3 Kabels trekken door 1 buis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:01
Ik heb een probleem, mijn vrouw wilt de huiskamer omgooien ( :( ) en dat betekent dat er het één en ander aan kabels een oversteek zal moeten maken naar de andere kant van de kamer.

Wat voor kabels moeten er getrokken worden?
- 1 coaxkabel
- 2 luidspreker kabels
- 1 UTP kabel

Eigenlijk dus 4 kabels door 1 buis 8)7 :D

Wat is het probleem?
Het probleem is dat ik maar 1 loze pvc buis heb lopen in mijn vloer van de aanbouw (standaard maat buis).
Op dit moment lopen de 2 luidspreker snoeren (volgens mij 0,75mm per stuk) al door de buis.
Denken jullie dat er een UTP + Coax kabel nog bij passen? (UTP + coax uiteraard zonder stekkers trekken)

Opties:
Ik zie dat er dunnere coaxkabels te koop zijn (hier),er staat al bij dat er verlies zal zijn t.o.v. normale coax, maar wat zou het verlies over 15 meter zijn?

Wat misschien ook nog mogelijk is, is om het luidsprekersnoer dunner te nemen, maar daar heb ik weinig verstand van. Het gaat om luidsprekersnoer naar de 2 achterluidsprekers van deze set: http://www.sony.nl/produc.../technische-specificaties
Als ik het goed begrijp zijn die 4 Ohm met 70W
Wat zou het dunste luidsprekersnoer zijn wat ik hiervoor kan gebruiken? (hoef geen super geluidskwaliteit, het zijn immers maar de achterste luidsprekers)
Is dit een optie?

Mijn laatste redmiddel is om nog gaten te boren in de vloer in het gedeelte met kruipruimte, maar liever niet zeg maar ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 01:05
Gewoon ervoor zorgen dat je vrouw niet de kamer omgooit, ben je van al het gezeik af.

:7

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
kaos- schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:14:
Gewoon ervoor zorgen dat je vrouw niet de kamer omgooit, ben je van al het gezeik af.

:7
Dat stadium ben ik al voorbij, maar heeft helaas niet geholpen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Een Coaxkabel van 15m is mij altijd afgeraden, goed afgeschermd of niet Met meer dan 10m is het verlies groot genoeg om internet ontzettend storingsgevoelig te maken, en dat zal wel een vergelijkbaar effect op digitale TV hebben. Netwerkkabels kunnen die afstand veel beter handlen.

Verder: al geprobeert even te kijken en te passen met korte stukjes kabel?

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:19

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor de UTP kabel kan je natuurlijk kijken of WiFi dan wel Powerline een optie is.

Maar als er niet teveel bochten in de buis zitten kan je met een goede trekveer en veel talkpoeder (als smeermiddel) best veel door een buis trekken. Je zal dan de luidsprekersnoertjes opnieuw mee moeten trekken, anders trek je ze misschien kapot.

Geen dreft of andere schoonmaakmiddelen gebruiken als smeermiddel. Dat tast blijkbaar de mantels aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dat gaat lukken. Die luidspreker kabels zijn van die Sony niet zo heel erg dik. Ik heb hier in een buis met flinke bochten 1 dikke coax + 1 UTP + 2 dunne luidspreker kabels. Ga je die 70W ook echt gebruiken? Of zijn het de surround speakers?

1 tip: ga naar de drogist, koop talk-poeder en doe dat ruim op de kabels die je trekt. Dat gaat je leven een stuk eenvoudiger maken.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RSpliet schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:16:
Een Coaxkabel van 15m is mij altijd afgeraden, goed afgeschermd of niet Met meer dan 10m is het verlies groot genoeg om internet ontzettend storingsgevoelig te maken, en dat zal wel een vergelijkbaar effect op digitale TV hebben. Netwerkkabels kunnen die afstand veel beter handlen.

Verder: al geprobeert even te kijken en te passen met korte stukjes kabel?
Ik heb goed signaal gelukkig in huis, er loopt bijvoorbeeld een 20 meter kabel richting boven, en daar is nog prima signaal :) (wel in combinatie met een versterker uiteraard)

Ik heb geprobeerd met een coaxkabel erbij, maar is moeilijk proberen, omdat die luidsprekerkabels er nu al inzitten. Denk dat je het pas echt kunt proberen als je alle kabels eruit hebt en dan opnieuw trekken.
Equator schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:17:
Voor de UTP kabel kan je natuurlijk kijken of WiFi dan wel Powerline een optie is.

Maar als er niet teveel bochten in de buis zitten kan je met een goede trekveer en veel talkpoeder (als smeermiddel) best veel door een buis trekken. Je zal dan de luidsprekersnoertjes opnieuw mee moeten trekken, anders trek je ze misschien kapot.

Geen dreft of andere schoonmaakmiddelen gebruiken als smeermiddel. Dat tast blijkbaar de mantels aan.
Ik weet niet of powerline een goede optie is, het is namelijk zo dat de Cisco modem op zijn plek blijft, en van daaruit de nieuwe kabel mee gaat verhuizen naar mijn eigen router. Weet niet of tussen de modem en router een powerline verbinding verstandig is?

Het is trouwens een rechte oversteek met buis, dus geen rare bochten, alleen in het begin en eind uiteraard.
willem900 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:18:
Dat gaat lukken. Die luidspreker kabels zijn van die Sony niet zo heel erg dik. Ik heb hier in een buis met flinke bochten 1 dikke coax + 1 UTP + 2 dunne luidspreker kabels. Ga je die 70W ook echt gebruiken? Of zijn het de surround speakers?

1 tip: ga naar de drogist, koop talk-poeder en doe dat ruim op de kabels die je trekt. Dat gaat je leven een stuk eenvoudiger maken.
Ik heb toen zelf luidsprekerkabels gekocht, zijn van die wat dikkere kabels, als ik ze opmeet zijn deze ongeveer 0,75 cm breed. Het zijn idd de surround spekers.
Zou deze kabel voldoende zijn?

Talkpoeder is geen probleem, er is een baby in huis 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 12-03-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Met een rechte buis zou ik het wel aandurven. Geluidskabels terugtrekken en voordat je ze terugtrekt ff een trekdraadje door de buis halen (kun je doen door een stuk trekdraad/touwtje aan het eind vast te maken waar je de kabel van weg trekt.

En dan die vier kabels tegelijk terug halen dmv een trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:30
Ik heb zelf precies hetzelfde door een buis lopen, maar dat is wel redelijk krap inderdaad, zelf voor het kleine stukje (ongeveer een meter) waar ik het in heb zitten, het daar doorheen krijgen was een redelijke uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik ga het er maar op wagen, desnoods haal ik dunnere geluidskabel. Utp + coax moet sowieso wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Probeer er rekening mee te houden dat je over enkele jaren het weer andersom moet gaan doen: mijn vrouw doet gemiddeld vier jaren met een bepaalde indeling.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DeBolle schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:13:
Probeer er rekening mee te houden dat je over enkele jaren het weer andersom moet gaan doen: mijn vrouw doet gemiddeld vier jaren met een bepaalde indeling.
Nee dat maakt gelukkig niet uit :) als deze variant ligt, kan deze voor altijd blijven liggen want alle combinaties zijn dan mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-07 08:32
Let er iig goed op dat je kabels niet door elkaar "kruisen" als je ze erin trekt, dus goed opletten dat ze dezelfde positie houden tov elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
AtRi schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:41:
Let er iig goed op dat je kabels niet door elkaar "kruisen" als je ze erin trekt, dus goed opletten dat ze dezelfde positie houden tov elkaar.
Goede tip! Ik denk tape om de zoveel cm eromheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Laatst online: 23-07 08:32
Dan wordt t nog dikker en dat gaat in de buis opstropen/oprollen. Woorden schieten hier tekort. :-)
Inderdaad talkpoeder oid gebruiken, met z'n tweeën werken (1 trekken en 1 invoeren). Als het een standaard 5/8" buis is zou het moeten kunnen, maar het hangt wel af van hoe de bochten zijn etc.
Anders gewoon via de kruipruimte, gaat veel sneller en minder kans op (bijna) kapot getrokken kabels enzo.
Succes ermee.

[ Voor 0% gewijzigd door AtRi op 13-03-2013 00:58 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Ik heb hier ook die combinatie door een buis liggen. Coax (geen dunne, KOKA799), CAT5e en twee luidsprekerkabels van 1,5mm² (4 aders totaal dus). Het is volgens mij wel een 19mm buis.

Dat trekken ging verdomd lastig. Het past prima als de coax en UTP naast elkaar liggen en dan nog een luidsprekerkabeltje erboven en eronder zeg maar, maar met het trekken wilde die luidsprekerkabels tussen de andere 2 kruipen en dan liep het vast in de bochten. Heb uiteindelijk bij de 5e poging wel jouw oplossing gebruikt: het bundeltje om de 50cm aan elkaar tapen. En dan nog moest ik glijmiddel erbij gebruiken (ben bij gebrek aan talkpoeder maar voor vaseline gegaan). Heb geen idee of ik daar verstandige keuzes heb gemaakt maar het zit er nu iig wel in. :P Of het er ook weer uit wil daar kom ik hopelijk nooit achter...

Een dunnere coaxkabel zou met trekken wel veel schelen denk ik. Die 2 luidsprekerkabeltjes lopen via de meterkast en dan met 2x UTP kabels naar de andere kant van de kamer, dat stukje trekken ging veel makkelijker ondanks dat het een grotere afstand was!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 13-03-2013 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Trekveerpomp :Y

Afbeeldingslocatie: http://www.ez-catalog.nl/artimages/8714678180002/photo/1830199-98.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik heb hirschman coax kabels en stekkers gekocht, komt vandaag allemaal binnen.
Ik ga het eerst proberen met de huidige luidsprekerkabels, lukt dat niet dan een poging met dunnere luidsprekerkabels, als dat niet lukt gaan de luidsprekerkabels er tussenuit en leg ik die wel om :)

Die pomp, ziet er duur uit om 1 keer te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Ik weet dat je trekveren kan huren, dus ik vermoed dat die pompen ook te huur zullen zijn? Je kunt bijvoorbeeld Praxis en dergelijke proberen. Of misschien Bo-Rent of iets dergelijks?

Mij heeft zo'n pomp ontzettend geholpen, want ook ik heb meerdere kabels door één pijp getrokken wat met de hand niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:26
Voordat je de kabels er doorheen trekt zou ik ze goed aan elkaar vast tapen om de pakweg 20 a 30 cm. Dit zorgt er voor dat de kabels niet gaan draaien in de buis, en dat ze vastlopen. Wel moet je ze natuurlijk zo vast tapen dat elke kabel zijn zelfde positie behoud. Dus, links, rechts of boven etc...
En je praat over standaard maat buis. Is dat 5/8 of 3/4? In ieder geval als je de vier kabels even "test" bij het uiteinde, gaan ze er dan wel überhaupt in, of zitten ze al heel strak? Als je ze er al in moet duwen, dan zou ik er niet aan beginnen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik ga zo beginnen mannen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:24
AtRi schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 00:58:
Dan wordt t nog dikker en dat gaat in de buis opstropen/oprollen. Woorden schieten hier tekort. :-)
Inderdaad talkpoeder oid gebruiken, met z'n tweeën werken (1 trekken en 1 invoeren). Als het een standaard 5/8" buis is zou het moeten kunnen, maar het hangt wel af van hoe de bochten zijn etc.
Anders gewoon via de kruipruimte, gaat veel sneller en minder kans op (bijna) kapot getrokken kabels enzo.
Succes ermee.
wie moet er gaan trekken als er nog niks doorheen is?
ik raad wel zo'n lange coax af, dat geeft gewoon teveel verlies.

PSN: Europhea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:54
Beetje groene zeep eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Laatst online: 13:46

Kwastie

Awesomeness

Geen groene zeep! Als dit opdroogt zitten je kabels "vast". :'(

* ik weet zo geen alternatief*

[ Voor 7% gewijzigd door Kwastie op 13-03-2013 15:54 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Talkpoeier (das de twentse variant). Anders moet je talkpoeder gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nou mensen het is gelukt!!

Originele luidsprekerkabels behouden en alles in 1 keer kunnen trekken, zonder glijmiddelen en zonder tape.

Nu krijg ik alleen de rj45 stekker niet gemonteerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ohja voor diegene die zeiden dat 15 meter coaxkabel echt niet kan...

Resultaat = signaalsterkte 90% kwaliteit 100% ;)

Signaal boven met 25 meter kabel = sterkte 65% kwaliteit 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:43
Ik hoop dat het je lukt,aangezien speakerkabels behoorlijk kunnen vreten in je buis,waardoor ze breken tijdens het trekken.Goed veel "glijmiddel gebruiken" is zeker aan te bevelen en zeker geen afwasmiddel of zeep.Ga met z'n tweeen aan de gang. 1 voert de kabels in de buis en de andere trekt.Kleine tip: probeer tijdens het invoeren de kabels zoveel mogelijk op de zelfde plek te houden,dit voorkomt dat de kabel gaat draaien in de buis,waardoor ie dikker word.( zo krijg ik regelmatig 4 stuks cat5e kabels door een 16 mm buis getrokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vincedd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:39:
Ik hoop dat het je lukt,aangezien speakerkabels behoorlijk kunnen vreten in je buis,waardoor ze breken tijdens het trekken.Goed veel "glijmiddel gebruiken" is zeker aan te bevelen en zeker geen afwasmiddel of zeep.Ga met z'n tweeen aan de gang. 1 voert de kabels in de buis en de andere trekt.Kleine tip: probeer tijdens het invoeren de kabels zoveel mogelijk op de zelfde plek te houden,dit voorkomt dat de kabel gaat draaien in de buis,waardoor ie dikker word.( zo krijg ik regelmatig 4 stuks cat5e kabels door een 16 mm buis getrokken).
Het was al gelukt ;) maar toch bedankt.

Pagina: 1