Toon posts:

Welke desktop zouden jullie kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn vader moet ik een PC uitzoeken om zijn 7 jaar oude Dell te vervangen. Mijn vader stelt geen hoge eisen aan de pc, deze zal met name worden gebruikt voor licht administratieve zaken (factuurtjes maken, boekhouding bijwerken) mailen en internetten. Via de BBG heb ik natuurlijk het basissysteem van maart 2013 gezien, deze wil ik echter nog uitbreiden met een volwaardige harddisk voor de dataopslag en een dvd-speler.

Al met al komt deze configuratie inclusief assemblage en windows 7 uit op 589 euro inclusief BTW (bijvoorbeeld op http://www.salland.eu/cat...configureer/1190513/.html). Voor dat geld heb je echter ook bijvoorbeeld een Lenovo Edge 72 (http://afuture.nl/productview.php?productID=572786) al heeft deze geen SSD. De rest van de specs lijken echter wel in het voordeel van de Lenovo door te slaan.

Ik zit dus erg te twijfelen tussen deze twee... wellicht kan iemand me op weg helpen!

Verwijderd

Kan je uitleggen waarom je denkt dat de Lonovo in het voordeel is? Ik zie een ongeveer gelijkwaardige i3, maar de rest is in het BBG-systeem allemaal leuker.

Vergeet ook niet dat dergelijke OEM-systemen doorgaans uitgerust zijn met onderdelen die net-aan zijn. Zo zal de voeding waarschijnlijk voldoende zijn, maar bij uitbreidingen vervangen moeten worden.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:59

P_Tingen

omdat het KAN

Als je vader nu een 7 jaar oude Dell heeft, waarom kies je dan niet voor het budgetsysteem? Deze zal nog steeds vele malen sneller zijn dan wat hij nu heeft en zo op het oog voldoende voor wat hij er mee wil doen. Dan zit je op 250 euro (zonder HDD / Windows)

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 02:25:
Kan je uitleggen waarom je denkt dat de Lonovo in het voordeel is? Ik zie een ongeveer gelijkwaardige i3, maar de rest is in het BBG-systeem allemaal leuker.

Vergeet ook niet dat dergelijke OEM-systemen doorgaans uitgerust zijn met onderdelen die net-aan zijn. Zo zal de voeding waarschijnlijk voldoende zijn, maar bij uitbreidingen vervangen moeten worden.
Vergis me inderdaad. Het BBG systeem is leuker qua specificaties echter bij Lenovo heb ik nog een (onterecht?) beeld dat dat kwaliteitssystemen zijn met onderdelen die specifiek op elkaar zijn afgestemd.

Verwijderd

Topicstarter
P_Tingen schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:47:
Als je vader nu een 7 jaar oude Dell heeft, waarom kies je dan niet voor het budgetsysteem? Deze zal nog steeds vele malen sneller zijn dan wat hij nu heeft en zo op het oog voldoende voor wat hij er mee wil doen. Dan zit je op 250 euro (zonder HDD / Windows)
Wellicht dat het budgetsysteem inderdaad een optie is. Ik zie dat daar ook een SSD bij zit. Vraag me alleen wel af of die verdere besparing niet ten koste gaat van de kwaliteitsbeleving. Het systeem moet liefst enkele jaren probleemloos draaien zonder dat ik onderdelen moet uitbreiden/vervangen en zo. Het basissysteem is al redelijk basic maar met een budgetsysteem zit je echt helemaal onderaan de ladder natuurlijk!

• rickvandermey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-04 17:34
Zolang je maar niet lukraak alles installeert kan zo'n systeempje lang genoeg mee gaan. Zeker voor het gebruik van internet/office/mailen. Desnoods stop je er dubbel geheugen in 8GB, dat zijn de kosten niet, en dan zal die lang genoeg mee gaan voor je pa

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:43

Quad

Doof

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:46:
[...]

Vergis me inderdaad. Het BBG systeem is leuker qua specificaties echter bij Lenovo heb ik nog een (onterecht?) beeld dat dat kwaliteitssystemen zijn met onderdelen die specifiek op elkaar zijn afgestemd.
Het budget systeem zijn gegarandeerd kwalitatievere onderdelen dan dat je bij de Lenovo gaat zien, je weet wat je haalt, bij Lenovo niet. ;)

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-03 15:15
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:46:
[...]
Specifiek op elkaar afgestemd? In zo'n budgetbak? De onderdelen daarin zijn op elkaar afgestemd in die zin dat het allemaal budgetspul is. Dat bedrijf heeft ook zijn marges hé.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:59

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:59:
[...]
Wellicht dat het budgetsysteem inderdaad een optie is. Ik zie dat daar ook een SSD bij zit. Vraag me alleen wel af of die verdere besparing niet ten koste gaat van de kwaliteitsbeleving. Het systeem moet liefst enkele jaren probleemloos draaien zonder dat ik onderdelen moet uitbreiden/vervangen en zo. Het basissysteem is al redelijk basic maar met een budgetsysteem zit je echt helemaal onderaan de ladder natuurlijk!
Vergis je niet in die Celeron. Als je kijkt naar zijn score (2823) dan valt hij best mee. Zoek voor de grap in die lijst even de huidige processor op van je pa. Als die 7 jaar oud is, dan is er een grote kans dat die de 1000 punten niet haalt. Benchmarks zeggen niet alles, maar dit soort verschillen ga je echt merken.

Maar bedenk ook dat je processor > 90% van de tijd staat te niksen. De schijf is by far het traagste onderdeel van je pc. Als je daar een SSD voor kiest (zoals dus in het BBG systeem) dan versnel je die dramatisch tov een normale HD (denk aan factor 100 of meer). Het opstarten gaat dan snel, maar vooral ook wisselen / starten van programma's gaat als een speer. Je computer voelt snappy aan en zal dat ook lange tijd blijven.

Het geheugen uitbreiden van 4 naar 8 GB lijkt mij - als ik zie wat je vader ermee doet - weggegooid geld, zelfs al is het prijsverschil maar 1 of 2 tientjes.

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties, ik ben er uit. Het gaat een budgetsysteem worden met naast een SSD een gewone HD voor de opslag van data. Dank voor het meedenken!
Pagina: 1