Hosting direct bij datacenter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
voor een klant ben ik een nieuwe webapplicatie aan het opbouwen. Nu hebben we voor die webapplicatie natuurlijk hosting nodig. Gezien de hoeveelheid data waar het om gaat (de database zal bij de start van het project al enkele GB's groot zijn en gestaag groeien) zullen we waarschijnlijk op dedicated hosting uitkomen. Daarbij hebben we wel de systeembeheer-technische hulp van de hoster nodig, maar bij de meeste hosters kun je dat bijkopen.
Er zijn natuurlijk zat hosting-providers die zo'n pakket aanbieden, maar nu wil mijn klant het liefst dat de hosting-provider zelf een eigen datacenter heeft, en dus niet ruimte in een datacenter huurt...
ik heb bijvoorbeeld op http://www.datacentrumgids.nl gekeken, maar wordt niet direct wijzer uit het aanbod.

mijn vraag is nu: heeft iemand ervaring met datacenters die managed hosting aanbieden? Hoe zijn die ervaringen? en welk datacenter / hoster gaat het dan om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-07 21:07
De meeste datacenters leveren alleen housing/faciliteiten, dus stroom, koeling, toegang enz.

In een enkel geval is connectiviteit een extra optie, maar dan zou je een paar DC's eens moeten aanschrijven.

Bij de kleinere DC's heb je denk ik wat meer kans, in sommige gevallen hebben die ook een eigen netwerk.

Als je in een groter DC apparatuur wilt plaatsen kan dat ook, maar dan moet je meestal 1/4 of groter afnemen (of een eigen rack als je alles zelf wilt)

Daar komt dan de infrastructuur nog bij: Je kan een patching naar een andere ISP nemen, en daar je verbindingen vandaan halen, of je eigen netwerk opbouwen als je nergens van afhankelijk wilt zijn. Maar dan wordt het een heel ander verhaal, zowel kwa kosten als benodigde technieken/apparatuur enz

Gezien je project zou ik gewoon bij de grotere hosters kijken. Ik zie nog geen nut in een eigen rack oid. Een db van enkele Gbs groot is geen punt... Zolang je bak maar krachtig genoeg is, en, belangrijker, je coding efficient is, kan dat mogelijk ook nog op een VPSje prima draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
bedankt voor je input.... heb n.a.v. je berichtje contact opgenomen met de klant vanmorgen... en de klant is het er nu mee eens dat het ook gewoon bij de grotere hosters kan... eerste offerte is geloof ik al aangevraagd, dus dat gaat voortvarend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344384

Een professioneel datacenter die ook webhosting doet is BIT. http://www.bit.nl/home/faciliteiten/hostingplatform/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-07 21:07
Idd, dan kom je dus bij de grotere providers die ook een eigen DC hebben.

In de 'reguliere' datacenters (Telecity, Nikhef, Sara, EUNetworks enz) huur je alleen ruimte. Bij sommige kun je ook verkeer inkopen en/of zit het erbij (Dataplace, Grafix/Datahouse, Serverius)

Bit is idd 1 van de grotere providers, die ook een eigen DC hebben. In dezelfde categorie vallen oa ook Solcon, NXS/Transip (DGC), Previder (vroeger Introweb) en Equinix (vroeger Virtu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 11:49

fds

Heb je er ook rekening mee gehouden wie de server zelf onderhoud?
Wat doe je bij hardware defecten, firewal//beveiliging, zijn backups geregeld?
Moet het systeem kunnen groeien?

Dit zoort zaken zijn minstens net zo belangrijk en vaak lastiger te regelen dan een hosting locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344384

fds schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:20:
Heb je er ook rekening mee gehouden wie de server zelf onderhoud?
Wat doe je bij hardware defecten, firewal//beveiliging, zijn backups geregeld?
Dat soort zaken worden bij webhosting of managed (dedicated) hosting standaard geregeld door de hoster, dat is juist het voordeel daarvan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 11:49

fds

Tot op zekere hoogte. Managed hosting is vaak beperkt tot een goede werking van hardware en OS. Maar de TS praat over een webapplicatie en dat is veel meer.

Het maken van dagelijkse database backups tellen soms niet mee bij hosting. Net als software/configuratie problemen met de site/database en optimalisatie van de site performance.

Dit soort zaken vallen vaak onder consultancy en je moet echt goed bepalen wie dat gaat doen.
Pagina: 1