NAS niet zichtbaar via WIFI access point

Pagina: 1
Acties:

• _atja
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-03 12:41
Ik heb Ziggo kabel-internet met een Ubee modem. Het WiFi signaal van dit modem is vrij zwak, dus ik heb naar zolder een kabel getrokken en daar een Icidu 300N router als WiFi access point aangesloten. Dit werkt allemaal vlekkeloos, met één uitzondering: ik heb een NAS (WD My Book live 3TB) aan de Ubee gekoppeld, en ik kan deze via de Icidu niet zien.

Met googlen kom ik er niet uit hoe ik dit op kan lossen. Ik vind hier en daar berichten over het aansluiten van de Icidu op een LAN poort (van de Icidu) i.p.v. de WAN poort, maar dit krijg ik niet werkend.

Kan iemand mij helpen met hoe ik de boel moet aansluiten en instellen om dit werkend te krijgen?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wat is binnen je netwerk de router? De Ubee of de icidu? Geef eens een lijst met gebruikte ip ranges en subnetten.

www.google.nl

• _atja
Dank voor je snelle reactie MisteRMeesteR.

De Ubee zou de router moeten zijn, en de icidu alleen access point. Maar ik krijg het idee dat het zo niet werkt op dit moment (in de icidu instellingen staat wel aangegeven dat hij zich als access point moet gedragen). Ik heb nu de icidu WAN poort verbonden aan een LAN poort van de Ubee, maar ik weet niet zeker of dat goed gaat.

ip ranges en subnetten moet ik thuis even nakijken.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Idd,

Als de Ubee je router is deelt die denk ik ook ip adressen uit middels DHCP? Heeft de icidu een vast ip? Of krijgt deze een ip van de Ubee? Plaats idd even een overzicht.

www.google.nl

• _atja
Op de Ubee staat inderdaad een DHCP server ingeschakeld. Ik zoek vanavond even de ip adressen enzo op, kom ik nog op terug. Tot zover alvast bedankt in ieder geval!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Die Iducu moet je anders instellen.

DHCP uitschakelen. Het IP vd iducu verander je naar 192.168.1.2 (als je modem 192.168.1.1) heeft. Hierdoor heeft je iducu een ander IP als je modem.

Dan stop je de kabel die nu in de WAN zit in een LAN poort en haal je m ff van de stroom af zodat de Iducu herstart.

Wat naar mijn idee fout gaat is namelijk dat je 2 DHCP servers in je netwerk hebt. En geeft problemen met portforwarding maar ook met het verbinden met apparaten.

• _atja
BlackWhizz, dit brengt me een stap verder. Ik heb je aanwijzingen opgevolgd en nu zie ik ook via het accesspoint de NAS. Er is echter een ander probleem voor in de plaats gekomen: nu valt de netwerk verbinding via de Icidu telkens uit (zowel WiFi als met kabel). Enig idee hoe ik dat kan oplossen?

• BlackWhizz
Oke. Da's al een mooi begin!

Om dat probleempje op te lossen moet je even als je direct op je Ubee modem zit je standaard gateway/DHCP server weten.

Stel, je standaardgateway is 192.168.1.1
Dan moet je het ip adres van de router 192.168.1.2 worden

Als het je nog niet helemaal duidelijk is; een ip adres is alsvolgt opgebouwd
xxx.xxx.xxx.yyy
In jouw situatie moet de xxx.xxx.xxx op je Iducu hetzelfde zijn als die van je Ubee.
De yyy moet die van de ziggo zijn +1. Zo heb je geen IP conflict.

Wat er gebeurde is waarschijnlijk dat je PC niet helemaal snapt waar je DHCP server zich begint. Uit mijn hoofd hebben ziggo modems namelijk andere standaardgateway adressen als UPC/KPN modems.

Mocht je het nog niet snappen, geef dan maar even je IP adres van je standaardgateway/DHCP server. Deze moeten als het goed is hetzelfde zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door BlackWhizz op 12-03-2013 18:59 ]

• _atja
Als ik verbinding met de Ubee heb is de standaard gateway 192.168.178.1.

Ik heb nu het ip-adres van de Icidu op 192.168.178.2 gezet, maar het probleem is er nog steeds.

Het subnet van de Ubee is 255.255.255.0, deze heb ik op de Icidu ook zo ingesteld. De standaard gateway in de Icidu heb ik ingesteld als 192.168.178.1.

• BlackWhizz
Je hebt t stekkertje ook in een van de LAN poorte gedaan? Wil je anders eens een screenshot van je Iducu router plaatsen? Al een keer geprobeerd stroom dr af en dr weer op?

Als je IP adres maar goed is en je subnetmask hetzelfde als die van de Ubee dan zou je geen probleem moeten hebben namelijk.

Heb je geen ander apparaat wat hetzelfde ip heeft als je iducu?

[ Voor 37% gewijzigd door BlackWhizz op 12-03-2013 19:12 ]

• _atja
De utp kabel zit aan beide kanten (Ubee modem en Icidu router / access point) in de LAN poort.

Voor zover ik weet heeft geen ander apparaat hetzelfde ip.

Screenshots van de Ubee en de Icidu staan hier

Misschien geeft dit wat duidelijkheid?

• BlackWhizz
Hmm. Probeer eens je iducu aparaat te resetten (naar fabrieksinstellingen). Daarna alles net zoals je nu hebt ingesteld in te stellen behalve static ip en wireless mode, daar niets aan doen.

Gewoon resetten en geen andere instellingen veranderen als je lan IP (in het schermpje LAN), subnet en je DHCP server uitzetten. Static IP hoef je niets mee te doen. Wireless mode hoef je ook niet te veranderen.

[ Voor 39% gewijzigd door BlackWhizz op 12-03-2013 22:33 ]

• _atja
BlackWhizz, dat lost helaas het probleem niet op, de verbinding blijft wegvallen. Het geeft zelfs een probleem erbij: als ik dit doe kan ik de Icidu niet meer benaderen (niet op het 'oude' en niet op het 'nieuwe' ip adres).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

Aan de LAN kant zit geen DHCP client op de Icidu, ben benieuwd wat je met nieuwe ip adres bedoeld.

Kan het zijn dat het met je wireless settings te maken heeft? Idealiter: vast kanaal (gebruik 1 en 6 of 6 en 11), zelfde SSID en zelfde beveiliging (WPA2 AES). Dat in combinatie met bovengenoemde instellingen zou een goede verbinding op moeten leveren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• _atja
Met 'nieuwe' ip adres bedoelde ik 192.168.178.2, het adres dat ik zelf heb ingesteld (de 'oude' is het standaard ingestelde LAN ip adres).

Het probleem van de wegvallende verbinding doet zich ook voor als ik de pc via een kabel met de Icidu verbind, dus dan zou het niet aan de wireless settings moeten liggen lijkt me? Of kan dat evengoed de boel verstoren?

• BlackWhizz
PC met een vast ip? Ik heb het gevoel dat daar ergens een conflict ligt.

Anders moet je dit draadje ff reden: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 44% gewijzigd door BlackWhizz op 13-03-2013 11:19 ]

• _atja
Ik ben inmiddels een klein stapje verder gekomen. Ik heb alles uitgezet en één voor één de hele boel weer ingeschakeld. Ik ontdekte daarbij dat alles werkt totdat ik wifi aanzet op het Icidu access point (radio on/off switch). Zolang die switch off staat gaat alles goed met een bekabelde verbinding via die Icidu, maar zodra ik de switch on zet valt de (bekabelde) verbinding steeds weg. Ik heb al geprobeerd een andere SSID en channel te gebruiken, maar dat lost het niet op. Enig idee waar de oorzaak dan zou kunnen liggen?

• BlackWhizz
Welke modes kun je hem op instellen?

• _atja
Bedoel je de modes waar ik "Access Point" heb geselecteerd? Daar kan ik kiezen uit:

- Access Point
- Station (Infrastructure)
- AP Bridge (Point to Point)
- AP Bridge (Point to Multi-Point)
- AP Bridge (WDS)
- Universal Repeater

Zie ook nieuwe screenshot onder deze link

• BlackWhizz
Sorry, ik had gister geen tijd om op tweakers te kijken. Ik sta er echt verbaasd van hoe alles werkt als je wireless maar niet gebruikt :S

Je hebt alle instellingen behalve kanaal hetzelfde als je Ubee? Als je kanaal hetzelfde is loopt het ook in de soep.

• _atja
Het is mij ook een raadsel hoe dit zit ja... Het kanaal is anders dan die van de Ubee, dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb ook al verschillende kanalen geprobeerd, zonder resultaat.

Ik ben erover aan het denken om dit Icidu ellende-ding terug te brengen en toch maar iets beters aan te schaffen. Zo wordt het niks geloof ik...

En geen probleem dat je gisteren niet op tweakers hebt gekeken natuurlijk, ik ben al heel blij met al je hulp!!

• BlackWhizz
Als ik jou was zou ik idd iets degelijkers kopen ;) Linksys/cisco (persoonlijke voorkeur ;)) heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

• _atja
Ik heb de Icidu omgeruild voor een Sitecom, en alles werkt zonder problemen na één keer instellen! In die Icidu zit dus duidelijk iets verkeerd. Dus zoals eigenlijk altijd: goedkoop = rommel...

Veel dank voor alle hulp!!!

• BlackWhizz
Mooi dat het werkt!
Pagina: 1