Behouden Triple-channel met verschillende memory sizes.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-07 14:52
Hallo,

In een ver verleden, toen ik mijn systeem samenstelde, heb ik besloten om 6GB geheugen in mijn PC te proppen in de veronderstelling dat ik dit toch nooit volledig zou benutten. Nu ik echter vaak met virtuele machines werk, merk ik dat dit niet meer voldoende is.

Gelukkig is geheugen ontzettend goedkoop geworden en heb ik besloten mijn RAM uit te breiden.

Op dit moment heb ik Corsair Dominators in mijn systeem zitten, 3 stuks. De sticks die ik destijds besteld heb, zijn niet meer leverbaar. Er is echter wel een ander setje Dominators beschikbaar, ook 3x2GB, maar met andere timings. Ook kwam ik 3x4GB Dominators tegen.

Mijn vraag is, wat gebeurt er als ik 3x4GB bij mijn huidige configuratie (3x2GB) ingooi? De timings van deze set zijn anders. Is het verstandig om verschillende sets te gebruiken? En behoud ik hiermee triple-channel?

Kom op internet veel dezelfde vragen tegen maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden op het feit of je Triple Channel behoudt. Het lijkt er wel op maar ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Het gaat overigens om deze set: pricewatch: Corsair Dominator CMP12GX3M3A1600C9

Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom!

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:58
Intel Flex mode alleen in het geval van Triple-Channel zijn ze er niet zo duidelijk over
Timing word normaal overgenomen van de langzaamste bank (mocht dit niet werken zet deze dan in het eerste slot.

In ieder geval zijn mijn ervaringen met Intel Flex Mode positief.
Z68 en Z77 werken beiden met 3 * 4GB in Dual-Channel.

Gewoon proberen, ik vermoed dat het werkt in Triple-Channel (en mocht dit niet zo zijn is het snelheids verlies minimaal.)

[ Voor 19% gewijzigd door Zanac-ex op 12-03-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basbas32
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 15:36
Wat Tripple Channel inhoud is dat 3 stickjes RAM samenwerken met elkaar om meer performance en snelheid uit the halen. In principe maakt het dus niks uit als je het maar in een ander channel zet. Dit wordt meestal aangegeven door de verschillende kleuren dimm sloten. Dus in principe zou het geen probleem moeten zijn alleen zal je niet de beste prestaties hebben omdat je nog een ouder setje ram in je pc hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
Had inderdaad ook gelezen over de Flex mode. Maar niet erg duidelijk uitgelegd zoals genoemd.

@Basbas32

Mijn oudere setje is sneller dan het nieuwe setje dat ik wil bestellen. ;)

3x2GB in de oranje slots en 3x4 in de zwarte dan maar. Vind het zonde om een compleet nieuwe set te bestellen.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:58
Tom. C schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:14:
Had inderdaad ook gelezen over de Flex mode. Maar niet erg duidelijk uitgelegd zoals genoemd.

3x2GB in de oranje slots en 3x4 in de zwarte dan maar. Vind het zonde om een compleet nieuwe set te bestellen.
Of de volgorde precies omgekeerd :)
Het kan best zo zijn dat de eerste 6GB (3*2) dan in Triple channel werkt maar dat van de overige 12GB (3*4) slechts de eerste 6GB in Triple-channel werkt en de rest in Single Channel.

Of je dit gaat merken? Ik denk dat je specifieke benchmark software nodig hebt om het aan te tonen maar dat het in de praktijk nul komma nul verschil maakt.

In ieder geval interessant om uit te proberen en gelukkig is het niet al te veel werk om geheugen te wisselen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zanac-ex op 12-03-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zorgt dat je ieder kanaal een 2GB en een 4GB DIMM geeft, dan heb je dus in totaal 18GB in triplechannel
Je hoeft niet bang te zijn dat het deels triplechannel draait en deels singlechannel, zo werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
Zanac-ex schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:38:
[...]

Of de volgorde precies omgekeerd :)
Het kan best zo zijn dat de eerste 6GB (3*2) dan in Triple channel werkt maar dat van de overige 12GB (3*4) slechts de eerste 6GB in Triple-channel werkt en de rest in Single Channel.

Of je dit gaat merken? Ik denk dat je specifieke benchmark software nodig hebt om het aan te tonen maar dat het in de praktijk nul komma nul verschil maakt.

In ieder geval interessant om uit te proberen en gelukkig is het niet al te veel werk om geheugen te wisselen.
Kun je me uitleggen waarom je denkt dat van de 12GB set alleen de eerste 6GB in Triple Channel werkt? Alle kanalen zijn dan toch correct bezet?
Ik weet overigens dat het verschil niet te merken is, maar aangezien het platform Triple Channel ondersteunt wil ik het toch graag gebruiken.
TERW_DAN schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:42:
Als je zorgt dat je ieder kanaal een 2GB en een 4GB DIMM geeft, dan heb je dus in totaal 18GB in triplechannel
Je hoeft niet bang te zijn dat het deels triplechannel draait en deels singlechannel, zo werkt het niet.
Dit is precies waar ik over twijfelde, maar lijkt me dus dat het geen problemen op gaat leveren. Neem aan dat alle modules de timings en snelheid van de langzaamste modules overnemen.

Ga de set bestellen en laat dan zo spoedig mogelijk weten wat de resultaten zijn, in ieder geval erg bedankt allemaal voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
Heb het setje binnen, werkt prima! Zat ook een Corsair Airflow bij.
Kunnen de VM's tenminste ook fatsoenlijk draaien, dankjewel allemaal!

Pagina: 1