Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:02
Hallo,

Ik heb enkele virtuele servers waar de vmdk een pak groter is dan de werkelijke grootte. Dit komt omdat er af en toe een pak data naar geschreven wordt en daarna verwijderd. Er bestaan tools en mogelijkheden om de diskspace terug te reclaimen zoals bv sdelete in combinatie met het overzetten naar een andere datastore of dd voor linux. Deze tools werken maar zijn wat mij betreft redelijk omslachtig. Zijn er mensen die weet hebben van tools die dit live kunnen doen voor zowel linux als windows machines ? Er is redelijk veel over te vinden maar het zijn altijd dezelfde oplossingen.

Groeten,

Yarisken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 12:35
vMotion naar een andere lun en weer terug?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Yarisken schreef op zondag 10 maart 2013 @ 19:39:
Hallo,

Ik heb enkele virtuele servers waar de vmdk een pak groter is dan de werkelijke grootte. Dit komt omdat er af en toe een pak data naar geschreven wordt en daarna verwijderd.
Wil je je VMDK shrinken? P2V conversie is een van de weinige methoden. Vooral de disk niet te groot aanmaken, maar ook vooral niet thin-provisioned, dan kan hij ook niet groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Het is de vmdk shrinken. Met vmware convertor is het ook mogelijk maar ik zal het beter uitleggen.
Stel je hebt een server met een vmdk van 300 Gb. Je kopieert 250 Gb naar deze schijf en de dag erna delete je alles. De vmdk zelf ( thin provisioning ) blijft op 250 Gb staan maar de server zelf heeft nog maar bv 5 Gb in gebruik. Dit komt doordat schijfruimte die in gebruik is geweest niet automatisch wordt vrijgegeven. Er zijn mogelijkheden zoals idd vmware converter, Storage vmotion in combinatie met dd voor linux of sdelete voor windows. Ik zoek echter een makkelijkere / snellere oplossing in de vorm van bv een tool of een script dat ervoor zorgt dat ik niet zoveel tijd verlies. Je bent toch snel enkele uren bezig met wat servers om deze vmdk te shrinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Is gebruik maken van RDM een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
http://blogs.vmware.com/v...claimunmap-in-action.html

vaai thinprovisioning block reclaiming is wat jij zoekt, vanaf 5.0 U1 kan dit (weer) gebruikt worden

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ben ik toch erg vernieuwd waarom je dit zou willen gebruiken?

Aangezien thin provisioning alleen nut heeft bij overprovisioning, maar dan is het ook gelijk een bedreiging van je beschikbaarheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kun je niet een aparte vmdk maken tbv kopieer-acties?
'k Bedoel: dat kopiëren van grote files komt kennelijk met enige regelmaat voor.
In plaats van die diskspace te reclaimen - met alle risico's van dien - koop je gewoon een extra disk en mount je die, daar waar je 'm nodig hebt. desnoods via iSCSI.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 17:44
Het makkelijkste is een storage vMotion naar een andere datastore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 12:35
deadlock2k schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 15:33:
Het makkelijkste is een storage vMotion naar een andere datastore.
Zo is het, en het kan live al zou ik het niet tijdens productie uren ivm de benodigde IOPS voor je productie machines.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:20:
[...]

Zo is het, en het kan live al zou ik het niet tijdens productie uren ivm de benodigde IOPS voor je productie machines.
Nu plaats ik vooral mount ( nfs ) en deze is daar niet aan onderhevig. Ik vrees dat vmotion ook de enigste oplossing zal zijn. Thx voor de reacties.
Pagina: 1