MBA 2008 met nieuwe schijf, installeren OSX problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-12-2024
Beste iedereen,

Ik ben bezig een MBA uit 2008 te repareren.
Het probleem is dat de HDD naar de fritz is en ik heb een nieuwe hdd uitgehaald via het internet.

Nu de nieuwe HDD erin en de problemen beginnen.
1. Bij het opstarten krijg ik een folder met ? icoontje, houdt in dat die geen boot partitie of dergelijke kan vinden, klopt goed schijf is leeg zonder enige format.
2. Schijf kunnen formatteren via een 1.6 osx schijf van me imac, dus de schijf IS GEFORMATEERD en volgens schijfhulp prima in orde.
3. CMD-R werkt natuurlijk niet want er staat geen recovery op de schijf (model 2008 heeft dit niet ingebouwd in de EFI das pas vanaf 2010 modelen).
4. Ik heb geen originele schijf van OSX bij deze MBA (en kwam die volgens mij ook niet mee toen der tijd toch?)
5. Geprobeerd te installeren met een USB installatie voor Lion (gemaakt met lion disk maker) maar daarbij krijg ik de melding “er deed zich een probleen voor bij de installatie van OSX, probeer en herinstallatie” (daar ben ik mee bezig slimmerik!).
6. Recovery disk assistant van apple zelf geprobeerd maar dan wilt hij um niet booten vanaf de USB.

WIE O WIE weet nog iets om te proberen of hoe dit aan te pakken? alles helpt want ik heb al van alles geprobeerd…. (en ja me rot gezocht op google/forums/apple communities, ook apple eens gebeld of ze wat wilde los laten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 15:25
Naar wat voor bestandssysteem heb je de schijf geformateerd? En is het niet mogelijk om een andere OSX versie te proberen?
Overigens lijkt het me heel normaal dat Apple een CD'tje meelevert, dat hebben ze bij mij in ieder geval nog wel altijd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:13
Batiatus schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 19:20:
Naar wat voor bestandssysteem heb je de schijf geformateerd? En is het niet mogelijk om een andere OSX versie te proberen?
Overigens lijkt het me heel normaal dat Apple een CD'tje meelevert, dat hebben ze bij mij in ieder geval nog wel altijd gedaan.
Macbook airs hebben nooit een cd/dvd drive gehad, deze worden met een USB OSX installer geleverd als ik me niet vergis.

Volgens mij heb je twee opties:
1 - installeren via de meegeleverde USB en vervolgens upgraden
2 - installatie CD via USB DVD drive

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

Als ie firewire heeft zou je ook nog een tweede mac met CD kunnen proberen, dat was toch een optie bij de vroege CD loze macs?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Laatst online: 17-07 06:14

Wvr

franssie schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 20:11:
Als ie firewire heeft zou je ook nog een tweede mac met CD kunnen proberen, dat was toch een optie bij de vroege CD loze macs?
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-07 21:06
Ik heb ooit een keer exact hetzelfde uitgevoerd met een 2008 model. Dit lukte mij toen wel met Lion en met USB stick (wel handmatig in disk utility gemaakt) exact zoals je beschreven hebt. Probeer nog eens handmatig een herstel-USB te maken met deze handleiding. Als je deze opstart ga dan voor het installeren naar utilities en open disk utility en formateer het nogmaals met "Mac OS Extended (Journaled)", just making sure..

Succes!

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Laatst online: 19-12-2024
Hij heeft helaas geen FW, daar dacht ik ook al aan.
Maar goed, de enige optie die uberhaupt iets wilde doen was lion via USB/CD alle andere OSX wilde hij niet eens booten vanaf USB/CD.

Na een beetje verder zoeken en proberen heb ik Lion install aan de gang gekregen door het PRAM te resetten.

Hoop dat iemand iets aan die oplossing heeft in de toekomst! bedankt voor het mee denken allemaal!
Pagina: 1