lenovo b560 Laptop bios reset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-07 09:17
Beste Tweakers,

Ik heb een wachtwoord op mijn laptop staan (BIOS) maar deze weet ik niet meer (laptop heeft half jaar in de kast gelegen).

Nou dacht ik van ok, is niet zo moeilijk, accu eruit, laptop open maken en daar de "bios batterij" los koppelen, nachtje wachten en daarna alles aansluiten en alles is gereset. Nou dit was dus niet het geval. 8)7

Meerdere malen geprobeerd echter blijft steeds het BIOS wachtwoord erop zitten, er zijn geen updates voor deze bios die ik eroverheen kan flashen waardoor ik niet goed weet hoe ik dit aan moet pakken.

Het vreemde is dus als ik de knoopcel batterij loskoppel het bioswachtwoord gewoon blijft staan, kan verder ook geen jumper vinden die het doet resetten (of ik moet de laptop nog verder openen).

Als de knoopcel batterij losgekoppeld is dan reset de tijd zich wel naar een datum in 2009 dus al het stroom is dus ook daadwerkelijk van de laptop af....

Iemand die mijn redding kan zijn? _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door willyfreak op 11-03-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Pagina 24 van de Lenovo B560/V560 Hardware Maintenance Manual V2.0
As many as two passwords may be needed for any Lenovo computer: the
power-on password (POP) and the supervisor password (SVP).
If any of these passwords has been set, a prompt for it appears on the screen
whenever the computer is turned on. The computer does not start until the
password is entered.

Exception
If only an SVP is installed, the password prompt does not appear
when the operating system is booted.

Power-on password
A power-on password (POP) protects the system from being powered on by
an unauthorized person. The password must be entered before an operating
system can be booted.

Supervisor password
A supervisor password (SVP) protects the system information stored in the
BIOS Setup Utility. The user must enter the SVP in order to get access to the
BIOS Setup Utility and change the system configuration.

Attention:
If the SVP has been forgotten and cannot be made available to
the servicer, there is no service procedure to reset the password. The system
board must be replaced for a scheduled fee
Of je gaat een poging ondernemen de EEPROM waar het gecrypte password in staat, handmatig uit te lezen, te decrypten en in te voeren.

Meestal zit deze op een dermate oncomfortabele plek, dat je eerst de hele laptop uit elkaar moet halen, dunne draadjes solderen op 2/3 pinnetjes v/d EEPROM en de laptop weer in elkaar zetten. De EEPROM moet immers van stroom zijn voorzien, wil ie uitgelezen worden.

Dit wil nog wel eens gepaard gaan met een BIOS CRC error, waardoor het moederbord vervangen moet worden.

De BIOS van een donor moederbord afhalen heeft ook geen zin, vanwege eerdergenoemde CRC check.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 11-03-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31

franssie

Save the albatross

of iets bouwen om 'm te brute forcen (keyboard emulator oid?) oops niet dus.
Mijn passwords zitten altijd wel in een bepaald stramien (of set van eigenlijk). Dus voor iemand anders zeer lastig, voor mijzelf ook lastig maar meestal bedenk ik wel weer wat het kon zijn na een paar nachtjes slapen.
Als je echt een willekeurig password hebt gekozen dan kan ik je helaas niet helpen?

of als je veel tijd en lef hebt, kijken of je het versie nummer van een oud bios kan ophogen zodat je die erop kan zetten, of heb je voor een bios update ook een wachtwoord nodig?

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 11-03-2013 22:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na 3x het verkeerde POP/SVP password te hebben ingevoerd, bevriest de Thinkpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31

franssie

Save the albatross

! Dus als ik een thinkpad wil mollen van een collega hoef ik maar 3 maal een verkeerd wachtwoord in te voeren? Dat is best heftig!
Ah alleen opnieuw opstarten, gelukkig.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 11-03-2013 22:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
Zoveel moeite doen om hele laptop uit elkaar te halen is niet de bedoeling.
En inderdaad bij 3x foutieve invoer moet de laptop opnieuw opgestart worden om het opnieuw te proberen.

Ben momenteel met hirens ultimate boot cd bezig al heb ik nu al 3 programma's ervan geprobeerd die allen niet het wachtwoord kunnen resetten.

Probleem is dat alles gewoon werkt (kan gewoon windows installeren en draaien, daarnaast ook boot device kiezen). echter wil ik de laptop gebruiken op mijn geluids controller aan te sluiten maar omdat al die energiebesparende functies aan staan throttled de CPU waardoor mijn latency omhoog moet van mijn controller om niet in de fout te gaan met het uitsturen van geluid... 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door willyfreak op 11-03-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O dus het ding start wel door? Dan heb je enkel een SVP wachtwoord ingesteld.

Met een POP password kan je 't helemaal schudden.

@Franssie
Het updaten van de BIOS heeft geen zin, daar het wachtwoord in een separate chip is opgeslagen. In een EEPROM.

De EEPROM totaal wissen heeft ook geen zin, want het ding bevat een checksum wat door de BIOS wordt gecontroleerd. Checksum incorrect? = CRC error = nieuw moederbord.

Ik kan 1-2-3 niet vinden waar de EEPROM van de B560 zich bevind.

Wellicht contact opnemen met Lenovo? mss als je kan bewijzen dat je de rechtmatige eigenaar bent, ze met een andere oplossing komen, ipv een mobo swap.

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 11-03-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
Alle programma's op de UBCD geprobeerd om de BIOS te resetten echter geen van allen werkt.

Pfoe had niet gedacht dat dit zoveel problemen op zou leveren zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu weet je in ieder geval zeker dat Lenovo de zaakjes goed op orde heeft m.b.t. beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je zou je B560 natuurlijk kunnen ontmantelen, waarna je (op het mainboard) op zoek gaat naar het onderdeel "Atmel AT24RF08" (misschien tref je 'm niet aan).
The ATMEL AT24RF08 (24RF08 for shorts) is a 8KiB serial access EEPROM with an RFID interface. Its serial interface is similar to that of the AT24C08 EEPROM, and it is better described in the AT24C08 datasheet.
ThinkPads store critical information on this EEPROM, including the BIOS admin password. Editing this EEPROM bypassing the BIOS requires hardware hacking to access the chip's serial interace directly, however. It also requires special programs to access the chip's serial interface and decode the password. The procedure is detailed in Recovering BIOS Passwords.
http://www.thinkwiki.org/wiki/AT24RF08
http://hey-tech0.tripod.com/

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
@0xDEADBEEF

Bedankt voor je info, maar zoals al eerder aangegeven wil ik zoveel moeite niet meer nemen vanwege de risico's die je hierdoor meebrengt.

Helaas is het wachtwoord niet meer te achterhalen dus moet ik er mee leren leven dat ik niet meer in de bios kan, gelukkig werkt de laptop verder wel.
Pagina: 1