Twee videokaarten, systeem gebruikt (volgens mij) de minste

Pagina: 1
Acties:

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-01 20:21
Gegroet,

ik heb mijn pc door een kennis samen laten stellen, die ik amper meer spreek, dus kan niet bij hem terecht met deze vraag. Misschien kunnen jullie me verder helpen.

Ik heb een systeem met daarin twee videokaarten:

- NVIDIA GeForce 7600 GT
- NVIDIA GeForce 9400 GT

Ik heb al een tijd het idee dat mijn systeem underperformed waar het gaat om grafische prestaties, de windows prestatie-index geeft bijvoorbeeld een 4,1 bij grafische prestaties voor spellen. En bij het installeren van de nieuwe SimCity (eerste spel dat ik sinds een jaar of 5 op m'n pc zet) krijg ik de melding dat m'n videokaart niet goed genoeg is.

Na het runnen van dxdiag (tip die ik hier vond) zie ik dat allebei mijn monitoren worden aangestuurd door de GeForce 7600 GT. Ik heb een Dell 3008WFP en een SyncMaster 204B. Het lijkt me dat de 9400 een betere kaart is (want nieuwer) en dat mijn pc dus als standaard deze zou moeten gebruiken en niet de 7600.

Twee vragen:

- Klopt het dat de 9400 een betere kaart is dan de 7600?
- If so, hoe zorg ik er dan voor dat mijn pc als standaard de 9400 gebruikt en niet de 7600?

Verwijderd

Ik neem aan dat je het systeem al meer dan 3 jaar hebt. Met beide kaarten kan je Simcity niet spelen. Je hebt een monitor van grote waarde (prijs en pixels) dus mogelijk word het tijd voor een upgrade? Beide kaarten waren budget kaarten en zijn nagenoeg even snel / langzaam. Welke hardware heb je nog meer? Verkoop beide kaarten voor 20 euro /st en haal een GTX550,560 of GTX650 of hoger en je kan Sim City wel spelen! In V&A staan een hoop leuke kaartjes voor +/- 100€. Of verkoop het spel en lees voortaan de geadviseerde specs voordat je een spel koopt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2013 18:21 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
de 7600 GT is ietsje sneller dan de 9400 GT
de 7600 GT was (met de nadruk op was) een redelijke mid-end kaart, maar dat was +/- 5 jaar geleden
de 9400 GT is altijd budget geweest

het voorstel van larsiano om een GTX650 of iets dergelijks te kopen is zeker goed, maar als je pc al 5 jaar oud is, ben ik wel benieuwd naar de samenstelling (cpu, ram,...)
want een GTX650 in een te oud systeem gaat uiteraard ook niet werken

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

je kaarten zijn inderdaad erg oud.

Een goedkope upgrade kan zijn:
HD5870, ongeveer 100 euro.
HD6870, ongeveer 75-100 euro.
Als je moederbord het kan, CF HD5770 1gb.
de GTX 460 van Nvidia is opzich ook intressant, maar vaak iets duurder dan de HD5870 terwijl de HD5870 toch iets sneller is, en beter meerdere beeldschermen aankan.

Als je echt budget wilt, niks geeft om lawaai, energieverbruik en het missen van DX11, kan een HD4870x2 intressant zijn. Erg goedkoop, maar verbruikt heel erg veel. GTX285 of 295 idem dito.

People as things, that’s where it starts.

• lvanhoe
Overige specs:

- Core i7 2.8GHZ
- 8 GB RAM
- 1 SSD van 75GB
- 1 HDD van 2TB
- Windows 7

Ik hoef niet zozeer een budget kaart, ook geen high end want ik hoef er niet zwaar mee te gamen, maar wat betreft de prijs wil ik er best wat geld aan uitgeven. Liefst wel een relatief stille kaart, die in staat is om mijn twee monitoren te handelen. Waar zou ik dan ongeveer op uitkomen? Als ik die GTX650 opzoek in de pricewatch vind ik ongeveer 40 verschillende kaarten en ik ben hardwarematig een behoorlijke leek.

Ik gebruik m'n PC vooral voor m'n werk waarbij ik ongeveer 15 applicaties tegelijk heb draaien die grafisch wel redelijk wat doen. Maar niet heavy genoeg om m'n 7600GT traag te maken, heb eigenlijk geen klachten erover tot nu toe.

Nog een slotvraag: die 9600 die ook nog in m'n systeem zit, die doet op dit moment dus feitelijk niets?

[ Voor 8% gewijzigd door lvanhoe op 12-03-2013 07:31 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Wat is je budget precies? Om een goed advies te kunnen geven hebben we een budget nodig. Een i7 is doorgaans snel genoeg voor games, 8GB is ook genoeg.
Wat betreft 2e hands kaarten is er inderdaad heel wat moois uit V&A te halen :)

Welke voeding heb je precies? Graag merk en type.

Het kan zijn dat je 9600 in SLI zit met de de 7400, maar ik weet niet precies of dat kan (ik ken die oude kaarten ook niet zo goed).

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:17
Ik vraag mij toch wel sterk af waarom die kennis besloten heeft die twee kaarten in het systeem te plaatsen, sowieso allebei erg ondermaats en ze doen ook vrijwel tot eigenlijk helemaal niets samen. Een enkele was in die zin 'voldoende' geweest... of beter gezegd het maakt geen donder uit, het presteert allebei niet.

Iedere videokaart van 6 of 7 tientjes presteert al beter...

Maar gezien je naar een GTX650 kijkt mag ik aannemen dat dit ook ongeveer rond je budget is? Daar kom je een heel eind mee, maar let op dat de meeste 1GB hebben en maar een paar 2GB. Gezien je met 1GB op 1920x1080 of hoger al snel geheugen tekort zal komen kan je het beste voor een 2GB versie gaan... het merk is wat minder van belang, alhoewel de kwaliteit van de koeler dan kan verschillen en dat voornamelijk qua geluidsproductie.

Ik zou toch willen adviseren een paar tientjes meer te investeren en voor een HD7850 te gaan welke weer een stukje sneller is, of nog ietsje meer geld en voor een HD7870 XT gaan welke het zelfs de HD7950 op bepaalde vlakken moeilijk kan maken.

Maar is de keuze een GTX650... dan zit je aardig goed met deze: pricewatch: Gigabyte GV-N65TOC-2GI

Of bij de keuze voor een HD7850: pricewatch: Gigabyte GV-R785OC-2GD

Of wanneer je een HD7870 XT interessant vind bijvoorbeeld deze: pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Waarom zitten er twee videokaarten in je systeem in de eerste plaats als ik vragen mag?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• lvanhoe
Ik heb deze voeding: Corsair VX450 450 Watt.
En dit moederbord: MSI P7N Zilent

Budget heb ik eigenlijk niet, maakt me niet veel uit wat het kost. Als de kaart die ik koop maar niet te high end is voor wat ik er mee wil gaan doen. Heb in 5 jaar bijna geen game op m'n pc gehad dus verwacht ook niet dat dat vaak gaat gebeuren.

Waarom er uberhaupt 2 videokaarten in zitten..Ik geloof dat ik op degene die er het eerst in zat mijn twee monitoren niet goed kon aansluiten,en dat ik toen uit gemakzucht er maar een kaart heb laten bijzetten waarbij ik dat wel kon. Kan m'n PC eigenlijk geen dag missen ivm werk dus kies dan vaak maar de 'makkelijke' oplossing.

Bedankt voor de suggesties! Ik denk dat ik eens ga kijken voor de HD7870 XT. Mits dat allemaal werkt met mijn voeding en het op mijn moederbord past? Kan me herinneren dat daar vorige keer iets mee was.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Als je dat moederbord hebt, heb je ook geen Core i7 ;) Dat moederbord is socket 775, snelste CPU's die daar op kunnen zijn de Core 2 Quads Q9xxx serie. Die zijn voor een beetje casual gamen wel prima.
Je voeding volstaat wel, maar heeft voor de nieuwste videokaarten één PCIe 6 pins voedingskabel te weinig. Dit kun je oplossen met een verloopje van 2x 4-pins molex naar 1x 6 pin PCIe. Die worden doorgaans bij de videokaart geleverd.

Nieuwe videokaart kun je gewoon in het donkerblauwe PCIe slot steken, die is van de 2.0 generatie en heeft 16 lanes, dat werkt prima met de nieuwe videokaart en is ook geen bottleneck.
Als je voor een HD7870XT gaat zou ik naar een stillere kijken, dat is deze: pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:30

Quad

Doof

De HD7870 XT gaat niet op je voeding werken, doet het wel, maar de belasting is waarschijnlijk te hoog hiervoor.
Ga gewoon voor een HD7850 of een GTX650 TI.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• lvanhoe
MartijnLoarne schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:37:
Als je dat moederbord hebt, heb je ook geen Core i7 ;) Dat moederbord is socket 775, snelste CPU's die daar op kunnen zijn de Core 2 Quads Q9xxx serie.
Dan denk ik dat ik m'n moederbord verkeerd heb aangegeven. Bij config-systeem krijg ik toch echt:

Processor Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80 GHz. :)

Dacht m'n moederbord specs gevonden te hebben bij een oude Salland-bestelling. Is er een manier om bij apparaatbeheer te zien welk moederbord ik heb?

[ Voor 7% gewijzigd door lvanhoe op 12-03-2013 11:52 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Nee, maar Aida64 kan het wel ;)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of schroef je kast even open en kijk wat erop staat. Dan weet je het nog zekerder.
Pagina: 1