Levensduur hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-07 19:47
Aangezien ik al meerdere macbooks over de vloer heb gehad (van vrienden en kennissen) waarvan zijn of haar macbook heel traag was door een defecte hardeschijf, vroeg ik mij af hoe jullie mede tweakers hier tegenover staan.

Ik heb al 3 macbooks hier gehad waarvan de hardeschijf aan het overlijden was. Heb op dit moment een macbook pro 15 van mid 2010 hier staan waarvan ook de hd kapot is.

Hoe is jullie ervaring met hardeschijven? is het naast een regelmatige backup maken ook verstandig om gewoon de hardeschijf om de x aantal jaren te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 16:08

Duinkonijn

Huh?

Het ligt er aan wat de hardeschijf te lijden heeft.

Een hardeschijf die continu op een buro staat heeft minder te leiden dan een harde schijf die vrij vaak schokken ondervindt.

Daarnaast heb je af en toe ook slechte batches

[ Voor 12% gewijzigd door Duinkonijn op 11-03-2013 21:39 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De meeste schijven doen het 10 jaar prima zonder enige problemen. Je hebt er alleen altijd een aantal bijzitten die eerder kapot gaat. Preventief vervangen lijkt mij wat overdreven als er regelmatig backups gemaakt worden. De SMART status af en toe controleren is sowieso aan te raden.

Als je een schijf vervangt loop je eigenlijk net zoveel risico. Er zijn genoeg schijven die binnen een jaar kapot gaan.

Edit: Je hebt natuurlijk altijd wel een slechte serie schijven waarvan er een hoop kapot gaan. Zo hadden we wat jaren terug de Deathstar (Deskstar) serie van Maxtor waarvan een erg groot deel kapot ging.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 11-03-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07 16:03
Dit is imho niet Mac-specifiek (er gaan namelijk gewoon 2.5" SATA HDD's in). Waar je eerder stil bij moet staan is het feit dat het laptops zijn. Laptops worden meegesjouwd en krijgen dan meer stoten te verduren dan een desktop PC.

Wat me verder plausibel lijkt, is de volgende situatie:
Er wordt gewerkt op de laptop en er moet even gauw verhuisd worden van locatie. Laptop dicht, in de tas en aanlopen. Maar, ten tijde van het aanlopen draait de HDD nog omdat de laptop druk bezig is om in zijn slaapstand te gaan. (veel) Trillingen voor een draaiende HDD is in mijn ogen een grotere kans op falen.

Dat gezegd, de levensduur van een HDD is niet te voorspellen. Daarom hanteren HDD-fabrikanten ook een MTBF (Mean Time Between Failures). Een HDD kan 20 jaar meegaan of 1 uur (gechargeerd, maar je snapt wat ik bedoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

mogelijk gebruikt Apple niet dat IBM 'brace for impact' gebeuren welke technische term hier ook aan verbonden is? Latops zijn meer onder heven aan trillingen en HDD's zijn nog steeds roterende discs > Goed advies is : Upgrade naar SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:11
Apple gebruikt wel schijven met een Sudden Motion Sensor die de koppen parkeert in geval van een grote schok.

Wat PilatuS misschien iets te weinig onderstreept in zijn reactie is dat de kans op overlijden van schijven in het begin relatief groot is (door kleine afwijkingen in het productieproces), dan daalt het (immers blijkt het een goede schijf te zijn), en dan na X jaar stijgt het terug door slijtage (het blijven onderdelen die 120 toertjes draaien elke seconde voor gemakkelijk 10000u, dus meer dan 1,5 miljard rondjes in hun leven).
Ik vervang mijn eigen schijven na een stuk of 5000u, maar eerder omdat de SMART fouten begon te vertonen en de keer daarvoor om van PATA/IDE naar SATA te gaan. Bijkomend voordeel was nu dat de schijven altijd maar sneller worden door de hogere datadichtheid op de platters.
Af en toe eens vervangen en de oude als back up schijven gebruiken is zeker geen slecht plan.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-07 19:47
die macbook die ik nu heb wordt heel veel gebruikt voor video bewerkingen. De eigenaar heeft nooit een backup van de programma's en documenten gemaakt (wel van videobestanden). Dus doe nu nog een poging om een backup te maken. Maar kreeg al 5 keer een foutmelding van time machine.

Verder komt er morgen gelijk een SSD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:59
Dat hem van die SSD ook maar een backup maakt.
Van schijven kan je al verwachten hoe betrouwbaar ze zijn.

Van SSD's helemaal niet.
Sommige zijn beter dan de andere , maar het is totaal onbekend hoe groot de % uitval is bij een SSD na X aantal jaar. En dat kan per type en merk enorm schelen.

Dus zowel bij SSD en HDD altijd backup backup backup , het kan niet genoeg uitgevoerd worden.
Pagina: 1