[Laptop] Stervende inverter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Topicstarter
Afgelopen weekend weer eens bij mijn moeder geweest aan de andere kant v/h land. Zij heeft een Acer Aspire 5100 BL51 voor al zo'n ~8 jaar, die sinds een paar weken kuren vertoont.

Bij het aanzetten van de laptop, licht het scherm een fractie van een seconde op en blijft dan donker. Ding boot gewoon door naar Windows, hetzij met een donker scherm.

De sensor indrukken, die de laptop vertelt dat het scherm is dichtgeklapt, zorgt ervoor dat het scherm weer een fractie van een seconde oplicht.

Mijn moeder's workaround is de laptop aan te laten staan voor zo'n 45-60 minuten, gepaard met willekeurige reboots d.m.v. de aan/uit knop kort in te drukken. Na deze zen-sessie, komt de backlight v/d laptop wonderbaarlijk weer tot leven en blijft het ook probleemloos doen. Zelfs als de machine opnieuw wordt opgestart.

Een VGA kabel om de TV te misbruiken als monitor, had ik helaas niet voorhanden. Evenals een multimeter om de stroomtoevoer voor de inverter te meten of een CCFL lampje om de uitvoer v/d inverter te controleren. Een scope meter is niet in mijn bezit.

Draadbreuk is het evenmin, tijdens het wel werken v/d backlight heb ik het scherm meerdere malen maximaal gekanteld, maar de backlight gaf geen sjoege.

De laptop schudden of aan de zijkanten tikjes geven, zorgde er niet voor dat de backlight aan of uit ging. Het lijkt me dus ook niet een los contact.

Diverse fora/sites op internet beweren dat de inhoud v/h scherm nog wel te zien is met behulp van een zaklamp oid, maar dat ging in dit geval niet op. Zelf het start knopje in de linker onder hoek, is niet te bespeuren.

De backlight zelf lijkt me OK, met de helderheid is niks mis en varieren met de helderheid gaat ook goed. Blijft over de inverter, of het circuit dat de inverter van prik voorziet.

Wie heeft soortgelijk wel eens meegemaakt?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 10-03-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 22:00
Denk toch dat de CCFL-buis aan het eind van z'n levensduur zit. Een nieuwe/andere inverter wil wel eens helpen omdat die dan weer net wel de iets hogere stroom voor de stervende CCFL kan/wil leveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Topicstarter
Maar het is toch zo dat inverters doorgaans eerder kapot gaan dan CCFL lampjes?

Balen dat een scope meter duurder is dan een nieuwe basic laptop, meten = weten.

tonschong schreef op zondag 10 maart 2013 @ 20:53:
Denk toch dat de CCFL-buis aan het eind van z'n levensduur zit.
Maar waarom doet de CCFL het dan wel goed, nadat de laptop 45-60 minuten idle aan heeft gestaan?

En is het voor de CCFL geen probleem licht te geven voor meerdere uren, met -door de gebruiker geinitieerde- gradaties in helderheid. ?

Ik ga maar eens op zoek naar een goedkoop CCFL lampje voor case modding en aan de inverter v/d laptop hangen.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 11-03-2013 23:48 ]