HD6870 nét iets te min voor TombRaider > Upgrade of 2e GPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 11:18
Ha Luitjes,

Crysis3 was op het randje, maar Tombraider blijkt nét iets te veeleisend.

Mijn trouwe HD6870 begint met luid draaiende fan onstabiel te worden bij langdurige belasting met enorme framedrops en zelfs een crash als gevolg. Aan de CPU (980X Extreme) en het geheugen (16GB 1866) kan het mijns inziens niet liggen.

Graag zou ik morgen naar de computerwinkel rijden en de mooiste kaart uitzoeken ware het niet dat mijn budget voor "onnodige" electronica na aanschaf van een nieuw mobieltje nagenoeg op is.

Uitdaging dus om een kostenefficiente oplossing te vinden om Lara wat vloeiender met de bips door het beeld te laten bewegen.

Ik heb uitgevonden dat ik door middel van een "Crossfire" flatcable twee kaarten aan elkaar kan koppelen.
Een tweede HD6870 kost (gebruikt) zo'n €90,- en als ik het hier nog een jaar mee kan trekken ben ik helemaal het mannetje.

Ik heb een 850Watt voeding, en er zijn nog twee extra stroomaansluitingen aanwezig om de kaart van het nodige sap te voorzien. Uiteraard heeft het moederbord ook een extra slot in de verkoop.

Ik heb ook gelezen dat AMD/ATI iets minder kritisch is qua welk type kaart je plaatst.

Nu hangt de volgende kaart te zweten in de kast.
Club3D Radeon HD6870 Extreme (900Mhz/1050Mhz/1024MB)

Ik heb op Marktplaats de volgende kaarten gezien:

XFX AMD Radeon HD 6870 (Double Dissapation)
http://link.marktplaats.nl/652200188

XFX Radeon HD 6870 Black Edition

http://link.marktplaats.nl/653906735

AMD Radeon HD 6870 XFX
http://link.marktplaats.nl/653782859

Welk van bovenstaande kaarten heeft de beste kans een langdurige relatie aan te gaan met mijn huidige kaart?

Of is het beter de settings toch terug te zetten en geld opzij te zetten voor een kaart uit een nieuwere generatie?

Hulp en advies van harte welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door 360Degreez op 11-03-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Wat is je budget? Je kunt nu wel een 90 euro uitgeven voor een tweedehands 6870, maar je hebt voor 160 euro al een 7850, zoals deze pricewatch: Sapphire HD 7850 1GB GDDR5

kun je vervolgens je huidige kaart eventueel verkopen, dan is het prijsverschil nog kleiner... Die kaart kan iig met gemak tomb raider aan, ik draai het zelf nu op een hd7950 op 5040x1200 op ultra zonder problemen, met een goedkopere 7850 kun je voorlopig ook wel even vooruit, zeker als je op een enkel scherm werkt.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

CF 6870 zal opzich wel lekker snel zijn, beetje 7870/7870XT als ik zo in mijn kristallen bol kijk.

Wel geeft CF wat probleempjes: microstutter kan optreden, zo af en toe schaalt een spel voor geen meter, hoger verbruik.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
Dank voor je advies Ben!

Als de 7850 nagenoeg dezelfde presaties biedt als 2x 6870 maar dan stabieler (dank Vas) lijkt dit me de betere keuze.

Ik zag dat deze kaart gebruikt ook zo'n €100,- doet. Plus verkoop van mijn huidige kaart budget-technisch gezien het beste :)

Thx!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
360Degreez schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:51:
... met luid draaiende fan onstabiel te worden bij langdurige belasting met enorme framedrops en zelfs een crash als gevolg. Aan de CPU (980X Extreme) en het geheugen (16GB 1866) kan het mijns inziens niet liggen.
Geld tegen een 2de aangooien (lees: investeren om de eerste aan het werk te houden) zou ik niet doen als de eerste al wat gammel wordt. Als de ouwe het begeeft zit je weer met een kaart waar weinig eer aan te behalen valt. Eventueel Lara een paar maanden rust geven (starcraft 2 hots?) en ff sparen voor iets leuks?

[ Voor 18% gewijzigd door Bundin op 11-03-2013 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:36
De 7950 is relatief goed te overklokken om nog meer snelheid eruit te halen.
Een 7850 zou ik niet doen, het verschil is op papier niet erg groot, en bied niet dezelfde prestaties als 2x 6870.

Ik zou dus voor een 7950 gaan, als je daar je huidige kaart bij verkoopt zul je deze voor zon 100 euro wel kunnen scoren.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

SgtElPotato schreef op maandag 11 maart 2013 @ 22:37:
De 7950 is relatief goed te overklokken om nog meer snelheid eruit te halen.
Een 7850 zou ik niet doen, het verschil is op papier niet erg groot, en bied niet dezelfde prestaties als 2x 6870.

Ik zou dus voor een 7950 gaan, als je daar je huidige kaart bij verkoopt zul je deze voor zon 100 euro wel kunnen scoren.
Ik denk niet dat een 7950 binnen zijn budget valt, die zijn minimaal 260 euro nieuw, en dus 100 euro meer... En als vervanger van een enkele 6870 is een 7850 een prima upgrade als je een zeer minimaal budget voor een andere kaart hebt.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:36
Ben1985 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 22:47:
[...]

Ik denk niet dat een 7950 binnen zijn budget valt, die zijn minimaal 260 euro nieuw, en dus 100 euro meer... En als vervanger van een enkele 6870 is een 7850 een prima upgrade als je een zeer minimaal budget voor een andere kaart hebt.
Dan inderdaad wel, als je de 6870 voor een mooie prijs weet te verkopen heb je de 7850 voor enkele tientjes.
http://www.anandtech.com/bench/Product/549?vs=540
De prestaties gaan daarmee een kleine 10-20% op vooruit.

Ik had me verkeken op de 6870, ik dacht dat deze wel wat sneller was :)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:57
Niet om het een of ander, maar de meest prijsgunstigste oplossing zou zijn dat je TR even downgrade naar medium o.i.d. en over 2 à 3 maanden een nieuwe kaart koopt (bijvoorbeeld een 7950).

Misschien dat het aan mij ligt, maar als je al aangeeft dat je te weinig geld hebt voor "onnodige" electronica, zou ik al helemaal geen €100 neertellen als je het niet kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik zou me afvragen of je met zo'n 7850 niet binnenkort weer tegen hetzelfde probleem aanloopt? Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een 7950 (lees hieronder ivm OCen), en dan 2e hands kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
Dank heren,(en dames?) Bovenstaand advies word zeer gewaardeerd.

Ik heb besloten TombRaider nog even in de koelkast te leggen en te wachten tot ik een 7950 kan aanschaffen. De settings wil ik per sé niet terug zetten. Op het moment dat ik een beetje knappe framerate te pakken heb ziet het spel er niet meer uit.

Ik doe mijn gadgets en electronica overigens uit een "extra" potje waar ik maandelijks automatisch iets voor opzij zet. Het bleek de enige manier om te voorkomen dat voortdurend electronica vernieuwd werd dat nog lang niet toe was aan vervanging. ;-)

Dus 7950 it is! Ik hou de prijzen in de gaten! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Wellicht overbodig omdat je al beslist hebt maar ik sluit me er volledig bij aan:

Ik heb 2 game pc's thuis, 1 met een 7950 en 1 met 2x6870. Behalve het feit dat de 7950 rondjes rent om de 2x6870 ben ik ook absoluut niet te spreken over de crossfire performance van de 2x6870. Ben al tijden bezig met verschillende drivers uitproberen e.d. maar ik kom zelden of nooit games tegen die echt veel winst halen uit de 2e 6870. Het zou goed kunnen dat dit te maken heeft met andere onderdelen in mijn 2e pc (relatief zwakke AMD x6 proc) maar dat terzijde.

Samenvattend zou ik dus ook absoluut voor de 7950 gaan. Is een geweldige kaart met ook genoeg overclock potentieel om nog een flinke tijd mee te gaan. Wat betreft crossfire: in de toekomst ga ik alleen nog maar voor single gpu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
Thanks Grimmie, Crossfire ook hier voorgoed van de baan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Als een game te zwaar is voor een videokaart, zal deze een te lage frame rate genereren. Hij hoort zeker niet te crashen. Zelfs met de zwaarste game moet je videokaart probleemloos uren stabiel blijven. Er is dus iets anders aan de hand dan dat de game te zwaar is.

Meet eerst eens hoe heet je kaart wordt. Om aan de veilige kant te zitten zou ik de kaart niet heter dan 90 graden laten worden. Wordt hij wel heter, dan zou het inderdaad aan de temperatuur kunnen liggen. Als eerste zou je dan kunnen proberen je koelpasta te vervangen. Vanuit de fabriek wordt er vaak veel te veel pasta van matige kwaliteit op gedaan, waardoor de temperaturen veel hoger worden dan nodig. Voor 5 euro heb je veel betere koelpasta en kan je in ieder geval weer spelen.

Mocht dit niet werken kan je nog overwegen een nieuwe koeler te plaatsen. Dit gaat wel weer richting de 30 euro en dan is de vraag of je oude kaart dat nog wel waard is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
Goeie tip Depep, dit heb ik ook met mijn laptopje gedaan. Arctic Silver leek echt te schelen in de hitte die het apparaat uitspuugt.

Ik heb de benchmark in Tombraider even laten draaien met het AMD oversrive op een tweede monitor. Hierbij draait de kaart 75~77 graden. Ik zag in de zelfde utility ook een overclock functie. Deze heb ik om het lot te tarten geprobeerd en kwam op 950x1100 Mhz zelfs op een lagere framerate uit. Op een overclock naar 1000x1200Mhz ging 't schem op zwart en kreeg ik alleen met een hard-reset weer leven in de computer.

Ik ga er verder niet meer mee spelen en me orienteren op de nieuwe kaart :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Uhhh als je een kaart die al problemen geeft even een flinke overclock geeft is het logisch dat je zwart beeld krijgt enz. Een overclock kan ook een lagere framerate geven als de kaart fouten gaat maken.

Hoe lang heb je de kaart al? Ik zou garantie proberen te claimen, omdat je kaart kapot lijkt te zijn. Ik heb dat laatst gedaan met een kapotte 6950 en heb de dagwaarde (160 euro!) teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
Ik heb de kaart op 21-11-2010 gekocht, (net het bonnetje gevonden) nét buiten de twee jaar garantie dus. Zal je net zien! Toen moest de kaart overigens €239,- kosten.

Nog niet veel als je nagaat dat de kaart toen redelijk high-end was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
Update:

Vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en de systeemkast even een een inwendig onderzoek onderworpen.

Blijkt dat mijn trouwe X-Fi PCI kaart de ventilator van de videokaart half afdekte. Hierop de videokaart gedemonteerd, behuizing van de kaart verwijderd en wat stofresten verwijderd.

De videokaart heb ik daarna in het onderste slot van het moederbord gestoken met de geluidskaart daarboven in een van de 2 PCI sloten.

Videokaart werd opnieuw gevonden, geinstalleerd en de eerste benchmark in TombRaider liet meteen een verassende verbetering zien.

Lowest : 1.3 FPS
Highest : 40.8 FPS
Average : 29.6 FPS

Vraag me niet hoe, maar op een of andere manier loopt de game soepeler en heb ik geen crashes meer gezien.

Waar het precies aan lag, het deblokkeren van de fan, of misschien wel de herinstallatie in windows (ander slot) weet ik niet, maar het probleem lijkt grotendeels opgelost.

Hoe positief ook, ik blijf het vreemd vinden. Hier is een mooi spreekwoord van toepassing: "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:37
Een framedrop naar 1 fps, dat is nog steeds verre van optimaal, maar op 30fps moet het wel te spelen zijn inderdaad. Wat zijn de temperaturen nu ? (even met speedfan of gpu temp controleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
Net een uurtje gespeeld en de temperatuur gaat nu zelfs iets omhoog (..) Hij blijft nu onder belasting op zo'n 80 graden hangen.

Spel loopt nu lekker door zonder een crash of hangup en ook tijdens de cutscenes blijft 'ie soepel doorlopen!

Ik denk dat die framedrop aan het begin van de benchmark gebeurt. Misschien omdat hij nog wat moet inladen terwijl de "meting" al loopt. Bugje dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ben benieuwd hoe dicht de xfi op de 6870 zit; heb je een fotootje?

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
Als de VGA kaart in het blauwe slot zit neemt deze meteen de eerste PCI poort in beslag.
De geluidskaart zat in het tweede PCI slot waardoor deze de koelfan half afdekte (niet goed gekeken bij inbouw)

Afbeeldingslocatie: http://www.xpcomputers.co.nz/upload/product_images/7e2ceb7d6ab9ac4be52614649c95e56713604.jpg

Nu zit de VGA kaart in het witte PCI-ex slot (links) en de PCI kaart in het meest rechter PCI slot.

Problem solved.. for now.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:17
6850 eruit en nieuwe kaart erin. Crossfire is geen geldig upgradepad. Je krijgt toch een berg ellende vaak die je helemaal niet wilt hebben.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Visgek82 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 20:13:
6850 eruit en nieuwe kaart erin. Crossfire is geen geldig upgradepad. Je krijgt toch een berg ellende vaak die je helemaal niet wilt hebben.
Wat een ongelovelijke onzin, er zijn inderdaad games die er wat minder goed mee overweg kunnen, maar wat jij hier stelt is echt onzin. Waarom zou CrossFire de BBG terug komen, deze worden opgesteld na ellen lange discussies op het forum, daarnaast ik gebruik zelf al tijden een Crossfire setup. Werkt prima!

Sterker nog ik heb zelfs een poosje triple CrossFire gedraaid, ook geen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 12-03-2013 20:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1