Wat is geschikt netwerk voor klein bedrijf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-01 15:39
Beste mensen,

Ik moet voor een kleine bedrijf (20-30) man een intern (eenvoudig) netwerk adviseren. De eis is dat het systeem zo eenvoudig moet zijn dat er geen systeembeheerder nodig is (hoogstens een handige collega die wat Word en Excel en computervragen enzo kan beantwoorden).

Ik zit zelf te denken om dit te adviseren:
- sla mail en bestanden op bij de zakelijke versie van Google Apps (kost 40 euro p/p per jaar), maar je hebt dan geen systeembeheerder nodig (alleen iemand die gebruikers aanmaakt/verwijderd).

Voor het interne netwerk lijkt mij dit genoeg:
- 1 eenvoudige windowsserver of NAS-servertje voor onderling bestand-uitwisselen, printers, enz.
- verder kunnen de desktop pc's van de werknemers gewoon eenvoudige windows computers zijn met Google Drive geinstalleerd, voor het opslaan van de bestanden.

Dit lijkt mij een goed advies voor om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Maar ik ben benieuwd naar reacties om het misschien nog beter of eenvoudiger te krijgen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:52

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zet een 48poorts switch neer en je hebt je netwerk :)
maar je zult eerst eens moeten indexeren wat ze precies verwachten van dat netwerk, voordat je hier ook maar iets zinnings over kunt zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 11-03-2013 11:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:32
dev000 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 10:54:
Voor het interne netwerk lijkt mij dit genoeg:
- 1 eenvoudige windowsserver of NAS-servertje voor onderling bestand-uitwisselen, printers, enz.
Heb je ook gedacht aan een backup-voorziening? Bedrijven zat die het verlies van hun data niet hebben overleefd.
En nee, een NAS met een redundante schijf is geen backup. Na een brand, spanningspiek, virus, domme actie (per ongeluk wissen van een map), firmware-fout in de NAS of simpelweg pech (twee schijven tegelijk stuk) heb je helemaal niets aan de redundantie in de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:18
Simpele opzet:

- Server met Windows Server 2008 / 2012 (of eventueel SBS 2011 of Essential Server)
- 48 poorts gigabit switch
- KPN (of andere) online backup om je data te backuppen
- Netwerkprintertje erbij

Server doet dan DHCP (niet van toepassing als je de PC's een vast IP geeft) of je laat één of andere (vast) aanwezige breedband modem de DHCP server functie vervullen.

Dan maak je er ook wat shares op aan zodat medewerkers hun data kunnen benaderen. Iedere nacht laat je een backup maken, zodat je data ook veilig buiten het kantoor staat.

[ Voor 3% gewijzigd door nextware op 11-03-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 23:35

lier

MikroTik nerd

Met de afhankelijkheid van Internet is het aan te raden om redundantie te overwegen (oftewel, zowel kabel, glas en/of DSL). Goede dual WAN router die ook DHCP en DNS doet en je kan alles in de Cloud onder brengen.

Alternatief voor Google is uiteraard Microsoft (met Office 365 hoef je helemaal geen lokale installatie meer te doen). Aardige van deze oplossing is dat BYOD hiermee ook gedekt is :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Tja, het is maar hoe ingewikkeld je het wilt maken natuurlijk. In veel gevallen zul je met een krachtige NAS prima uit de voeten kunnen, tenzij je bepaalde software wilt draaien die niet op een NAS kan draaien.

Sommigen zullen roepen dat er geen redundantie in zit, bijv. met betrekking tot de voeding en dergelijke en dat er geen SLA op reparaties zit. Maar ik ben daar simpel in; als de Syno het begeeft ren ik naar de winkel en heb ik binnen een paar uur het ding weer in de lucht.

We draaien op de zaak al 2 jaar vanaf een NAS, na 6 jaar op een Windows machine. Tot nu toe met minder storingen en problemen dan we ervoor hadden. En hij kan het in ons geval prima aan, maar we werken dan ook met name met office-documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev000
Bedankt voor jullie reacties.
Het enige waar tussen ik twijfel is een NAS of een Windows 2012 server. Een NAS is veel goedkoper, maar mijn gevoel zegt dat een bedrijf van 30 man op een NAS server niet verantwoord is... Dan liever een zwaardere server met Windows 2012 server...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:19

Rmg

Klein bedrijfje wat alleen wat aan Word en Excel documentjes doet en geen systeembeheerperikelen wil? Google app + google drive en thats it...

Netwerkprinter met a4tje hoe te installeren. En alles lokaal draaien / vaste pc's.

Eventueel met een nas wat printers sharen en een netwerkdrive.

Imho is een windows server alleen interessant als je exchange/sharepoint wil draaien..

Een router ala de Cisco Small Business RV 220W of een firewall distro als firewall/gateway en je zit daar ook prima.

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 11-03-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:01:
Zet een 48poorts switch neer en je hebt je netwerk :)
maar je zult eerst eens moeten indexeren wat ze precies verwachten van dat netwerk, voordat je hier ook maar iets zinnings over kunt zeggen.
Kan, en het is de eenvoudigste oplossing. Alleen één ding, als de modem niet voorzien is van een router, dan hebben de aangesloten computers alleen lokaal netwerk en geen internet. Dat is een van de aspecten die je aangeeft met "indexeren wat ze precies verwachten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
dev000 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:34:
Bedankt voor jullie reacties.
Het enige waar tussen ik twijfel is een NAS of een Windows 2012 server. Een NAS is veel goedkoper, maar mijn gevoel zegt dat een bedrijf van 30 man op een NAS server niet verantwoord is... Dan liever een zwaardere server met Windows 2012 server...
Als je hem voornamelijk als fileserver gaat gebruiken en jullie vooral word- en excelbestanden gebruiken, dan is dat echt geen probleem. Andere merken ken ik niet zo goed, maar wij hebben hier een Synology DS211+ staan en met 12 man is hij echt niet onder de indruk van wat we aan het doen zijn. Als je een van de nieuwe versies uit het hogere segment neemt (DS412+ ofzo), dan kun je echt meer dan genoeg snelheid halen om ook 30 man aan het werk te houden.

En een Syno is voor iemand die het beheer er naast z'n normale baan bij moet doen en wat meer gevorderde (maar niet op systeembeheerdersniveau) kennis veel makkelijker betrouwbaar in de lucht te houden dan een win2012 server.
Rmg schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:36:
Klein bedrijfje wat alleen wat aan Word en Excel documentjes doet en geen systeembeheerperikelen wil? Google app + google drive en thats it...
Dan moet je wel een snelle internetverbinding kunnen krijgen (raar maar waar, maar dat is soms echt nog wel een probleem op kantoorlocaties, zelfs in de randstad!) en als je geen internet hebt, dan staat je toko ook gewoon echt stil. Is dus wel een afweging die je zult moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

HvB83 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:40:
[...]

Als je hem voornamelijk als fileserver gaat gebruiken en jullie vooral word- en excelbestanden gebruiken, dan is dat echt geen probleem. Andere merken ken ik niet zo goed, maar wij hebben hier een Synology DS211+ staan en met 12 man is hij echt niet onder de indruk van wat we aan het doen zijn. Als je een van de nieuwe versies uit het hogere segment neemt (DS412+ ofzo), dan kun je echt meer dan genoeg snelheid halen om ook 30 man aan het werk te houden.

En een Syno is voor iemand die het beheer er naast z'n normale baan bij moet doen en wat meer gevorderde (maar niet op systeembeheerdersniveau) kennis veel makkelijker betrouwbaar in de lucht te houden dan een win2012 server.

[...]

Dan moet je wel een snelle internetverbinding kunnen krijgen (raar maar waar, maar dat is soms echt nog wel een probleem op kantoorlocaties, zelfs in de randstad!) en als je geen internet hebt, dan staat je toko ook gewoon echt stil. Is dus wel een afweging die je zult moeten maken.
Dan is dropbox nog een optie die heeft lan sync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:20

FaceDown

Storende factor.

30 man en geen systeembeheerder? Succes! Hoe doen ze dat nu dan? En hoe willen ze problemen met server, werkstations, printers etc oplossen?

Willen ze hun data wel in de cloud zetten? Ons management wilde dat absoluut niet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

FaceDown schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:11:
Willen ze hun data wel in de cloud zetten? Ons management wilde dat absoluut niet.
Waarom als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Omdat je met de cloud geen idee hebt waar het precies staat. Neem je een Amerikaanse clouddienst, staat je data in Amerika en is Amerikaanse wetgeving van kracht. Daar wil niet elk bedrijf zijn vertrouwelijke data in opslaan. Daarnaast ben je ineens 100% afhankelijk van internet voor je data en is de toegang tot je data zo traag als je internetverbinding die je deelt met 30 man.

Zo had ik een klant die van een oud compaq deskpro systeempje als file/mailserver naar een hosted mailoplossing ging. Die lui sturen mails van ~3MB per stuk, elke keer als ze een mailtje sturen moet die via SMTP naarbuiten en wordt die opgeslagen in de sent items folder op de IMAP server. Waar het vroeger met 100Mbit naar het krakkemikkige servertje ging wordt dat over een internetverbinding met 2Mbit upload gedaan. Die klant was alles behalve blij. Heb uiteindelijk de nieuw geplaatste NAS voorzien van een mailserver, hadden ze ineens gigabit. Klant helemaal blij, mail was nog nooit zo snel geweest...

Waar je bij een NAS voor moet oppassen is dat je behoeften ineens heel hard je NAS voorbij kunnen groeien. Zo heb ik een of andere mailserver-uitbreiding geinstalleerd op NAS van bovenstaande klant, maar qua beheer is dat gewoon kut als je het vergelijkt met een fatsoenlijke mailserver. Zal je zien dat ze over een tijdje een of ander pakket aanschaffen die MSSQL nodig heeft, kan je alsnog een Windows server neergooien. Voor 30 man zou ik persoonlijk eerder een Windows server neerzetten dan een NAS. De kans dat je het nodig gaat hebben voor een of andere applicatie is gewoon heel erg groot, en qua beheer van werkplekken werkt AD een heel stuk makkelijker dan allemaal losse computertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Als ik zoiets zou aanpakken en ze verwachten van het netwerk dat ze er bestanden op kunnen slaan en centraal kunnen printen dan zou ik niet moeilijk doen met servers. Nu maken ze ook gebruik van email en internet en er word niet over geklaagd dat het traag is zo te lezen.

Het modem verdeelt de IP adressen en serveert het internet.

Een degelijke NAS (Synologies zijn heel gebruiksvriendelijk; ook voor de gemiddelde gebruiker)
- Raid1 of Raid5 draaien
- Met USB poorten voor de printer
- Gigabit netwerkaansluiting
- Vergeet niet een vast IP buiten de DHCP range in te stellen

En een simpele 48 poorts switch.
- Denk ook aan patchpanels als die er nog niet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Usb voor printer? In een beetje zakelijke omgeving wil je gewoon netwerkprinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Het is al aangedragen maar genegeerd, waarom geen Office 365? Dus ook Exchange, Lync, Word etc. Bestanden delen is geen probleem. Idd een goede NAS en klaar.

Maar doe eens een gil naar het budget, daar kom je veel verder mee.

Vergeet niet dat Exchange / AD natuurlijk onderhoud vereisen.

[ Voor 30% gewijzigd door Megamind op 12-03-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

_JGC_ schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:18:

Zo had ik een klant die van een oud compaq deskpro systeempje als file/mailserver naar een hosted mailoplossing ging. Die lui sturen mails van ~3MB per stuk, elke keer als ze een mailtje sturen moet die via SMTP naarbuiten en wordt die opgeslagen in de sent items folder op de IMAP server. Waar het vroeger met 100Mbit naar het krakkemikkige servertje ging wordt dat over een internetverbinding met 2Mbit upload gedaan. Die klant was alles behalve blij. Heb uiteindelijk de nieuw geplaatste NAS voorzien van een mailserver, hadden ze ineens gigabit. Klant helemaal blij, mail was nog nooit zo snel geweest...
Mail versturen gaat nog net zo traag, alleen de klant ziet het niet bedoel je. Staat nog net zolang in de uitgaande queue van de nas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
_JGC_ schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:31:
Usb voor printer? In een beetje zakelijke omgeving wil je gewoon netwerkprinters.
Details. Naar mijn idee is een fatsoenlijke NAS genoeg voor dit bedrijfsnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basbas32
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 21:07
Simpel:

- NAS met functie voor Active Directory
- AD Controller (hoeft niet krachtig te zijn) (2de hands server)
- Huren van Dedicated server (backup met eg. freenas)
- Glasvezel zodat de backup snel naar de dedicated server kan.
- Alle pc's helemaal dicht bouwen met group polocy's en 1 iemand rechten geven voor eg. gebruikers aanmaken, wijzigen, verwijderen.

Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Bedenk wel dat wanneer je een printer (all-in-one) op een NAS aansluit niet alle functies altijd werken. Gewoon printen is geen probleem, maar scannen naar- gaat niet bij alle modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

1 tip: maak het fatsoenlijk en ga niet één of andere houtje touwtje oplossing bedenken/aanbieden.Verkoop iets waar je ook daadwerkelijk achterstaat. Dan kost het maar een X bedrag meer.Sommige dingen die hier voorbij zijn gekomen wil ik voor thuis nog niet eens hebben, laat staat zakelijk!

En hoe wil een bedrijf tegenwoordig nog zonder systeembeheer kunnen? Is continuïteit niet aan de orde ofzo? Er kan altijd is misgaan, en als je pech hebt komt Murphy ook nog eens om de hoek kijken...

En netwerk/databeveiliging? die ingebouwde firewalletjes van KPN/Ziggo vertrouw ik mijn telefoonnummer niet eens toe.

Ik krijg steeds vaker het idee dat mensen er allemaal veels te gemakkelijk over denken. Zeker zakelijk gezien.

[ Voor 44% gewijzigd door Gekkenhuis op 12-03-2013 17:57 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Gekkenhuis schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:46:
1 tip: maak het fatsoenlijk en ga niet één of andere houtje touwtje oplossing bedenken/aanbieden.Verkoop iets waar je ook daadwerkelijk achterstaat. Dan kost het maar een X bedrag meer.Sommige dingen die hier voorbij zijn gekomen wil ik voor thuis nog niet eens hebben, laat staat zakelijk!

En hoe wil een bedrijf tegenwoordig nog zonder systeembeheer kunnen? Is continuïteit niet aan de orde ofzo? Er kan altijd is misgaan, en als je pech hebt komt Murphy ook nog eens om de hoek kijken...

En netwerk/databeveiliging? die ingebouwde firewalletjes van KPN/Ziggo vertrouw ik mijn telefoonnummer niet eens toe.

Ik krijg steeds vaker het idee dat mensen er allemaal veels te gemakkelijk over denken. Zeker zakelijk gezien.
Helemaal eens met bovenstaande. Dan mag "een handig neefje" de boel wel optuigen met houtje-touwtje oplossingen.

Een jaartje later stort de boel in en dan is er ineens wel voldoende geld om de boel fatsoenlijk op te tuigen.

Daarom kan de klant van de TS beter ineens wat meer investeren zodat alles in één keer fatsoenlijk opgetuigd kan worden. Bovendien kan een dergelijke investering (boven de € 2300,- ex BTW) ook nog eens deels bij de belastingdienst worden teruggevraagd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:19
nextware schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:23:
[...]

Daarom kan de klant van de TS beter ineens wat meer investeren zodat alles in één keer fatsoenlijk opgetuigd kan worden. Bovendien kan een dergelijke investering (boven de € 2800,- ex BTW) ook nog eens deels bij de belastingdienst worden teruggevraagd ;)
Wat is dat voor regeling? Je kunt toch boeken als kosten (in hetzelfde jaar) of als investering, afschrijven over meerdere jaren? (Lees in mindering brengen op de winst waarover belasting moet worden betaald)
Hoezo boven 2800?

[ Voor 15% gewijzigd door mountainbiker op 13-03-2013 11:00 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 16:58

fds

Ik ken bedrijven met meer dan 10 man, zonder systeembeheerder en niemand die verstand heeft van computers. De mensen zijn ontevreden en verliezen erg veel tijd aan computerproblemen.
Als je uitrekent hoeveel tijd er verloren gaat, dan verdient een part-time systeembeheerder zich snel terug. Er zijn genoeg automatiseerders die een netwerk op afstand kunnen onderhouden tegen gunstige tarieven (dit wel goed onderzoeken i.v.m. contracten en kleine lettertjes...).

Zo kan je bijvoorbeeld een Linux server laten plaatsen die op afstand door de leverancier beheerd wordt. Dan heb je alle voorzieningen gewoon in huis zonder aparte kosten. Het onderhoud is minimaal en op afroep of via een service contract te regelen.
Hiermee verkrijg je een professionele oplossing en heb je 1 leverancier waarop je kan terugvallen bij problemen.

Bedenk eens goed hoe lang een bedrijf kan overleven zonder computersysteem en internet. Wat kost het als 30 man een halve of hele dag stil staat door een storing?
Is € 100 tot 200 per maand dan veel om verzekerd te zijn van professioneel onderhoud en support?

Als je al bereid bent om een WindowsServer of een stevige NAS te nemen plus "30 man maal € 40 Google Apps per jaar", dan weet ik zeker dat mijn voorbeeld binnen het budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
mountainbiker schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:37:
[...]

Wat is dat voor regeling? Je kunt toch boeken als kosten (in hetzelfde jaar) of als investering, afschrijven over meerdere jaren? (Lees in mindering brengen op de winst waarover belasting moet worden betaald)
Hoezo boven 2800?
Excuses. Het betreft een bedrag van € 2300,-.
Dit betreft de "kleinschaligheidsinvesteringsaftrek". Wanneer er binnen één boekjaar voor € 2300,- of tot € 55.248,- wordt geïnvesteerd, is 28% van de investering (extra) aftrekbaar binnen de inkomstenbelasting. Het is dus interessant, wanneer je winst maakt, om geld uit te geven inzake investeringen.

De kwalificatie investering is vanaf € 450,- excl. BTW

Maar dit is een andere discussie die niet in dit topic thuis hoort ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nextware op 13-03-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 19:25
_JGC_ schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:18:
Omdat je met de cloud geen idee hebt waar het precies staat. Neem je een Amerikaanse clouddienst, staat je data in Amerika en is Amerikaanse wetgeving van kracht. Daar wil niet elk bedrijf zijn vertrouwelijke data in opslaan. Daarnaast ben je ineens 100% afhankelijk van internet voor je data en is de toegang tot je data zo traag als je internetverbinding die je deelt met 30 man.

Waar je bij een NAS voor moet oppassen is dat je behoeften ineens heel hard je NAS voorbij kunnen groeien. Zo heb ik een of andere mailserver-uitbreiding geinstalleerd op NAS van bovenstaande klant, maar qua beheer is dat gewoon kut als je het vergelijkt met een fatsoenlijke mailserver. Zal je zien dat ze over een tijdje een of ander pakket aanschaffen die MSSQL nodig heeft, kan je alsnog een Windows server neergooien. Voor 30 man zou ik persoonlijk eerder een Windows server neerzetten dan een NAS. De kans dat je het nodig gaat hebben voor een of andere applicatie is gewoon heel erg groot, en qua beheer van werkplekken werkt AD een heel stuk makkelijker dan allemaal losse computertjes.
Wij bieden private cloud diensten in NL. (Vragen --> DM)
Er zijn zat bedrijven die daar gebruik van maken hoor.

Maar je hebt wel gelijk, als je je data in Amerika, of een Amerikaans bedrijf plaatst, KAN de Amerikaanse overheid besluiten om jou data in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev000
Het is mij wel ongeveer helder. Hoewel de ene helft van tweakers adviseert een NAS terwijl andere zeggen dat een beetje professioneel bedrijf geen NAS moet gebruiken maar gewoon een goeie server :D

Inmiddels is mij al weer meer duidelijk (ook van de wensen van het bedrijf). Een paar dingen:

- de mail kan buiten de deur gehosted worden, daartegen hebben ze geen bezwaar. Dat kan bij Google Apps of een andere partij waardoor alle werknemers met bijv. met IMAP hun mail kunnen benaderen.
- verder is er 1 server nodig voor de data (voornamelijk MS Office bestanden en wat plaatjes). Wel moet het zo zijn dat een werknemer met zijn client computer (met Windows 7) inlogt bij het opstarten en dan een aantal (deels persoonlijke) netwerkschijven te zien krijgt (shares van de centrale server). Volgens mij kan ik dat het beste regelen met een Windows 2012 server, alleen wat kost dat met 30 man?
Of zijn hiervoor interessante linux server alternatieven die dit net zo goed kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Samba 4 als vervanger van Active Directory, maar het is ook mogelijk met Samba 3 met OpenLDAP als backend. In het laatste geval heb je echter geen group policies.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
dev000 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:29:
Het is mij wel ongeveer helder. Hoewel de ene helft van tweakers adviseert een NAS terwijl andere zeggen dat een beetje professioneel bedrijf geen NAS moet gebruiken maar gewoon een goeie server :D

Inmiddels is mij al weer meer duidelijk (ook van de wensen van het bedrijf). Een paar dingen:

- de mail kan buiten de deur gehosted worden, daartegen hebben ze geen bezwaar. Dat kan bij Google Apps of een andere partij waardoor alle werknemers met bijv. met IMAP hun mail kunnen benaderen.
- verder is er 1 server nodig voor de data (voornamelijk MS Office bestanden en wat plaatjes). Wel moet het zo zijn dat een werknemer met zijn client computer (met Windows 7) inlogt bij het opstarten en dan een aantal (deels persoonlijke) netwerkschijven te zien krijgt (shares van de centrale server). Volgens mij kan ik dat het beste regelen met een Windows 2012 server, alleen wat kost dat met 30 man?
Of zijn hiervoor interessante linux server alternatieven die dit net zo goed kunnen?
Een server van Windows 2012 heeft standaard 5 CALS (Client Access License). Je moet er dus nog 25 bijkopen. Dan zit je licentie technisch gedekt. Kosten: even je ICT-leverancier een email sturen ;)
Kan wellicht iets goedkoper dan standaard CALS door gebruik te gaan maken van Microsoft eOpen Licenses.

Over je Linux alternatieven: uiteraard zijn deze aanwezig. Maar is dat wel verstandig inzake de opmerking die in de startpost maakt:
De eis is dat het systeem zo eenvoudig moet zijn dat er geen systeembeheerder nodig is (hoogstens een handige collega die wat Word en Excel en computervragen enzo kan beantwoorden).
Als die persoon totaal geen enkele Linux ervaring heeft, dan ga jij als leverancier ongetwijfeld om de haverklap gebeld worden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door nextware op 14-03-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Dr Pro schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 18:06:
Maar je hebt wel gelijk, als je je data in Amerika, of een Amerikaans bedrijf plaatst, KAN de Amerikaanse overheid besluiten om jou data in te zien.
De overheid kan een verzoek doen bij de rechter, die zal eerst toestemming moeten geven. Als de data in Europa staat kan de Amerikaanse overheid nog steeds inzage krijgen maar dit keer via een Europese rechter.

Vraag is natuurlijk of je data zo vertrouwd is dat de Amerikaanse overheid deze absoluut niet in mag zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dev000 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:29:
Wil je centraal security policies enforcen, software uitrollen, etc. dan is Windows server handig. Wil je de meeste diensten uit de cloud halen en werknemers kunnen hun eigen laptop beheren, dan is een NAS voor local storage voldoende. Ligt een beetje aan de voor en tegenstanders van cloud.

Als je cloud-achtige diensten afneemt, zorg dan voor een redundant internet lijn. Bij voorkeur met een ander medium. Bijvoorbeeld fiber en ADSL, of Kabel en ADSL. SLA's op zakelijke lijnen is aardig, maar een redundant lijntje is beter. Verder zijn er vele ICT dienst verleners die het netwerk voor je kunnen beheren. Sommige hebben ook een "10-Ritten kaart" / "10-baden kaart" die je kan kopen, zodat je alleen verbruikt wat je nodig hebt. Heb je verder ook aan andere dingen gedacht? ( Switches / routers / antivirus / telefonie / wireless voor laptop / smartphone / tablet gebruikers )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1