Nieuwe pc speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defnox
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05-2015
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een setje speakers voor mijn pc. Mijn huidige set (Logitech X-210) is al enige jaren oud en enigszins beschadigt (enkele maanden geleden besloot mijn bureaulamp dat een van de speakers een ideaal rustpunt zou zijn, om dit plan vervolgens tot uitvoering te brengen met gesmolten plastic als gevolg). Al met al genoeg reden voor mij om op zoek te gaan naar een nieuwe set. Ik zal niet pretenderen dat ik enige mate van verstand heb over dit onderwerp. Dit is dan ook meteen de reden waarom ik graag jullie hulp in zou willen schakelen.

Als onwetende is het des te belangrijker dat je zelf wat voorwerk doet. Met alle goede hoop ben ik maar begonnen met want research. Hierbij heb ik wat informatie ingewonnen over speakers in het algemeen, mijn audiokaart (SoundBlaster X-FI), de aansluitingen en veelvoorkomende problemen.

Vervolgens ben ik mijn zoektocht begonnen op Tweakers.net. Tot mijn schaamte kwam ik na een half uur vergelijken tot de conclusie dat ik bij de verkeerde categorie zat te kijken (categorie speakers i.p.v. pc speakersets).

Eenmaal aangekomen bij de juiste categorie heb ik een aantal pc speakersets bekeken, maar dit viel me nogal tegen (met name de 5.1 sets). Wanneer ik een product koop heb ik graag dat dit product aan al mijn wensen voldoet. Een van de eerste zaken waar ik (als leek) dan naar kijk is het uiterlijk. Dit viel me tegen, helemaal wanneer je dit afzet tegen de normale speakers die meer naar mijn smaak waren.

Overigens moet ik ook toegeven dat ik eigenlijk meteen verkocht was toen ik de volgende set zag staan. Dit is helaas geen optie omdat deze niet geschikt is voor de pc...
http://tweakers.net/pricewatch/240198/jamo-s-426-hcs3-50-(zwart)/specificaties/

De speakers zijn voornamelijk bedoeld voor het gamen, het kijken van film en het beluisteren van muziek. Mijn voorkeur voor muziek gaat uit naar verschillende soorten rock (ik zeg het maar).

Ik heb hieronder al mijn eisen en wensen samengevat.
  • Absoluut geen gestoffeerde speakers. Zoals velen heb ik helemaal niets met schoonmaken en mijn persoonlijke ervaring is dat dit totaal niet samen gaat met gestoffeerde speakers.
  • Liefst geen plastic look
  • Ik ben nogal gecharmeerd van hout
  • Een volwassen look
  • Gemaakt met oog voor detail, niet te sober/saai
  • Kleur: zwart, grijs of wit
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Minimaal 2.1, liefst meer
  • Budget ligt maximaal op € 280,-. Ik zie dit namelijk als een lange termijn investering waardoor ik bereid ben om enigszins de portomonnee te trekken.
  • Bij een dergelijke investering verwacht ik dat ik straks kan horen dat ik iets meer heb betaald (het moet dus niet klinken als een speakersetje dat ik bij de plaatselijke blokker heb opgehaald voor een 10tje).
Ik hoop dat jullie een aantal suggesties hebben waarmee ik op weg geholpen kan worden. Ik zou het in ieder geval heel erg op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Het lijkt inderdaad dat PC speaker setjes niet (meer) met liefde worden gemaakt. Klipsch had een tijdje een top PC 5.1 setje maar die is ermee op gehouden. Creative (Megaworks) had zware speaker sets met hoge kwaliteit maar die zie je ook niet meer. Logitech had de Z-5500 maar naast stevige bass bood het (zeker i.v.m. Klipsch) voor het geld enigszins matig geluid. Je kan de Bose Companion nog overwegen maar dan zit je op 2.1 waar 5.1 zeker voor films wel de aanbeveling heeft. Enige aardige setje wat ik daarnaast in de PC speaker afdeling zie is de Microlab H600 maar die lijken niet van al te hoge kwaliteit (stof filters zijn meestal te verwijderen iig).

Het is in principe goed mogelijk om elk type speaker setje op de PC aan te sluiten als ze een eigen versterker hebben (via SPDIF of COAX). Dus de set die je hebt gezien kan je overwegen als je nog ergens een 5.1 versterker hebt of bereid bent er een te kopen. 2e hands versterkers heb je al van redelijke kwaliteit voor 200€ dus dit moet je bij het totaal optellen, de perfecte versterker kost wel iets meer (vanaf 1000€). Maar ook in deze categorie heb je voldoende mensen die z’n ding na korte tijd (punt gaaf) aan de kant schuiven voor wat nieuws en ze voor redelijke prijs verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defnox
Het setje van Microlab had ik al eerder gezien, maar deze viel eigenlijk al meteen af (viel niet binnen het budget en was er sowieso niet kapot van).

Overigens ben ik ook geen fan van het aanschaffen van een 5.1 versterker. Dit neemt nog meer plaats in beslag en zorgt bovendien voor een overschrijding van het budget.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Speelt er nou serieus geen één bedrijf in op soortgelijke wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmus MDCC
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:02
Ik liep tegen hetzelfde aan toen ik een aardig 5.1 setje voor de PC wilde halen. Ik ben uiteindelijk bij de Edifier S550 uitgekomen en ben er erg tevreden over :). Deze set ligt overigens wel boven je gestelde budget aangezien deze vanaf € 360,- te vinden is pricewatch: Edifier S550 Signature Series System, maar mogelijk te overwegen aangezien het verder redelijk aan je wensen lijkt te voldoen (van hout etc). Verder hebben ze ook goedkopere lichtere setjes. Bijvoorbeeld de S530D, dat is echter wel weer een 2.1 set. Verder is er natuurlijkook de Logitech Z906, maar daar ben ik zelf minder van gecharmeerd of sets van Teufel http://www.teufelaudio.nl/pc.html. De Teufels zijn dan wel weer van plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defnox
Dat setje van Edifier is toch wel alleraardigst, bedankt voor de tip!

Desondanks is het allemaal het net niet helemaal. Ik krijg gewoonweg niet het gevoel dat ik een bepaald setje perse zou willen hebben (en zodra ik ergens enigszins positief tegen over sta zit de prijs weer niet mee). Ik denk dat het het verstandigste is om mijn aankoop gewoon een jaartje uit te stellen. Er is nou eenmaal geen haast bij geboden.

In ieder geval bedankt voor de geboden hulp :)