Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordzaza
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2024
Beste tweakers,

na zelf een aantal dagen een aantal dagen trial&error met mijn nieuwe systeem toch maar een topic. Vorige week donderdag arriveerde mijn mainstream gamesysteem van de best buy guide maart 2013, met kleine aanpassingen in HD (1 tb) en werkgeheugen het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 268,79€ 268,79
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 57,80€ 57,80
1Cooler Master K280€ 35,01€ 35,01
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 52,01€ 52,01
1XFX Pro 550W€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,41

Na de PC zonder problemen tegen te komen in elkaar te hebben gezet windows 7 geinstalleerd en bijgeleverde drivers. Vervolgens viel de pc uit, direct zwart scherm, om na 2-3 seconden weer te rebooten. Sinds donderdag gebeurt dit op willekeurige momenten (of ik actief bezig ben of niet maakt niet uit, soms duurt het een paar uur, soms reset de PC na 10 minuten) en heb ik de volgende stappen ondernomen:

- Bios update naar de meest recente bios
- Alle drivers meest recente updates
- Alle kabeltjes moederbord los en opnieuw aangedrukt
- RAM in de bios handmatig ingesteld op 1600mhz en 1,5V
- RAM van slots 1 en 3 naar slots 2 en 4
- Memtest86 gedraaid, geen errors
- HD Tune pro gedraaid, geen errors
- Speedfan geinstalleerd: alle temperaturen onder of rond de 30 graden C, voltages allemaal correct
- Het draadje van de reset switch van het moederbord gehaald

Tot zover zonder resultaat. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien of heeft iemand nog waardevolle tips, alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

enige crash meldingen/errors gekregen?

test je ram en gpu ook eens uit in een ander systeem.

en ken je deze al?: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 22:23
Heb je een andere voeding in de buurt ?
Klinkt alsof je voeding brak is. maar kunnen ook nog 10 andere dingen zijn

En anders zo'n 24pins voeding tester aanschaffen en even de lijntjes nakijken.

http://www.ebay.nl/sch/i....3286.c0.m14&_sop=15&_sc=1

Die uit engeland heb je binnen een week binnen

[ Voor 61% gewijzigd door boombes op 11-03-2013 16:56 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordzaza
Hey Fordox, die troubleshooter heb ik inderdaad al doorgenomen (inclusief alles wat ik op google tegenkwam in een aantal searches). Geen crash meldingen of errors, ik heb windows voor de zekerheid op niet automatisch rebooten gezet. Zwart scherm, alsof de rest knop wordt ingedrukt, en boot. Helaas heb ik hier niet de mogelijkheid om componenten in een andere PC te testen.

@Boombes: Gezien dit de enige PC in huis is hier geen alternatieve voedingen, maar mocht alles niet werken dan is het zeker een optie een vriend te vragen zijn voeding te lenen. Wel bijzonder dat de PC gister een dag bijna probleemloos draaide.

Update: Net de Intel® Processor Diagnostic Tool (64-bit) gerund, no errors.

[ Voor 41% gewijzigd door Lordzaza op 11-03-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31
Lordzaza schreef op maandag 11 maart 2013 @ 16:39:
...
- Speedfan geinstalleerd: alle temperaturen onder of rond de 30 graden C, voltages allemaal correct
...
Speedfan is zo onbetrouwbaar als maar kan. Gebruik liever CoreTemp, RealTemp of HardwareMonitor. Test daarna eens je pc met OCCT en draai daar eens alle tests, ook de Power Supply test. Het kan best zijn dat er iets mis is met de voeding. Wanneer deze op een gegeven moment een te laag voltage naar bv. de GPU of CPU stuurt kan de pc uitvallen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordzaza
De voltages zeggen anderen misschien meer dan mij, CPU voltage rond de 0,850 V, met een uitschieter van 1,064 V. GPU stabiel 0,950V, uitschieter 1,250V.

Wel lijkt het soms alsof alle spanning van AVCC, 3VCC, VIN 1,4,5,6 ineens 'weg' is, ik zie daar een drop in de grafiek en de laagste values springen dan praktisch naar 0.

Update: De drop in voltages lijkt een bug van hwmonitor waar ik mij, als ik op fora lees, niet te veel van aan moet trekken. De tests geven vooralsnog geen errors.

Na de installatie van Max Payne 3 gisteren viel de PC weer uit, ditmaal wel met een BSOD PAGE_FAULT_IN_NONPAGED AREA. Sinds gisteravond eigenlijk geen 10 min de PC kunnen gebruiken zonder deze melding. Checkdisk en memtest gerund, system restore point naar zondagmiddag, geen resultaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Lordzaza op 12-03-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oynky
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-08 18:41
Windows opnieuw installeren. Werkt niet? Voeding.
Waarom? Je hebt al veel tests gedraaid en de onderdelen die je getest hebt hebben andere fouten.
Veel succes!

[ Voor 53% gewijzigd door Oynky op 12-03-2013 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Lordzaza schreef op maandag 11 maart 2013 @ 19:55:
De voltages zeggen anderen misschien meer dan mij, CPU voltage rond de 0,850 V, met een uitschieter van 1,064 V. GPU stabiel 0,950V, uitschieter 1,250V.
Maar je 5V/12V lijnen? Liefst meten met een multimeter. Zet ook even je software buiten spel: gebruik een Live OS.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:15

Quad

Doof

Begin eens met een SMART te posten van je HDD (HDTune.com / na installatie tabje health) even een printscreen maken en uploaden naar www.tinypic.com.

Ook mag je even een memtest86+ uitvoeren (hirensbootcd).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Quad schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:51:
Begin eens met een SMART te posten van je HDD (HDTune.com / na installatie tabje health) even een printscreen maken en uploaden naar www.tinypic.com.

Ook mag je even een memtest86+ uitvoeren (hirensbootcd).
Lees anders even de OP door ;)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:15

Quad

Doof

LiquidT_NL schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:20:
[...]

Lees anders even de OP door ;)
Oops. 8)7
Helemaal over het hoofd gezien... :F

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordzaza
Ik zal vanavond windows opnieuw installeren. De 3V en 5V lijken wel stabiel in OCCT. Zal als tweede stap nog eens proberen met 1 reepje RAM de PC draaiende te houden, bedacht me dat ik die optie nog niet geprobeerd heb.

Multimeter online besteld, maar duurt nog even voor die binnen is, zal binnen vriendenkring eens vragen of iemand die te leen heeft...

Indien de PC na een clean install en 1 reepje RAM nog problemen geeft is Live OS zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Wat noem jij stabiel? En wat doet je 12V lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordzaza
+3.3 Voltage - Stabiel op 3.360
+12 Voltage - Loopt op 12.144 - 12.408
+5.0 Voltage - Loopt op 5.088 - 5.112

Dmv WhoCrashed erachter gekomen dat waarschijnlijk avast antivirus de crash veroorzaakte wanneer deze iets in de sandbox wilde plaatsen. Nu microsoft security essentials, geen crashes, wacht nog even de avond af wat betreft freezes/crashes alvorens de re-install.

Update: Net tijdens OCCT weer een crash, daarna serieuze problemen om te booten (hij probeerde zo'n 3-4 keer en pakte m toen wel). Tijdens het testen de case open, waarbij ik onder heavy load de voeding hoorde 'kraken'. Vergelijkbaar met het geluid dat ik ken wanneer er lucht in mijn kachel zit zo ongeveer :P.

Geen goede zaak lijkt mij?

[ Voor 32% gewijzigd door Lordzaza op 12-03-2013 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordzaza
Gister nog een aantal dingen geprobeerd, op een reepje RAM viel de PC ook uit. Het kraken uit de voeding zou coil noise kunnen zijn, als ik het erop nalees lijkt dit vrij onschuldig.

Als laatste setup gister het voltage van twee reepjes RAM op 1,55V gezet en hij heeft de hele nacht stabiel gedraaid. De laatste keer dat mijn PC zo'n lange tijd stabiel draaide was ook toen ik het geheugen erin en eruit had geprikt (toen echter op 1,5V het RAM handmatig ingesteld). Er lijkt dus bijna een samenhang (alhoewel 2x ook toeval zou kunnen zijn) tussen het loshalen en terugzetten van het RAM en het niet uitvallen van de PC.

Update: omdat ik vaak de 'oplossing' van een probleem mis aan het eind van een topic bij deze; na toch weer random uitval van ee pc het mobo, de processor en voeding opgestuurd naar de betreffende webshops. De ene webshop stelde een probleem met de cpu vast (niet nader omschreven) en de andere webshop met de voeding. Beide vervangen en alles loopt nu prima.

[ Voor 22% gewijzigd door Lordzaza op 30-03-2013 18:59 ]

Pagina: 1