HDD's worden niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-07 16:09
Allen,

heb 3 Hdd's, beide uit oudere systemen gehaald.
Geen enkele van de HDD's doet het goed.
Lastig, want er staan volgens mij nog oude doc's op.
Het gaat om de volgende typen:

1. Seagate Barracude 7200.7 160 GB
Draait niet, zowel aan usb-adapter als aan notebook.
Zat in een oud WinXP-systeem waarin de voeding in brand is gevlogen.
Serial ATA.
Geen detectie van de schijf

2. Seagate 3305 CYL 1705MB
Komt uit een oude Laser met Win95.
Draait wel, valt af en toe een paar seconden stil maar start gelijk weer.
Nergens iets over te vinden in OS en BIOS.

3. Maxtor D540X-4K 40 GB
Draait, heb hem nog niet van boot af aan getest ivm virus die er misschien op zou kunnen zitten.
In OS geen detectie, wel een uitwerking op OS, nl. stotterende user-interface (cursor, keyboardreacties)

Bij elkaar zijn deze schijven toch goed voor zo'n 200GB/ Ik hoop daarom dat ze nog te gebruiken zijn.

Zijn ze dat in huidige conditie evt. nog?
Is er nog hoop?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basbas32
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 15:36
Waarschijnlijk heb je hier een beetje pech. Wat hardeschijven en vooral oude gaan altijd wel kapot. Misschien zelfs wel door je huidige computer of de externe adapter. Wat ik zou doen is dit weer terug stoppen in de huidige computers en de computers net werkend krijgen zodat je er een externe hardeschijf op kan aansluiten om de data over te zetten.

Anders kan je er altijd nog een expert bij halen als de data echt zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe sluit je de schijven aan? Je noemt ergens een USBadapter... gebruik die niet, maar sluit 'm gewoon intern aan. Dat is veel praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ga hard nadenken hoe belangrijk die data is: blijkbaar kan je er al (zeer) lange tijd niet bij, denk je dit ooit wel te moeten kunnen?

En wat betreft de opslag: tja 200GB is nu niet echt veel ofzo. Voor 40 euro heb je tegenwoordig 250 GB, de prijs per GB ligt nog veel lager bij moderne schijven, die nog meer betrouwbaar zijn ook.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
@TERW_DAN. Ik heb een serial ATA adapter die ik ook gebruik voor een externe schijf. Aan de Serial ATA van m'n notebook werkt hij overigens ook niet, helaas.

@Basbas32: De systemen waaruit ik deze schijven heb gehaald, zijn allemaal een tijd terug vervangen, vanwege defecten, veroudering en dergelijke. Ik kan ze dus niet in de originele Desktop terugzetten.
Ik heb ook nog 2 andere schijven, een van een doorgebrande notebook en een oude Win98-Desktop. Die kan ik gewoon aansluiten en die werken goed, zowel usb als in PC/Notebook. In de Pc's die ik nu heb, werken ze in ieder geval niet meer. Ik ben dus bang dat de data erop verloren is gegaan.

@LiquidT_NL: het zijn onderandere oudere mails, programma's die ik veel gebruikte, wat passwords, documenten. Ik zou ze graag op een externe harddisk willen zetten om ze te kunnen bewaren.
Ik had deze harde schijven, toen ik nog niet wist dat ze het niet deden, willen doen in mijn toekomstige NAS. Huidige schijf in NAS van 2TB is te langzaam en niet te gebruiken met meerdere personen. Wat voor disk zou jij dan aanraden om te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
De vraag is hoeveel moeite het data terughalen wordt. Als het nice-to-have data is, zou ik mijn verlies nemen.

Wat betreft je NAS probleem: lijkt me sterk dat dit komt door een te trage schijf, weet je dat zeker? Is de NAS/verbinding niet te traag?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
LiquidT_NL schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:24:
De vraag is hoeveel moeite het data terughalen wordt. Als het nice-to-have data is, zou ik mijn verlies nemen.

Wat betreft je NAS probleem: lijkt me sterk dat dit komt door een te trage schijf, weet je dat zeker? Is de NAS/verbinding niet te traag?
Laat ik het zo zeggen: het is niet van levensbelang om de data terug te hebben, maar we hebben het wel graag terug... Maar als een schijf niet eens draait is er niet veel aan te doen, toch?

De NAS zat gewoon aangesloten aan de gigabit router. Niet alleen gegevensoverdracht was erg traag, ook instellingen opslaan etc. Echter heeft deze meer problemen dan goeds gebracht sinds de aanschaf. Sinds kort ook onbenaderbaar. Hij gaat dus voor een nakijkbeurt waarschijnlijk even terug naar Bol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

timmie1 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:08:
@TERW_DAN. Ik heb een serial ATA adapter die ik ook gebruik voor een externe schijf. Aan de Serial ATA van m'n notebook werkt hij overigens ook niet, helaas.
Gebruik je hier een interne SATApoort voor?
Geef eens precies aan hoe je het nu aansluit. Ik zou er sowieso geen adapters voor gebruiken, dus bij voorkeur gewoon aan een PATApoort hangen in een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
timmie1 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:03:
[...]

Laat ik het zo zeggen: het is niet van levensbelang om de data terug te hebben, maar we hebben het wel graag terug... Maar als een schijf niet eens draait is er niet veel aan te doen, toch?
Niet zonder er flink veel tijd/moeite/geld tegenaan te smijten.
De NAS zat gewoon aangesloten aan de gigabit router. Niet alleen gegevensoverdracht was erg traag, ook instellingen opslaan etc. Echter heeft deze meer problemen dan goeds gebracht sinds de aanschaf. Sinds kort ook onbenaderbaar. Hij gaat dus voor een nakijkbeurt waarschijnlijk even terug naar Bol.com.
Fix eerst dat, lijkt me geen HD issue dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
LiquidT_NL schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:14:
[...]

Niet zonder er flink veel tijd/moeite/geld tegenaan te smijten.

[...]

Fix eerst dat, lijkt me geen HD issue dus.
Waarschijnlijk wissel ik die NAS om voor een andere. Een waar ik zelf schijven in kan doen en een beetje geavanceerder... En deze keer geen Buffalo meer!

Jammer dus, die schijven kan ik dan als verloren beschouwen. Tijd en moeite wil ik wel investeren maar geld is een andere kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

timmie1 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:24:
Jammer dus, die schijven kan ik dan als verloren beschouwen. Tijd en moeite wil ik wel investeren maar geld is een andere kwestie.
Hoeft niet. Trek gewoon die adapters er tussen uit en sluit het direct aan op een PATApoort. Dat kan al veel gezeik schelen. Hoeft weinig te kosten behalve wat tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb er helemaal geen adapters tussen zitten, ik hab alleen maar nr. 1 aangesloten op een SATA-adapter omdat de Desktop geen SATA-aansluiting heeft. Deze heb ik wel rechtstreeks aan de notebook gehangen en alsnog doet hij niks (geen geluid, draait niet). Nr 2+3 hebben alleen maar een PATA-poort dus die heb ik zowieso al met PATA aan de desktop gehangen. Zoals ik zei: Nr. 3 draait maar wordt nergens gedetecteerd,
en Nr.3 draait een een tijdje, valt uit, start weer en valt weer na een tijdje uit.

Edit: ik zal zo even wat foto's posten van desbetreffende disks, aansluitingen en Desktop/notebook

[ Voor 9% gewijzigd door timmie1 op 13-03-2013 16:11 ]

Pagina: 1