Schrijfsnelheid extreem traag zonder schrijf cache actief

Pagina: 1
Acties:

• Deathduck
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste lezers ik loop tegen een bizar probleem aan. Ik gebruik vaker externe s-ata raid1 systemen als back-up voor werkstations en eenvoudige SBS2003 servers. Hier gaan dan 500GB 7200rpm s-ata schijven in. Loopt vaak als een zonnetje met de mogelijkheid de 2e schijf te wisselen voor het uitvoeren van kritieke aanpassingen of gewoon als back-up. Onlangs kreeg ik klachten over een traag netwerk. Niet zo gek, de lees snelheid op de schijf is wel 120MB/s maar de write is 6MB/s. Schakel ik de schrijf cache in dan gaat deze omhoog naar 120-120MB/s. Helaas kan de externe raid dit niet aan, op 99% van de rebuild blijft deze hangen en het OS krijgt een BSOD. Zonder de cache enabled gaat de rebuild goed. Ik heb de schijven vervangen, data via ghost over gezet, in andere pc geplaatst; Probleem zit het OS. Als de schijf als 2e aangesloten wordt in bijv. W7 ook snel. Boot ik 2003SBS dan is de systeemschijf, maar ook de aparte data schijf (als test opgesplitst) traag tot ik de cache weer inschakel. Drivers moederbord bijgewerkt. DMA is actief. Wie weet wat er aan de hand kan zijn?!
Alvast bedankt. Rick

Verwijderd

Dus met write buffering ingeschakeld kun je geen rebuild afmaken? Waar stel je de write buffering in precies? En natuurlijk heel belangrijk: wat voor RAID engine gebruik je?

• Deathduck
In apparaten beheer bij de eigenschappen van het schijfstation schakel ik de schrijfcache in. Het betreft een Raidon externe unit. http://www.raidon.com.tw/....php?sno=0000463&p_id=169
(En nee, helaas heb ik deze nog niet op USB getest.)

• Deathduck
esata raid1 unit via USB2.0 eraan gehangen dat geeft 30MB/S. Kijkt ook niet naar schrijfcache op die manier. Als ik de SBS2003 op USB3.0 kan laten booten ben ik er ook :-( ...

• Deathduck
Update: :? Intussen verschillende servers nagelopen en bij verschillende SBS2003 en SBS2008 treedt dit probleem op.
Als ik de hardeschijf uit de raid unit haal en op s-ata aansluit zelfde snelheidsproblemen. Stop ik deze in een ander merk raid unit, waardoor de schijf in het apparatenbeheer met een andere naam gezien wordt: "external disk " ipv Seagate...dan is de snelheid goed, zonder cache aanpassingen....
Onder stuurprogramma staat er een MS driver disk.sys en partmgr.sys uit 2006. Hier zijn met de optie bijwerken via internet geen updates voor. Op mijn Windows7 station wordt er ook een driver uit 2006 gebruikt dus hier verwacht ik het niet.
Heeft iemand een idee waar het probleem zit?
Thx