijkbaar random UDP poorten.
Als die tegengehouden worden door de Fritz, kan dat alles verklaren.
Pagina: 1