• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Beste Tweakers,

Zaterdag wordt de afwerkvloer gestort en dinsdag ga ik vloerverwarming leggen. Voordat de afwerkvloet gestort wordt wil ik graag nog wat additionele kabels trekken gezien de indeling veranderd.

Nu wil ik een HDMI kabel 3,5 meter trekken over de grond trekken, en moet daarna +/- een meter omhoog en nog richting de TV (deze hangt aan een draaibare arm). Aan de andere kant heb ik ook nog +/- een meter nodig om in de receiver te steken. Ik kom dus uit op 5,5 - 6 meter, dus 7,5 meter hdmi kabel (gezien 6 meter er niet is, of enorm duur).

Ik twijfel nu alleen over het type HDMI kabel wat ik moet trekken. Ik heb op dit moment ook een 7,5m HDMI liggen maar deze kan ik niet gebruiken omdat het signaal niet goed is. Ik krijg er alleen maar sneeuw door (geen beeld dus). Als de kabel in de grond ligt (waarschijnlijk wel in een platte 'buis') wil ik deze niet meer eruit halen. Lijkt mij moeilijk gezien die connector die vrij dik is!

Kan iemand mij adviseren? Alle andere kabels (3 x audio en 1 x spdif) koop ik bij allekabels.nl

Alvast bedankt!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:49
In principe is HDMI digitaal wat betekent dat er beeld doorheen komt of niet, daar tussen zit niks. Ik weet niet hoe dat werkt bij langere kabels, maar volgens mij zou het hetzelfde principe moeten zijn.

Een betere oplossing zou zijn grotere buizen neerleggen zodat je alle kabels makkelijk kunt vervangen mocht dat nodig zijn. Buizen waar je dan aan moet denken zijn de buizen die in de douche/keuken gebruikt worden voor de afvoer etc...

Ik snap dat dit niet de ideale oplossing voor het probleem is, maar wel een oplossing waar je een tijd mee vooruit kunt..

Verwijderd

Wat wil je precies weten? Ik heb met lange hdmi kabels nog geen slechte ervaringen gehad. icm met DVI > HDMI 'gold plated' el cheepo kabel van 10€ via V&A werkte alles perfect dus duur hoeft het niet te zijn. zolang je maar niet station achter station (doorlussen) gaat plaatsen dan kan het wel is anders zijn. Wil je weten of je nog meer kabels moet trekken moet je een overzicht van je hardware geven incl. audio apparaten, TV, Consoles, PC, netwerk apparaten en mogelijk zelfs je magnetron en wasmachine :)

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:48
Meerdere loze leidingen (19mm) leggen met een aantal dozen waar ze op uitkomen.
Daar kun je dan van alles door leggen. Kabels trek je later.
Je hebt ook hdmi over utp...
Moet je ff zoeken op de site's van de elektra boeren bijvoorbeeld:
http://www.busch-jaeger.de/nl/communication/3449.htm

Op moment heb ik een beamer op mijn receiver aangesloten.
De eerste (10m) HDMI kabel van 15 euri was dus waardeloos. Toen er één van 60,- (Konig) gelegd en die is perfect.

[ Voor 26% gewijzigd door DeBaroN op 11-03-2013 09:53 ]

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik gebruik (zakelijk) HDMI tot 20 meter. Probleemloos. Vuistregel is wel dat tot 5 meter elke kabel voldoet, daarboven een kwalitatief betere uitzoeken.

Edit: die 7,5 meter die je hebt liggen zal best defect kunnen zijn. Normaliter moet het geen probleem zijn. HDMI over UTP kan zeker, maar kosten hiervan zijn behoorlijk.

Voorbeeldje: deze 7,5 meter van HQ is meer dan voldoende.

[ Voor 58% gewijzigd door LoneGunman op 11-03-2013 09:56 ]

• _Piwi_
  • Nu online
Danke voor alle reacties, hier kan ik wat mee. Die 7,5M wat ik nu heb liggen is een el cheapo kabel, gewoon om te proberen als dat werkte, maar niet dus... (heeft wel soms beeld dus de kabel zal niet kapot zijn maar dat is een hele opgaaf).

Ik zal voor de zekerheid dan een wat duurdere kabel nemen en 7,5M. Ik leg de kabels liever nu direct door de leiding gezien dat gewoonweg stukken makkelijker is dan dat je dat later nog moet gaan doen. Ik moet alleen nog even kijken welke ik ga nemen gezien ik niet zoveel speling heb. Totaal is er 8 cm ruimte, hier gaan 3 cm af voor de vloerverwarming. Gezien er ook nog minimaal 2 cm afwerkvloer op moet kan de buis niet hoger zijn dan 2 cm ben ik bang. Ik ga maar eens langs de gamma :)

EDIT: zou deze voldoen? http://www.allekabels.nl/...1.4-kabel-high-speed.html

[ Voor 7% gewijzigd door _Piwi_ op 11-03-2013 10:52 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Flans schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:35:
In principe is HDMI digitaal wat betekent dat er beeld doorheen komt of niet, daar tussen zit niks. Ik weet niet hoe dat werkt bij langere kabels, maar volgens mij zou het hetzelfde principe moeten zijn.
Daartussen zitten spikkels.

Vanaf een meter of 5 is 't noodzakelijk om voor wat betere kwaliteit kabels te gaan om spikkels en een onbetrouwbaar signaal te voorkomen. Maar in principe maakt 't niet zo veel uit wélke je precies neemt, zolang die maar enige mate van kwaliteit heeft.

Ik gebruik graag kabels van Extron maar die zijn niet het goedkoopst.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DeBaroN
Je vloer is gestort, kabel ligt er door. En dan doet die het niet goed, en dan?
En over een aantal jaar zal er een 4K kabel door moeten oid....
Kabel trekken stelt echt helemaal niks voor.

Maar als je hem toch eerst gaat leggen, neem niet zo'n cheap ding van 25,-

[ Voor 17% gewijzigd door DeBaroN op 11-03-2013 11:02 ]

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
baronruud schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:00:

Maar als je hem toch eerst gaat leggen, neem niet zo'n cheap ding van 25,-
Want? Eentje van 125 geeft mooier beeld? >:)

• DeBaroN
LoneGunman schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:10:
[...]

Want? Eentje van 125 geeft mooier beeld? >:)
Nee, absoluut niet! heb genoeg discussies gelezen daarover . Maar eerder tegen de 50,-

Ik had eerst ook een cheap HDMI kabel van 10m op mijn beamer. Veel storingen / geen beeld.
Toen een Konig van 50,- en die deed het perfect.

• _Piwi_
  • Nu online
Zoiets werkt beter dan? Prijsverschil is er niet... Duurdere modellen op 7,5 meter kan ik niet vinden ;-)
http://www.hdmikabelshop....-1-4-hdmi-kabel-7-5-meter

• DeBaroN
superbig91 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:24:
Zoiets werkt beter dan? Prijsverschil is er niet... Duurdere modellen op 7,5 meter kan ik niet vinden ;-)
http://www.hdmikabelshop....-1-4-hdmi-kabel-7-5-meter
In mijn situatie wel, deze heb ik (10m)
http://www.hdmikabelshop....high-end-verguld-10-meter

Over andere kan ik je niks zeggen.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:48

• _Piwi_
  • Nu online
Ik heb de konig besteld! Het scheelde toch maar een 4 euro dus daar gaan we niet moeilijk om doen ;-)

• DeBaroN
Ja, al mijn hdmi kabels tussen tv en receiver en alle andere apparatuur (tot max. 5m) zijn ook allemaal het goedkoopste van het goedkoopste!! Werkt allemaal perfect!

Maar lees ook ff de laatste zin van dat onderzoek!
Johan heeft de zelfde mening, maar wijst er wel op dat als je kabel langer dan vijf meter is, er wel een verschil kan zijn in kwaliteit.

En ik heb dat nu dus thuis getest met een 10m. kabel van 15,- die het heel slecht/niet deed. En een kabel van 50,- die het perfect doet!

Oh, zal er ook ff een ;) bij zetten

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 11-03-2013 11:58 ]

• Flans
baronruud schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:00:
Helemaal mee eens, ik ben bang dat je in de toekomst problemen krijgt omdat je jezelf nu zo 'vastlegt'.

• _Piwi_
  • Nu online
Flans schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:27:
[...]

Helemaal mee eens, ik ben bang dat je in de toekomst problemen krijgt omdat je jezelf nu zo 'vastlegt'.
Hij komt toch in een buis te liggen dus ik snap je niet zo? Ik kan de oude kabel er nog altijd uithalen en direct een nieuwe trekken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

Dat was echt de meest beroerde test ooit, maar ik ben op het gebied van elektronica eigenlijk niet anders gewend van Kassa.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Flans
superbig91 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:55:
[...]

Hij komt toch in een buis te liggen dus ik snap je niet zo? Ik kan de oude kabel er nog altijd uithalen en direct een nieuwe trekken.
Je hebt gelijk hij komt zoals je zegt door een buis, maar die buis mocht maximaal 2cm hoog zijn. Als de buis breed genoeg is dan zal het trekken van kabels over rechte stukken best goed gaan. Maar in de hoeken wanneer er dus een bocht in de kabel zit dan ga je in de problemen komen bij te kleine buisjes...

Zeker een over het algemeen vrij stugge HDMI kabels met de grote plastic aansluitingen gaan niet zo makkelijk het hoekje om.

• _Piwi_
  • Nu online
Flans schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:26:
[...]

Je hebt gelijk hij komt zoals je zegt door een buis, maar die buis mocht maximaal 2cm hoog zijn. Als de buis breed genoeg is dan zal het trekken van kabels over rechte stukken best goed gaan. Maar in de hoeken wanneer er dus een bocht in de kabel zit dan ga je in de problemen komen bij te kleine buisjes...

Zeker een over het algemeen vrij stugge HDMI kabels met de grote plastic aansluitingen gaan niet zo makkelijk het hoekje om.
Daar heb je geljik in en zal hier rekening mee houden!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:31
Helderheidsverschillen? Vollere kleuren? Really? Aldus kan ook deze "test" linea recta naar dev/null.

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1