Nieuwe game pc (~800 - 900 euro)

Pagina: 1
Acties:

• Yllnath
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06-2025
Hallo iedereen,

Ruim 2 jaar geleden heb ik op aan de hand van een BBG een nieuwe pc samengesteld, gekocht en gebouwd. Nu begint de pc wat te underperformen, en zou toch eens willen kijken of ik voor een leuk bedrag wat nieuws kan neerzetten.

Ik weet alleen niet wat verstandiger is, proberen mijn huidige systeem te upgraden, en de vervangen onderdelen te verkopen? Of gewoon voor een nieuwe machine te gaan en mijn oude als geheel door te verkopen.

Kort door de bocht gezegd, even de belangrijkste componenten. Het gaat om een I5 750 (OCed naar 3.8 Ghz, lang 4Ghz geweest, maar na Windows 8 upgrade werd het plotseling daarop instabiel....), een AMD Radeon HD 6850, een 4GB RAM en als SSD een Kingston SSDNow V Series 128 GB.

Wil ik een upgrade doen, dan zal het zwikje van MB/CPU/RAM sowieso al moeten vervangen worden. Dat zijn gelijk de grootste kosten. De GPU wil ik eigenlijk ook een kleine upgrade geven, loop ook daarmee tegen wat beperkingen aan. De behuizing wil ik eigenlijk ook vervangen, want dat ding trekt stof aan waar je bij staat. Één 24 cm fan is ook kapot, dus zijn grote selling point van het hebben van 3 grote 24 cm fans was ook al gauw gesneuveld en daarmee de airflow ook wat. Ik mag dat ding nu regelmatig uitblazen met een compressor omdat alles begint te loeien van de hitte met alle stof er in. :(
Al met al blijft dan bijna alleen nog de HDD/SSD, voeding en DVD speler over om mee te verhuizen. Een DVD speler voor 20 E kopen is de moeite niet. De voeding is toch al even meegegaan. Ik weet niet of ik dan beter een nieuwe kan kopen? Het betreft een modulaire 550 watt voeding. Ik weet ook niet of dit uberhaupt voldoende is voor nieuwe hardware.

HDD meenemen lijkt me niet onlogisch. SSD heb ik echt geen flauw idee. Ik weet niet of er in de afgelopen jaren genoeg gebeurd is dat een nieuwe SSD ook echt merkbaar als een upgrade aan voelt. Wel merk ik dat zelfs na een nieuwe windows installatie, mijn SSD echt niet zo bijzonder snel is dat ik veel verschil merk tussen wanneer een programma of game op mijn SSD of op mijn HDD staat. Dus het kan goed zijn dat nieuwere generatie SSD's wel een upgrade kunnen zijn.

Anyway, wanneer het enige om te bewaren mijn voeding en HDD zijn, dan zit ik er gewoon aan te denken alles nieuw te kopen. Het is voor mij veel gemakkelijker mijn oude pc dan als gehele machine te verkopen, i.p.v. in allerlei losse onderdelen.

Nog tot slot, de reden van overschakelen: Ik speel voornamelijk Guild Wars 2. Daarnaast ff en toe een grafisch wat zwaardere game, maar ik vind het niet erg om voor dat soort games op medium graphics te moeten draaien.
Wat ik in GW2 wel merk, is dat de engine (bekend) slecht geoptimaliseerd is voor CPU gebruik. Ook RAM springt het niet lekker mee om. Wanneer ik in een situatie met 30+ spelers om mij heen zit, en ik een CPU / GPU temp programma heb draaien op mijn andere scherm, dan is de CPU aan pieken tot het punt dat je denkt dat het ontploft. Vooral bij wat langere sessies en veel van die situaties zie je temp soms oplopen tot 80 graden+ in meerdere kernen. Heb een pieker gehad van 92graden. Wordt je toch eeeeeerrrg zenuwachtig van. GPU? Staat een partijtje te fluiten. Ondertussen dropt mijn FPS in game toch naar -1, tenzij ik echt alles terugdraai naar de laagste settings. En dan zie je alsnog nagenoeg geen verandering in GPU load, alleen de CPU krijgt dan wat adem.

Oftewel, voor games die wel goed gebouwd zijn wil ik wel een degelijke GPU, 7850/70 denk ik zo? maar voor mijn hoofdgame is CPU en RAM op het moment zeer zeker de bottleneck, en niet zo zuinig ook.

Rand apparatuur behoud ik wel zelf, speaker setje, TB/muis, en twee schermen, één 19" en één 24" scherm.

Al met al is het budget voor de nieuwe pc uiterlijk 900 euro. (Randapparatuur hoeft dus niet van dat budget af, dus dat scheelt.) Wanneer ik het beste componenten achter kan houden, dan zie ik dat bedrag natuurlijk wel het liefste wat omlaag gaan. :)

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Kort samengevat :

Je wilt een PC voor 900 kopen en niks meenemen ? In je eerste alinea zeg je dat het kan, in de tweede wil je alles als geheel verkopen?

Ik maak een lijstje voor je met wat ik geleerd heb de afgelopen dagen.

EDIT : Ik heb een lijstje gemaakt, veel tweakers hebben dat voor mij gedaan en nu return ik the favor :)

Korte redenering :

De case is prijzijg maar stil, uit je verhaal merkte ik dat dat belangrijk is.
Ik heb gekozen voor intel + ati omdat dat het meest bang for buck is.
Ik hoop dat 256gb genoeg is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,90€ 197,90
1ASRock Z77 Extreme4€ 114,40€ 114,40
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 209,90€ 209,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 40,95€ 40,95
1XFX Pro 550W€ 53,-€ 53,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 871,-

[ Voor 86% gewijzigd door DateTime.Now op 11-03-2013 16:34 ]

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Voeding(mits goed merk), HDD en SSD kun je wel houden.

Ik kom op zoiets uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 167,-€ 167,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 209,90€ 209,90
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 82,99€ 82,99
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,79

Deze 7870 is een hele snelle versie echt heel veel bang voor de buck. Verder wat standaard onderdelen. I5 3470 kan nog wel een wat duurdere (3550 bijv.) of een 3570K met een Z77 bordje als je wil overklokken. Dat zou uitkomen op iets onder de 300 euro in plaats van ongeveer 240 euro.

Wil je je hele pc verkopen dan komt er nog zoiets bij.
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 57,85€ 57,85
1XFX Pro 550W€ 53,-€ 53,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,65

Ryzen 3600 - GTX1060

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

(jarig!)
In jouw geval zou ik voor de goedkopere -niet overklokbare set-up gaan. Zoals Daanieyel's zijn systeem.
Bespaard een hoop geld, zie dat hij veel prijs/prestatie producten heeft gekozen.

Eventueel een goedkopere CPU om een 10tje te spenderen: pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed
Denk niet dat je verschil zal gaan merken. Echter moet het B75 moederbord wel de laatste BIOS versie hebben om een i5 3550p te ondersteunen (vraag webshop hiernaar)
3470 is ook een prima CPU, net wat snellere klok ;) Aantal MHz meer.

Ook zou je eventueel kunnen besparen op de SSD: pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 120GB

Goede SSD, nog geen problemen hierover gelezen. Controller van deze SSD schijnt dus wel goed te zijn. Crucial is ook een erg goede SSD, zeer betrouwbaar. Daarom ook erg populair.

Qua CPU zijn zowel een 3350p en een 3470 een goede optie. Je moet zelf beslissen of je de iets snellere en iets duurdere neemt. Of de iets langzamere en iets goedkopere. Het verschil in performance zal je niet merken denk ik.
En voor de SSD geld een beetje hetzelfde verhaal, qua snelheid zullen ze beide prima voldoen, en verschil zal je niet merken. De crucial is erg populair en heeft een bewezen betrouwbaarheid. De Kingston SSD is minder bekent en minder populair, deze is echter een stuk later geintroduceert dan de crucial m4, wederom aan jouw de keuze.

Behuizing is vaak erg persoonlijk,
Boven genoemt zijn al de:
-Fractal design Define R4
-CM 690 II

Beide goede kasten. Ik zelf vind de Define R4 erg mooi. Ook is deze erg stil (dempend materiaal) en koelt ook nog eens goed: reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap

Ook een van mijn persoonlijke favorieten is de corsair carbide 500r: http://tweakers.net/product/286875/corsair-carbide-500r/

Hier een review daarover: reviews: Corsairs Carbide 500R-behuizing getest

Allemaal goede kasten, je kan hier het beste degene van die je het mooiste vind kiezen.
Als de behuizingen je echter te duur worden is dit een goedkopere optie: pricewatch: Corsair Carbide 200R

Ik hoop dat je er een beetje uitkomt!

我的名字是Mirno

• Resabio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-10-2025
weg

[ Voor 129% gewijzigd door Bolletje op 15-03-2013 14:15 ]