Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 505287

Topicstarter
ik zit met het volgende:
ik wil adreslabels printen met verschillende adressen die uit een excelbestand komen. De adreswikkels zijn in illustrator opgemaakt met een plaatje. Nu exporteer ik illustrator het plaatje naar een jpg en in Word heb ik de adressen ingeladen in een document. De afbeelding van de adreswikkel voeg ik in in Word en met de functie positie en meer indelingsopties zet ik de afbeelding op de juiste plaats. Op deze manier heb ik kwaliteitsverlies. Veel liever zou ik het worddocument met alle adressen willen exporteren naar illustrator en in illustrator willen uitprinten. Dat kan door het word document op te slaan als pdf. Maar ik heb soms 16 pagina's met adressen. En ik kan steeds maar 1 pagina tegelijkertijd in illustrator plaatsen. Hoe kan dit op een makkelijkere manier. Ik heb op internet zitten zoeken, is adobe pagemaker een idee. Wie weet een oplossing?

Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je kan dit op twee manieren oplossen; als ik een beetje google dan zie ik dat je via de Adobe weg met Adobe indesign aan de slag moet, daar is het iig mogelijk data te mergen vanuit een excel of csv bestand en op bepaalde plekken in te voegen.
Hoe doe je het nu in word? Pagina opgedeeld in tabellen of zo? En dan in elk vakje een adres? En die achtergrond in illustrator is een enkel plaatje, of heb je het daar ook al meerdere keren onder en boven elkaar geplakt zodat het overeenkomt met de indeling in word?
Ik zie verder geen reden waarom je het niet met goede kwaliteit in Word zou kunnen krijgen? Exporteer je plaatje met voldoende hoge resolutie naar .png oid.
Dan in Word staat soms een optie aan om plaatjes in resolutie te verlagen om ruimte te besparen. Dat zet je dan natuurlijk uit.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Daarnaast: print het eens. Word laat niet altijd de hoogste kwaliteit zien.

Overigens heb ik hetzelfde simpelweg in Excel gedaan, waarom Word?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Ik denk dat je het beste eens naar Adobe InDesign kan kijken. Ik denk dat dit het programma erg geschikt is voor wat jij wilt doen: in InDesign is het namelijk makkelijk om zowel een Illustrator vector bestand als tekst uit een Word document samen te voegen tot één (pdf-)document. Het illustrator bestand kan gewoon direct als vector in InDesign geïmporteerd worden, dus geen kwaliteitsverlies. Vervolgens kan je doormiddel van InDesigns Place functie (File > Place of Ctrl + D/Cmd + D) de tekst uit het Word-document toevoegen. Daarna alles een beetje positioneren en opslaan als pdf.
Je zou met een trial van InDesign en wat tutorials aan de gang kunnen gaan.

Mocht je met MS Office 2011 werken (dit werkt alleen op de Mac voor zover ik weet), dan kan je naast jpg ook pdf als afbeelding openen in je Word-document. Deze pdf wordt dan als vector-afbeelding ingelezen in het Word-document. Dan hoef je het illustrator document alleen maar als pdf op te slaan.
Succes!

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 195780 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:40:
[...]

Misschien begrijp ik je probleem niet goed, maar als je eenmaal een pdf hebt, dan kun je die pdf toch in een reader openen en meteen printen?? :+
Het word document converteer ik naar pdf en deze laad ik in in illustrator maar het pdf document bestaat steeds uit ongeveer 16 pagina's en dat moet ik deze handeling 16 x uitvoeren. Volgens mij moet dat makkelijker kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MaximusTG schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:51:
Je kan dit op twee manieren oplossen; als ik een beetje google dan zie ik dat je via de Adobe weg met Adobe indesign aan de slag moet, daar is het iig mogelijk data te mergen vanuit een excel of csv bestand en op bepaalde plekken in te voegen.
Hoe doe je het nu in word? Pagina opgedeeld in tabellen of zo? En dan in elk vakje een adres? En die achtergrond in illustrator is een enkel plaatje, of heb je het daar ook al meerdere keren onder en boven elkaar geplakt zodat het overeenkomt met de indeling in word?
Ik zie verder geen reden waarom je het niet met goede kwaliteit in Word zou kunnen krijgen? Exporteer je plaatje met voldoende hoge resolutie naar .png oid.
Dan in Word staat soms een optie aan om plaatjes in resolutie te verlagen om ruimte te besparen. Dat zet je dan natuurlijk uit.
Ik ga eens kijken wat indesign te bieden heeft. Maar indesign is geheel nieuw voor me.

In Word ga ik via verzendlijst naar stapsgewijs samenvoegen wizard de adressen ophalen, en deze staan dan inderdaar in een tabel.

IK werk met de hoogst mogelijke resolutie echter als ik via Word naar PDF een place in AI doe, is de kwaliteit en kleur beduidend beter dan wanneer ik exporteer vanuit AI naar PNG en in Word de afbeelding ophaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:28:
Daarnaast: print het eens. Word laat niet altijd de hoogste kwaliteit zien.

Overigens heb ik hetzelfde simpelweg in Excel gedaan, waarom Word?
oke wist ik niet in excel kun je ook etiketten maken, is nieuw voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daam schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:52:
Ik denk dat je het beste eens naar Adobe InDesign kan kijken. Ik denk dat dit het programma erg geschikt is voor wat jij wilt doen: in InDesign is het namelijk makkelijk om zowel een Illustrator vector bestand als tekst uit een Word document samen te voegen tot één (pdf-)document. Het illustrator bestand kan gewoon direct als vector in InDesign geïmporteerd worden, dus geen kwaliteitsverlies. Vervolgens kan je doormiddel van InDesigns Place functie (File > Place of Ctrl + D/Cmd + D) de tekst uit het Word-document toevoegen. Daarna alles een beetje positioneren en opslaan als pdf.
Je zou met een trial van InDesign en wat tutorials aan de gang kunnen gaan.

Mocht je met MS Office 2011 werken (dit werkt alleen op de Mac voor zover ik weet), dan kan je naast jpg ook pdf als afbeelding openen in je Word-document. Deze pdf wordt dan als vector-afbeelding ingelezen in het Word-document. Dan hoef je het illustrator document alleen maar als pdf op te slaan.
Succes!
ik ga het toch maar met indesign proberen. je tweede optie kan via deze procedure:
Word
1.Klik op Invoegen en klik in de groep Tekst op Object.
2.Ga in het dialoogvenster Object naar het tabblad Nieuw maken, klik op Adobe Acrobat-document en klik op OK.
3.Blader naar het PDF-bestand dat u wilt invoegen en klik vervolgens op Openen.

maar is echt bagger, ik snap echt niet wat ik fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt allen voor het meedenken heb weer wat handvatten om mee verder te puzzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:28

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Illustrator is niet bedoeld voor wat jij wil, InDesign is daar wel specifiek voor ontwikkeld, dus download daar inderdaad eens de trial versie van.

Daarnaast is het niet echt gewenst om 5 keer achter elkaar te posten, de volgende keer graag in een enkele post.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Als Word makkelijker is, probeer het eens met Word. Nogmaals, wat Word laat zien op je scherm komt lang niet overeen met hoe het op papier er uit ziet, misschien is het dan wel mooi. Dan hoef je ook geen software te gebruiken die onnodig zwaar is, en ook nog eens voor een ander doel bedoeld.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Precies, want Word heeft volgens mij namelijk standaard een cap op de dpi van de gegenereerde PDF.
Probeer anders eens via een PDFprinter een PDF te genereren.
Maar goed, genoeg mogelijkheden om hier dus een oplossing te bedenken. Ik zie bv ook dat je in Illustrator ook variabele velden kan maken, dus mogelijk dat je met een goed opgebouwd template ook een automatische csv-import kan doen. Misschien dat je bv een Illustrator bestand van 1 adreslabel maakt, en dan via batch daar allemaal losse bestanden mee genereert in een tijdelijke map met steeds 1 adres erin. En dan vervolgens een tweede batch die een bestand maakt met A4 verhouding en daar zoveel mogelijk van die losse bestandjes in plaatst.

Ik heb ooit in Coreldraw een vergelijkbaar script bij mekaar gehackt. Had er nog nooit mee gewerkt, maar de vereniging waar ik toen bij zat had al jaren een Coreldraw template voor een diploma dat iedereen na een bepaald afsluitend evenement kreeg. Voorheen werden die steeds handmatig ingevuld voor iedereen..
Toen heb ik het zo gebouwd dat ie aan de hand van een .csv bestand automatisch bestanden genereerde.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
MaximusTG schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:39:
Precies, want Word heeft volgens mij namelijk standaard een cap op de dpi van de gegenereerde PDF.
Probeer anders eens via een PDFprinter een PDF te genereren.
Maar goed, genoeg mogelijkheden om hier dus een oplossing te bedenken. Ik zie bv ook dat je in Illustrator ook variabele velden kan maken, dus mogelijk dat je met een goed opgebouwd template ook een automatische csv-import kan doen. Misschien dat je bv een Illustrator bestand van 1 adreslabel maakt, en dan via batch daar allemaal losse bestanden mee genereert in een tijdelijke map met steeds 1 adres erin. En dan vervolgens een tweede batch die een bestand maakt met A4 verhouding en daar zoveel mogelijk van die losse bestandjes in plaatst.

Ik heb ooit in Coreldraw een vergelijkbaar script bij mekaar gehackt. Had er nog nooit mee gewerkt, maar de vereniging waar ik toen bij zat had al jaren een Coreldraw template voor een diploma dat iedereen na een bepaald afsluitend evenement kreeg. Voorheen werden die steeds handmatig ingevuld voor iedereen..
Toen heb ik het zo gebouwd dat ie aan de hand van een .csv bestand automatisch bestanden genereerde.
Zo los ik dat soort zaken zelf ook op in Excel voor mij broer. Makkelijk en snel :)

Pagina: 1