AMD HD6900 fan speed fluctueert

Pagina: 1
Acties:

• pgerrits
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb een inmiddels bijna 2 jaar oude AMD HD 6900 (6990 meen ik) en deze maakt sinds een paar dagen een vreemd geluid.

Inmiddels ben ik er achter wat het probleem is. De fan op de video kaart gaat steeds omhoog en omlaag. (Via Afterburner zie je het mooi in een grafiekje). Als ik probeer de fan speed manueel laag te zetten maakt dat nog geen verschil.

Ik heb het donker paars-groen-gele vermoeden dat het kaartje aan het overlijden is. Maar ik wil graag vechten voor mijn beeldplankje!

Dus heeft iemand tips? Dit al eerder meegemaakt? Of iets in die richting?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Fan speed een uur op 100% laten draaien (Misschien stof?)
- drivers verwijderd -- geen nut
- nieuwe drivers geïnstalleerd ---> probleem was weg!! Maar je moet dan je pc booten.
- Na pc boot probleem weer terug.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Ik zou de videokaart maar eens stofvrij maken, na 2 jaar kan er al een hoop stof in zitten. Zeker bij een kaart die zoveel verbruikt als een 6990 lijkt me dat voor de temperaturen ook wel aan te raden :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• pgerrits
MartijnLoarne schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:25:
Ik zou de videokaart maar eens stofvrij maken, na 2 jaar kan er al een hoop stof in zitten. Zeker bij een kaart die zoveel verbruikt als een 6990 lijkt me dat voor de temperaturen ook wel aan te raden :)
Heb ik gedaan. Probleem nog steeds hier. Op zich ook logisch dat niet helpt, want toen ik gister de drivers installeerde was het probleem weg tot reboot.

Kapotte temp sensor misschien? Temperatuur schommelt ook snel.

Zie plaatje
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/adpabr.png

• iDonkey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-02 20:41
Ik denk een kapotte temperatuursensor inderdaad, geen idee hoe je dat oplost.

• pgerrits
Zou het kunnen dat als ik drivers deinstalleer, (want dan is het gedrag weg) dat dan de temp sensor niet meer gebruikt wordt? Dat het dus software matig is?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-02 12:00
Als je nog garantie hebt kun je misschien nog gebruik maken daarvan.
Als je dat niet hebt zou ik de fanspeed fixeren op een vaste snelheid, en bijvoorbeeld als je gaat gamen hem een stuk hoger zetten.
Je kunt dit niet zelf maken als de temp sensor stuk is.

Als je geen drivers heb, dan leest hij ook niks uit, maar zal de GPU ook niet meer goed kunnen functioneren ( met games ).

Zucht...

• pgerrits
SgtElPotato schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 20:19:
Als je nog garantie hebt kun je misschien nog gebruik maken daarvan.
Als je dat niet hebt zou ik de fanspeed fixeren op een vaste snelheid, en bijvoorbeeld als je gaat gamen hem een stuk hoger zetten.
Je kunt dit niet zelf maken als de temp sensor stuk is.

Als je geen drivers heb, dan leest hij ook niks uit, maar zal de GPU ook niet meer goed kunnen functioneren ( met games ).
Ok, bedankt!. Dat wordt dus een nieuwe...

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 16:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je kunt ook in de driver de fanspeed vast zetten op een percentage, doe dat op beide cores in CCC, stel 50% ofzo, wat gebeurt er dan, blijft hij dan qua temps in de grafieken wel constant?

Zijn dat stockspeeds? volgens mij zelfs nog wat sneller dan HD6970(+10mhz op de core) terwijl de HD6990 op lagere speeds draait...

[ Voor 26% gewijzigd door SAiN ONeZ op 12-03-2013 21:42 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

pgerrits schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 19:19:
[...]

Heb ik gedaan. Probleem nog steeds hier. Op zich ook logisch dat niet helpt, want toen ik gister de drivers installeerde was het probleem weg tot reboot.

Kapotte temp sensor misschien? Temperatuur schommelt ook snel.

Zie plaatje
[afbeelding]
Op het plaatje zie ik dat je 26% gpu load hebt. Draai je een browser op de achtergrond met gpu versnelling of flash open?
Als dat niet zo is dan zou ik even kijken naar wat voor .exes er draaien, er is een virus in de omloop dat gebruikt maakt van je gpu als je computer idle is.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

en hoe snel staat je sample time in afterburner? misschien dat je daarom van die kromme lijnen krijgt.

@Sp3ci3s8472
ik heb eerder van zon virus gehoort en zelfs meegemaakt, maar dan draait alles gelijk op 100% ;) maar er is inderdaad wel iets die wat rekenkracht wilt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Fordox schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:27:
en hoe snel staat je sample time in afterburner? misschien dat je daarom van die kromme lijnen krijgt.

@Sp3ci3s8472
ik heb eerder van zon virus gehoort en zelfs meegemaakt, maar dan draait alles gelijk op 100% ;) maar er is inderdaad wel iets die wat rekenkracht wilt.
Ok, mooi om te weten :P. Vandaag is de dag dat ik alle schuld aan een virus weit |:( .

@hieronder
Had ik het tenminste een keer goed vandaag. Mooi dat het probleem is opgelost!

[ Voor 8% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 14-03-2013 00:55 . Reden: onder ]

• pgerrits
Kan de sample tijden niet vinden in afterburner. Verder draait alles gewoon op stock speeds.

GPU gebruik blijft op 25%.. maar heb net alles uit gezet. Ook alle browsers e.d. GPU gebruik blijft op 25%.

Edit:

inderdaad een virus. Msi.exe & msie.exe in /users/appdata/romaing. Bij kill van het process een blue screen. Renamen lukt wel, dus proces staart niet meer op. GPU op 0 %... fan problemen weg. En ook de temperatuur is opeens maar 34 graden van de core.

Dank voor de tip!

[ Voor 41% gewijzigd door pgerrits op 13-03-2013 20:41 ]

Pagina: 1