Stevige office pc, af en toe game, muziek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 22:09
Dag allemaal,

Graag jullie meningen en tips over een nieuw te bouwen pc. In 2006 heb ik voor het laatst wat gebouwd ( een Core2duo E6400) en ben er sinds dien een beetje uit. De laatste jaren voornamelijk op laptops gewerkt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

- Stevig office werk, veel en grote Excel bestanden, veel data en formules
- Internetten, veel tabs op het zelfde moment open
- Af en toe gamen (10% van tijd). Srategy games als Command&Conquer, Shogun etc als dat allemaal nog bestaat.
- Muziek mp3 luisteren.

Wat mag het systeem gaan kosten?

In eerste instantie stel ik het budget in op € 500, minder is altijd goed natuurlijk. Meer kan ook als er goede argumenten zijn om wat extra uit te geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Monitor: Samsung 19 inch tft (1400*900). Voor office werk prima. Een game zal ook wel lukken, films en series kijk ik er niet op. Gelet op de resolutie zal dit wat minder eisen stellen aan de videokaart?

Tagan psu 420w. Stamt dus uit 2006, nooit geen problemen gehad (denk zo'n 5 jaar gebruikt). Volstaat dit nog?

Kast: Antec Sonata 2 ook uit 2006. Ik hecht weinig waarde aan uiterlijk. Belangrijkste is dat pc goed werkt en niet teveel herrie maakt.

Geluidskaart: SB-live 5.1. Geen idee of dit nog een meerwaarde biedt t.o.v. de huidige onboard? Pc zal aangesloten worden op een simpele stereo versterker en denon boxxen (jr 2011). Ben dus opzoek naar een degelijk stereo geluid vanuit de pc. Alles wordt in een kleine kamer geplaatst.

Storage: ik heb een synology nas met 2* 2TB. Pc hoeft dus alleen een kleine ssd te hebben. Dit zal de kosten wat drukken, maar ook het geluid en energieproductie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Mede gebaseerd op de koop guides.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5€ 112,95€ 112,95
2Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 40,95€ 81,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,30€ 16,30
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,75

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Gelet op het feit dat pc veel voor office gebruikt wordt is het lekker als de pc zo stil als mogelijk is en ook zuinig met energie om gaat.

Twijfel over de lijst heb ik t.a.v. de videokaart. Kan ik hier wat mee, hoe werkt het in idle mode, kan ik niet beter wat combineren met zo'n ingebouwde gpu/cpu?

Volstaat voeding? Energiegebruik?
Zorgt de kast nog voor problemen?
Geluidskaart?

Ik zie de reacties graag tegemoet.

Feyenoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik kan via de site van Tagan en de Pricewatch van tweakers niet achterhalen of je huidige voeding genoeg aansluitingen heeft voor de nieuwe setup, weet ook niet of de nieuwe voeding een 6pins kabel heeft.

De geluidskaart van het nieuwe mobo voldoet denk ik wel. Ik quote "7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec), Supports THX TruStudio™"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

- Stevig office werk, veel en grote Excel bestanden, veel data en formules
- Internetten, veel tabs op het zelfde moment open
- Af en toe gamen (10% van tijd). Srategy games als Command&Conquer, Shogun etc als dat allemaal nog bestaat.
- Muziek mp3 luisteren.
Je gebruik heeft denk ik voornamelijk baat bij veel en snel geheugen, dus waarom gooi je er niet eerst een nieuwe processor in, de snelste die je kan vinden (blijft dan wel dual core) en gooi je mobo vol met geheugen wat het aankan, icm een SSD heb je denk ik een systeem dat wel weer even voldoet voor je gebruik? Ik heb hetzelfde gedaan met mijn laptops (los van de processor) en dat gaat uitstekend. Ben je voor een relatief klein bedrag klaar, de SSD kan je meenemen naar een nieuw systeem en evt geheugen ook (als je moederbord DDR3 aankan)?

edit:// excel 2010 lijkt nog steeds op 1 core te werken, yeah!
edit2:// wat je ook kiest, excel bestanden wel eerst lokaal opslaan ipv direct op de NAS bewerken, dat is gewoon traag.
edit3:// E6400 lijkt met een nieuwe SSD en max geheugen eerst wel snel genoeg. Werkt dat niet dan een nieuw systeem?

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 12-03-2013 21:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
In principe is voor zijn gebruik 4gb al genoeg ;) Dat zal het waarschijnlijk wel hebben. Een SSD (samsung 840 120GB is maar 84 euro) wel een leuke upgrade zijn. Wil het dan nog niet fijn werken, dan zou ik wel een nieuwe PC nemen.
En dan zet je de SSD over naar deze build of iets wat er op lijkt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Sapphire HD 7850 1GB GDDR5€ 156,90€ 156,90
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 47,50€ 47,50
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC€ 37,99€ 37,99
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,30€ 16,30
1Cooler Master GX-Lite 500W€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,48

Kast heb je niet nodig, ik zou wel een nieuwere PSU nemen aangezien die toch niet altijd goed blijven.

[ Voor 153% gewijzigd door digital_ownage op 12-03-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 22:09
Idd wel een goede suggestie om eens te proberen.

Ssd kan ik meenemen en ddr2 geheugen kan ik nog we op mp vinden.

Mobo wat er in zit is de asrock conroe x-fire met de volgende specs:

LGA 775 for Intel® Dual Core Core™ 2 Extreme / Core™ 2 Duo / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D processors
Intel® 945P/945G + ICH7R Chipsets
Supports FSB 1066/800/533 MHz processors and H-T Technology
Untied Overclocking : During Overclocking, FSB enjoys better margin due to fixed PCIE/ PCI Buses
Supports Dual Channel DDR2 667/533 x 4 DIMM slots, with max. capacity up to 4GB
Supports ATI™ CrossFire™
1 x PCI Express x16 slot
Additional AGI Express slot to adopt 2nd PCI Express x16 VGA card, and other PCI Express x4, x2, x1 interface cards
1 x PCI Express x1 slot
Hybrid Booster - Safe Overclocking Technology
Supports PCIE Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
Supports 2 x IEEE 1394 headers
4 x SATA2 3.0 Gb/s, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Intel® Matrix Storage), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions
2 x eSATA2 3.0 Gb/s (shared with 2 SATA2 ports), support "Hot Plug" function
HDMI_SPDIF header, providing SPDIF audio output to HDMI VGA card, allows the system to connect HDMI Digital TV/projector/LCD devices.
7.1 CH Windows® Vista™ Premium Level HD Audio (ALC888 Audio Codec)
Worldwide First MB with Windows® Vista™ Premium Logo
Free Bundle: 1 x USB+1394 bracket, providing 2 additional USB 2.0 ports and 1 IEEE 1394 port
ASRock 8CH_eSATA2 I/O: 2 eSATA2 Ports, 2 ready-to-use USB Ports
This model may not be sold worldwide. Please contact your local dealer for the availability of this model in your region.

Mocht het spelen van een nieuwere game nou heel erg tegenvallen dan zou ik er ook alvast zon HD 8550 in kunnen zetten?

Feyenoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Outl@w schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:51:
Idd wel een goede suggestie om eens te proberen.

Ssd kan ik meenemen en ddr2 geheugen kan ik nog we op mp vinden.

Mobo wat er in zit is de asrock conroe x-fire met de volgende specs:

LGA 775 for Intel® Dual Core Core™ 2 Extreme / Core™ 2 Duo / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D processors
Intel® 945P/945G + ICH7R Chipsets
Supports FSB 1066/800/533 MHz processors and H-T Technology
Untied Overclocking : During Overclocking, FSB enjoys better margin due to fixed PCIE/ PCI Buses
Supports Dual Channel DDR2 667/533 x 4 DIMM slots, with max. capacity up to 4GB
Supports ATI™ CrossFire™
1 x PCI Express x16 slot
Additional AGI Express slot to adopt 2nd PCI Express x16 VGA card, and other PCI Express x4, x2, x1 interface cards
1 x PCI Express x1 slot
Hybrid Booster - Safe Overclocking Technology
Supports PCIE Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
Supports 2 x IEEE 1394 headers
4 x SATA2 3.0 Gb/s, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Intel® Matrix Storage), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions
2 x eSATA2 3.0 Gb/s (shared with 2 SATA2 ports), support "Hot Plug" function
HDMI_SPDIF header, providing SPDIF audio output to HDMI VGA card, allows the system to connect HDMI Digital TV/projector/LCD devices.
7.1 CH Windows® Vista™ Premium Level HD Audio (ALC888 Audio Codec)
Worldwide First MB with Windows® Vista™ Premium Logo
Free Bundle: 1 x USB+1394 bracket, providing 2 additional USB 2.0 ports and 1 IEEE 1394 port
ASRock 8CH_eSATA2 I/O: 2 eSATA2 Ports, 2 ready-to-use USB Ports
This model may not be sold worldwide. Please contact your local dealer for the availability of this model in your region.

Mocht het spelen van een nieuwere game nou heel erg tegenvallen dan zou ik er ook alvast zon HD 8550 in kunnen zetten?
Dat kan, weet niet of je huidige voeding het leuk vindt. MAAR je cpu zal altijd in de weg blijven zitten qua snelheid. Dat doet hij nu al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

4MB is goed te doen, maar meer is leuker. misschien een idee om eens te kijken of er een BIOS update is die meer ondersteund? (moet je OS het wel ondersteunen). Maar voor een 2006 set is ie nog wel redelijk courant. En de HD 8550 ondersteund PCI-e 2.x 16x dus kan op een modern moederbord nog wel sneller, maar schijnt backwards compatibel te zijn met 1 x PCI Express x16 dus die kan je dan ook meenemen naar een volgend systeem waar ie dan beter performed (wist ik dat maar twee weken geleden toen ik mijn kaartje kocht, was een simpele maar toch).

edit: sowieso voelt een SSD 8 maal sneller, een nieuwe CPU max 2x sneller - tel uit je euros ;) En een voeding vervangen maakt het systeem waarschijnlijk ook stiller, en kan je ook meenemen naar een nieuw systeem indien nodig. Casefans geldt hetzelfde voor, zijn ook stiller nu, kosten weinig en zijn ook mee te nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 12-03-2013 23:49 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1