• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11-2025
Sinds geruime tijd gebruik ik de volgende manier van het afspelen van mijn muziek op mijn HiFi. Ik stream de muziek rechtstreeks vanaf mijn NAS via het LAN naar mijn receiver via Airplay.

NAS DS212+
DS Audio APP (airplay)
Pioneer VSX-2021 receiver

Dit werkt echt perfect en is super gebruiksvriendelijk. Op deze manier hoeft de TV niet aan en kan ik makkelijk door me muziek collectie bladeren.Echter is het zo dat ik soms bij wat rustigere muziek een soort kraak hoor in de muziek. Dit is maar kort en soms moeilijk waar te nemen. Bij de CD van Alicya Keys waar veel piano muziek in zit hoor ik het bv goed.

Vervolgens ben ik aan het experimenteren geweest.

- DS Audio airplay, Lagere bitrate bestanden, FLAC, MP3 (320kbps) nog steeds soms een kraak maar lijkt minder
- Pioneer APP, DLNA geen kraak
- Via HTPC (xbmc) -> HDMI -> Receiver, heb ik geen problemen en klinkt het geluid super zuiver en lijkt zelfs mooier te zijn.

De muziek bestanden staan op de NAS dus aan de netwerk snelheid (welke overigens 1gbit is) kan het niet liggen.

Iemand ervaringen in deze opstelling of ideeën waar het aan kan liggen?

Verder vind ik het zelf ook vreemd dat het afspelen van muziek via XBMC beter lijkt. Of kan iemand me dat uitleggen? De DAC blijft steeds de receiver dus dat veranderd niet. En XBMC staat ingesteld op HDMI en die doet niets verder met het geluid. Of misschien haal ik het wel allemaal in me hoofd. 8)7

iRacing profile | Racing rig

• Abilio1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 08:58
Heb je al gekeken of op de NAS de transcoders voor FLAC ect. aanstaan?
Te vinden onder Mediaserver>DMA-compabiliteit.

• wolverine3141
Bedankt voor je reactie en het mee denken!

De instelling stond inderdaad bij mij uit dus misschien dat het helpt bij het afspelen van Flac etc. Ik zal vanavond eens testen. Ik heb dit probleem echter ook met MP3.

Zojuist ook even DSM geupdate naar 4.2, wellicht dat dat ook helpt.

• wolverine3141
Ik wil nog even vermelden dat ik geen problemen meer heb. Bovenstaande methode heeft dus kennelijk geholpen. Bedankt Abilio1 _/-\o_