Videokaart overclocken (7950)

Pagina: 1
Acties:

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:30
Hallo,

Ik heb nu een videokaart alvast gekocht voor mijn nieuwe gamesysteem. Dit is een pricewatch: Club3D Radeon HD 7950 royalKing. Deze kaart staat out of the box niet geweldig aangeschreven, maar is de meest geschikte 7950 kaart om overclockt te worden heb ik gelezen.

Nu vraag ik mij enkele dingen af, of jullie daarmee kunnen helpen:
1. Is het veilig om de kaart te overclocken; zal de levensduur van de videokaart niet aangetast worden? Blijft de kaart stabiel genoeg draaien? Hoe weet ik tot welke frequentie ik hem moet overclocken?

Als ik hem zou overclocken:
2. Ik heb nu een bepaald systeem samengesteld (zie onderaan de post), dit moet ik echter nog bestellen. Zijn de componenten geschikt om de videokaart te kunnen overclocken? Ik zou hier altijd nog iets kunnen veranderen ... (is de voeding goed genoeg, enz?)
3. Weet iemand een goede en betrouwbare guide om zo'n specifieke videokaart mee te overclocken. Ik heb hier geen ervaring mee.

Bij voorbaat dank,
Nino

De rest van mijn systeem (dit moet ik nog bestellen, ik heb alleen de videokaart):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 57,80€ 57,80
1Corsair Carbide 200R€ 49,95€ 49,95
1TP-Link TL-WN822N€ 14,88€ 14,88
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 79,90€ 79,90
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 42,94€ 42,94
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,60€ 16,60
1XFX Pro 550W€ 53,-€ 53,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 616,67

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
mss een ander bordje die beter omgaat met overclocken (stabieler)
bv. http://www.alternate.be/h...y_Z77_Performance/995860/?
voeding is goed voor die kaart maar als je mss later een tweede wil bijsteken zal je beter een 750 watt kopen.
maar als dat niet voor de nabije toekomst is , is het oké

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45

Fordox

00101010

1. Is het veilig om de kaart te overclocken; zal de levensduur van de videokaart niet aangetast worden? Blijft de kaart stabiel genoeg draaien? Hoe weet ik tot welke frequentie ik hem moet overclocken?

Als ik hem zou overclocken:
2. Ik heb nu een bepaald systeem samengesteld (zie onderaan de post), dit moet ik echter nog bestellen. Zijn de componenten geschikt om de videokaart te kunnen overclocken? Ik zou hier altijd nog iets kunnen veranderen ... (is de voeding goed genoeg, enz?)
3. Weet iemand een goede en betrouwbare guide om zo'n specifieke videokaart mee te overclocken. Ik heb hier geen ervaring mee.
1. ja. de levensduur gaat niet hopeloos achteruit, dit is meestal ovverrated (natuurlijk kun je hem ook slopen, maar daar is de software te gelimiteerd voor als je het rustig aan doet)
2. misschien een beetje meer wattage als je gaat overklokken, en neem iets anders dan die vengeance latjes. als je ALLES gaat overklokken, gaat die ram niet mee. en misschien is een 3570k leuker als cpu, ook weer voor overklokken ;)
3. google weet alles, lees anders ook guides en topics door op dit forum.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• nino_070
hallo, ik wil even voorop stellen dat ik niet van plan ben enorm te gaan overklokken, maar misschien klokken van 925MHz waar hij nu op geklokt is naar 1050MHz ofzo. Ik wil ook geen extra koeling erbij kopen, en niet nog eens een flink duurder moederbord ervoor kopen, maar als je bijvoorbeeld deze benchmark kijkt, dan heeft een klein beetje overclocken toch een enorm voordeel. (kijk eens het verschil tussen de 1ste en de 2e FPS)

nvidia666: bedankt, dit bordje kost 70 euro meer, dat is het me niet waard. Een tweede videokaart is absoluut niet nodig, maar een klein beetje overclocken moet kunnen met 550W aan voeding?

fordox: bedankt. ik hoef absoluut niet de CPU te overclocken. Daarvoor heb ik ook de goedkopere i5 gekozen (geen 3570k dus). De RAM heeft verder niks te maken met de kloksnelheid van de GPU toch, of zie ik het nou verkeerd?
Over hoe je moet overclocken: ik hoorde dat daar programma'tjes voor zijn. Anderen zeiden weer dat je dit via de BIOS moet doen. Hier maak ik me geen zorgen over trouwens, dit zal wel lukken, voorlopig moet ik eerst nog het systeem bestellen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het overklokken van de videokaart is vrij simpel.

Verhoog de coreclock met een paar MHz. Bijvoorbeeld met stapjes van 25MHz. Als je dit gedaan hebt ga je de boel testen. Bijvoorbeeld met Furmark, 3D Mark of met een zware game zoals BF3. Krijg je geen artifacts en loopt alles goed dan ga je weer een stapje omhoog. Je doet dit net zolang als het goed gaat. Krijg je artifacts of daalt de score bij 3D Mark dan zit je te hoog. Je kan bij een videokaart dus ook een lagere score krijgen zonder dat je artifacts krijgt. Wat er dan gebeurt is dat de videokaart fouten maakt en iets opnieuw moet doen, dit geeft dan een lagere score maar je krijgt geen artifacts te zien. Voor het geheugen geldt hetzelfde als voor de core, met kleine stapjes omhoog gaan tot het fout gaat.

Wat je ook nog kan doen is in CCC powercontrol aanpassen als de OC niet stabiel is. Verder natuurlijk altijd goed opletten dat de kaart niet te heet word.

Mijn HD7970 heb ik overgeklokt tot 1125/1575 met 10% extra op Power in CCC. Dit is volledig stabiel en maakt de kaart ongeveer 20% sneller dan standaard. Er is meer uit te halen maar dat vind ik niet nodig. Temps zijn voor mij geen probleem omdat de kaart watergekoeld is.

Het belangrijkste bij overklokken is dat je met kleine stapjes omhoog gaat en iedere keer de boel goed test. Als je dit doet kan er ook weinig mis gaan. Overklokken kost een hoop tijd om goed te doen maar dat hoort erbij. Een CPU overklokken doe je bijvoorbeeld met stapjes van 50 of 100MHz, niet met stappen van 500MHz zoals sommige mensen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 11-03-2013 18:59 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45

Fordox

00101010

nino_070 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:48:
hallo, ik wil even voorop stellen dat ik niet van plan ben enorm te gaan overklokken, maar misschien klokken van 925MHz waar hij nu op geklokt is naar 1050MHz ofzo. Ik wil ook geen extra koeling erbij kopen, en niet nog eens een flink duurder moederbord ervoor kopen, maar als je bijvoorbeeld deze benchmark kijkt, dan heeft een klein beetje overclocken toch een enorm voordeel. (kijk eens het verschil tussen de 1ste en de 2e FPS)

nvidia666: bedankt, dit bordje kost 70 euro meer, dat is het me niet waard. Een tweede videokaart is absoluut niet nodig, maar een klein beetje overclocken moet kunnen met 550W aan voeding?

fordox: bedankt. ik hoef absoluut niet de CPU te overclocken. Daarvoor heb ik ook de goedkopere i5 gekozen (geen 3570k dus). De RAM heeft verder niks te maken met de kloksnelheid van de GPU toch, of zie ik het nou verkeerd?
Over hoe je moet overclocken: ik hoorde dat daar programma'tjes voor zijn. Anderen zeiden weer dat je dit via de BIOS moet doen. Hier maak ik me geen zorgen over trouwens, dit zal wel lukken, voorlopig moet ik eerst nog het systeem bestellen.
ah kijk, dan heb je het al bij het goede eind :)
maar toch raad ik je 650watt aan ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• nino_070
Bedankt voor de reacties.

Ik heb geen extra koeling maar er zitten 2 fans op de kaart zelf. Tot 1GHz zal denk ik wel lukken en dat is toch al mooi meegenomen, en dan kan ik altijd nog ietsjes verder proberen. Dus de RAM kan ik gewoon laten staan? (de pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9). En de videokaart zelf heeft toch ook een geheugen, moet je die dan ook nog overclocken?

Dus wat ik nu heb begrepen:
Als ik de Club3D 7950 naar 1100MHz in stapjes overclock dan:
... is de koeling waarschijnlijk geen probleem, ik heb geen extra koeling nodig.
... is de voeding van 550W krap, maar ik zou het nog kunnen redden.

Dus dan kan ik gewoon dit systeem kunnen bestellen zoals het in de beginpost staat?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En de videokaart zelf heeft toch ook een geheugen, moet je die dan ook nog overclocken?
Dit staat in mijn post.

Verder is de voeding niet krap maar ruim voldoende.

• nino_070
Oke sorry voor de domme vragen, maar het is vrij ingewikkeld met allemaal verschillende soorten geheugen. :P Misschien zou ik nog een duurdere kast kunnen overwegen voor een betere koeling, of zal dit weinig uitmaken?

• bbblije
  • Laatst online: 16-12-2025

bbblije

Riiiiight

Er zijn genoeg reviews van kasten, en hun koelprestaties. Zowel op tweakers als op andere tech sites. Hans Klok, Google er op los!

200R is een hele mooie budget kast, dat wel!

[ Voor 15% gewijzigd door bbblije op 12-03-2013 03:56 ]

• nino_070
Ja, ik zit toch te denken om misschien nog E45,- ertegenaan te gooien en te gaan voor de Fractal Design Define R4, omdat als je de GPU gaat overclocken een goede koeling best handig is en dan heb je meteen een betere kast en een betere airflow. Extra koelingblokken ofzo lijken me dan niet nodig.

Verwijderd

Volgens mij is de 300R ook al iets beter en maar een tientje oid duurder. Kun je ook nog even naar kijken.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

nino_070 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 07:12:
Ja, ik zit toch te denken om misschien nog E45,- ertegenaan te gooien en te gaan voor de Fractal Design Define R4, omdat als je de GPU gaat overclocken een goede koeling best handig is en dan heb je meteen een betere kast en een betere airflow. Extra koelingblokken ofzo lijken me dan niet nodig.
Je overdrijft een beetje met een kleine overclock. Die €45,- kan beter besteed worden! 200R biedt genoeg ruimte en koeling, zeker met jouw aspiratie(s). Mocht je een uitgebreidere overclock van plan zijn, CPU, GPU en Geheugen, dan heb je die betere airflow nodig. Nu, neen.

200R, 1 à 2 intake fans -> 1 exaust fan = feestje voor jouw HD7950.

Klik mij!

• nino_070
Bedankt, wat bedoel je trouwens met dat laatste? Er zitten bij de 200R standaard al 2 fans bij.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

nino_070 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 19:14:
Bedankt, wat bedoel je trouwens met dat laatste? Er zitten bij de 200R standaard al 2 fans bij.
Ik bedoel er mee te zeggen, wat jij ook concludeert. 200R wordt standaard met 2 fans geleverd. Wat genoeg moet zijn voor je 7950oc. Mocht je meer willen kan je altijd nog een fan onderin als intake mounten, let wel op hier zit geen filter op.
Pagina: 1