Beste lezers ik loop tegen een bizar probleem aan. Ik gebruik vaker externe s-ata raid1 systemen als back-up voor werkstations en eenvoudige SBS2003 servers. Hier gaan dan 500GB 7200rpm s-ata schijven in. Loopt vaak als een zonnetje met de mogelijkheid de 2e schijf te wisselen voor het uitvoeren van kritieke aanpassingen of gewoon als back-up. Onlangs kreeg ik klachten over een traag netwerk. Niet zo gek, de lees snelheid op de schijf is wel 120MB/s maar de write is 6MB/s. Schakel ik de schrijf cache in dan gaat deze omhoog naar 120-120MB/s. Helaas kan de externe raid dit niet aan, op 99% van de rebuild blijft deze hangen en het OS krijgt een BSOD. Zonder de cache enabled gaat de rebuild goed. Ik heb de schijven vervangen, data via ghost over gezet, in andere pc geplaatst; Probleem zit het OS. Als de schijf als 2e aangesloten wordt in bijv. W7 ook snel. Boot ik 2003SBS dan is de systeemschijf, maar ook de aparte data schijf (als test opgesplitst) traag tot ik de cache weer inschakel. Drivers moederbord bijgewerkt. DMA is actief. Wie weet wat er aan de hand kan zijn?!
Alvast bedankt. Rick
Alvast bedankt. Rick