Toon posts:

HD video edit upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Nu ik weer eens wat werk heb leek het mij ook geoorloofd om voorzichtig wat aan de hobby te besteden.
Laatste tijd weer enigszins enthousiast video's aan het editen en heb nog een stapel 1080p 60 frames/sec materiaal liggen (25 mb ps). Nu bouw ik al 10 jaar zelf mijn pc's (met het nodige vallen en opstaan) en probeer altijd de bottleneck te upgraden.

Software die ik gebruik: Windows 7 64bit, Pinnacle Studio 14 HD, Photoshop en later dit jaar Rome 2 Total War.

Dit is het huidige systeem :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q8200S Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5Q PRO Turbo€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD5850 1024MB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB2 stuksnu niet in raid
1Adata AD2800002GOU 2GB (1x 2GB) DDR2€ 0,-€ 0,-
1Cellshock CS2221042 2GB (2x 1GB) DDR2€ 0,-€ 0,-
1Voeding PSU 700W (merkloos via Ebay / Hong Kong)€ 55,-€ 0,-
1Adata S511 60GB€ 78,90€ 78,90

Laatste aanschaf was de SSD een jaar geleden voor OS+software & ongeveer 10GB aan HD bestanden, dit leverde zeker merkbaar verschil op tijdens editen.

Ik heb in mijn directe omgeving niemand om hier over te praten dus ik dacht ik ga het eens op GoT proberen.

Naar mijn idee loopt mijn mobo+cpu een beetje achter onderhand en kan ik wellicht beter overgaan op i5/i7 met Z77-mobo. Maar dit is wellicht op het moment nog wat te veel van het goede qua prijs (lees:350 euro+).

Nu zit ik me alweer heel wat uurtjes te verdiepen in welk opzicht ik de configuratie van mijn PC zal aanpassen en heb het idee dat de grafische kaart (5850 1GB DDR5 725mhz) helemaal nog niet zo achterhaald is en voor 60-70 eu gebruikt te kopen is. Mijn mobo zou het ondersteunen om een extra grafische kaart er naast te prikken en ik denk dat dit veel zal schelen voor bijvoorbeeld de nieuwe Rome RTS, maar heeft denk ik geen invloed op het video editen (misschien wel met de juiste editing softwaren, iemand ideeen?)

Daarnaast is er natuurlijk nog de optie tot overclocken, wat ik nu niet doe. Draai nu Quadcore Q8200S op 2,33 ghz, maar dit kan met de huidige koeling 3,0 ghz zijn. Nu ambieer ik een iets proffesionelere overclocker te worden en het is leuk voor de hobby om weer iets nieuws in te bouwen dus ik denk aan waterkoeling. Daarmee is voor 80 euro wel iets leuks in te scoren, echter ben ik bang dat het niet (altijd) compatible is wanneer ik wegga van socket LGA775. Maar met een CPU-koeler alleen is er wellicht 4,0ghz + te halen en wellicht i.c.m. 2 ge-ocde 5850 kaarten een hoop snelheidswinst voor ong 150 eu.

Afsluitend weet ik nief of ik in het juiste forumonderdeel zit, maar wellicht is iemand geinteresseerd om met me mee te denken. De concrete vraag is uiteindelijk...Is de investering in het upgraden en OC-en van ong. 3 jaar oude hardware wijs in tegenstelling tot overstappen naar nieuwere sockets

Verwijderd

Grafische kaart is nog aardig, niet echt geweldig maar zolang hij het nog doet kun je hem houden. Het is echter wel als je nu cpu+mobo+ram gaat upgraden de nieuwe bottleneck.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 209,20€ 209,20
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,11

zou ik aan denken
Als videobewerken echt het hoofddoel is, dan zou ik als ik jou was voor een xeon processor gaan, aangezien dat toch heel wat goedkoper is dan een i7. Overclocken is dan niet mogelijk, maar voor een beetje overclocken gaat de prijs toch al heel snel meer naar de 450 toe aangezien er dan ook nog een nieuwe koeler bij moet komen. Als je dan nu voor deze xeon gaat, die net als de i7 hyperthreading heeft maar lang niet zo duur is en ook geen igp heeft, dan zou je over een tijdje een nieuwe GPU erin kunnen zetten. Dit alles zal je veel meer winst opleveren dan een overclock op je cpu koeler.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
wat Redono zegt, al zal die 5850 wel misschien je systeem bottlenecken. Maar voor paar vijf tientjes heb je een gt 630 of zo die gewoon goed zal doen

Verwijderd

Topicstarter
Dus alleen Xeon en I7 zijn hyperthreading? Wanneer ik de basis upgrade is een must toch wel hyperthreading. Op den duur zou OC wel preferabel zijn en om de optie open te houden is 60 euro verschil en totdat je hem overclocked ben je eigenlijk iets (of een stuk) langzamer (klopt mijn verhaal een beetje?).

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,11

VS

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 258,-€ 258,-
1ASRock Intel H77 H77M (standaard)€ 64,40€ 64,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,41

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2013 20:58 . Reden: verkeerde tabel geplakt ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

digital_ownage schreef op zondag 10 maart 2013 @ 20:37:
wat Redono zegt, al zal die 5850 wel misschien je systeem bottlenecken. Maar voor paar vijf tientjes heb je een gt 630 of zo die gewoon goed zal doen
lol, een GT630 is veel minder dan een 5850, een GT630 mag dan wel meer geheugen hebben, maar 't is wel DDR3 (er zijn wel uitzonderingen met DDR5) www.videocardbenchmark.net daar staat de 5850 op plaats 57, waar de GT630 boven de 200 staat...

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Die kaart is als je goed onderzoek nog niet zo slecht en goed te OCen naar wat ik gehoord heb en een andere 3d kaart zal pas in nov-dec. belangrijk zijn, behalve als de GPU invloed kan hebben op het video's editen.

Vooralsnog zal het tussen de twee bovenste bassisen (2 post hierboven) gaan i.c.m. zo veel mogelijk onderdelen uit de pc van de eerste post.

Dit is echter wel veel geld om naar hyperthreading over te stappen...ik ken ook niemand met een i7 desktop dus heb ook echt géén idee wat het verschil is ten opzichte van mijn Q8200S 2,33ghz, maar mag voor het geld verwachten dat dit behoorlijk extreem is.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
NLBUURMAN schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:02:
[...]

lol, een GT630 is veel minder dan een 5850, een GT630 mag dan wel meer geheugen hebben, maar 't is wel DDR3 (er zijn wel uitzonderingen met DDR5) www.videocardbenchmark.net daar staat de 5850 op plaats 57, waar de GT630 boven de 200 staat...
Ik weet niet hoe groot de bottleneck zal zijn als men de hd 5850 neemt i.c.m dit systeem. Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ik heb het over bottlenecks dus, die gt 630 was een voorbeeld...

[ Voor 9% gewijzigd door digital_ownage op 10-03-2013 21:43 ]

Verwijderd

Begin met een stevige CPU (De 2600K is bijna 3 jaar oud) zoals de E1230 & Z77 mobo. Als je de HD5850 erin laat zal je het geen bottleneck mogelijk noemen maar een snelle desktop met 'matige' 3D performance maar prima voor zeer veel standaard taken. Je kan altijd later een GTX660Ti toevoegen bv. en een stevige SSD (liefst 2 of meer in RAID0).

Verwijderd

Topicstarter
Benchmark van de E1230 zijn wel iets meer dan 2,5x zo hoog als mijn huidge CPU dus dat moet wel flink verschil maken.

Wat is het voordeel van Z77 t.o.v. Z75

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z77 Pro4-M€ 77,95€ 77,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,16

Verwijderd

Er is eigenlijk weinig reden om voor een z77 of z75 te gaan. Xeon is niet over te klokken, en als je niet voor raid of een multi-gpu setup gaat is er eigenlijk niets waar een z77 beter is dan een b75. Als je wel raid wilt kun je altijd nog voor een pricewatch: MSI H77MA-G43 gaan.

Verwijderd

Weet je toevallig of Pinnacle Studio 14 HD gebruik kan maken van hardwareacceleratie? Ik kan er zo snel geen bewijs van vinden, maar het zou wel kunnen betekenen dat je een stuk soepeler kan editen met niet eens ultiem snelle hardware. Adobe Premiere heeft bijvoorbeeld zo'n functie en de winst die daarmee geboekt wordt schijnt wel aanzienlijk te zijn. Soms vereist zoiets echter wel specifieke zaken; bij Premiere heb je bijvoorbeeld een CUDA enabled videokaart nodig.

Overigens zie ik dat je in je vorige systeem bespaard hebt op de voeding. Mijn advies is dat dit keer niet te doen :p De voeding is m.i. een van de belangrijkste onderdelen van een stabiele en betrouwbare computer, naast de HDD's (meervoud, want een backup is essentieel). Het loont meer een tientje of wat meer uit te geven aan een degelijke voeding dan aan een marginaal snellere videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Redono bedankt voor je antwoord. in principe zou ik ook een losse raid controller kunnen aanschaffen zou ik raid willen, maar het is makkelijk al zit het op het mobo (zeker al wil je er je boot opmaken geloof ik)

en Camacha, Studio 14 maakt gebruik van hardware acceleratie en dat staat ook aan bij mij.

Verder over mijn voeding. Het is inderdaad een vrij goedkope (merkloze) voeding, maar tot op heden (ook met overclocken) altijd betrouwbaar gebleken. Ik heb hem via ebay gekocht uit Hong Kong of Singapore en ook al kun je je vraagtekens daar bij zetten, het betekent niet perse dat het slecht spul is. Het meeste wordt daar toch al gemaakt, sticker er op...een 1 voor de prijs en hier verkocht haha.

Wel zat ik te denken om eventueel hier en daar wat door te meten zodat met de volgende setup ik wel verzekerd ben van de waardes die ook op de voeding staan. Lijkt me best vervelend...heb je net nieuw spul, begin je met een dikke kortsluiting o.i.d.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Pinnacle studio 16 support iig wel CUDA
(For video cards which utilize CUDA, this will improve performance in areas such as render times and preview smoothness. It will improve the overall editing experience.)
Ik weet niet in hoeverre 14 al de acceleratie van 16 had?

Ik kan me voorstellen dat met het oog op de toekomst je er een nvidia kaartje in wil stoppen..

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan Maratropa dat het op zijn minst verbeterd is met de release van studio 16. In welk(e) opzicht(en), geen flauw idee. Ljkt me wel handig om de software dan ook te updaten van 14 naar 16 (of een ander platform).

verder even gegoogled en CUDA zit dus alleen op nvidia kaarten....(vanaf Gforce 8 elke serie of aleen Gforce 8?)

ik vroeg me al af waarom je dacht dat ik aan nvidia zat te denken haha, want nog nooit zo'n kaart gehad ;)

Verwijderd

Dat is inderdaad de reden dat ik het noemde. CUDA is momenteel een aantrekkelijker alternatief dan OpenCL als het om dit soort zaken gaat. Daarom is een Nvidia-kaart misschien aan te raden. Het is in ieder geval de reden dat ik er momenteel eentje heb in plaats van een AMD-kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 22:41:
Er is eigenlijk weinig reden om voor een z77 of z75 te gaan. Xeon is niet over te klokken, en als je niet voor raid of een multi-gpu setup gaat is er eigenlijk niets waar een z77 beter is dan een b75. Als je wel raid wilt kun je altijd nog voor een pricewatch: MSI H77MA-G43 gaan.
Ik zat er wel aan te denken om uiteindelijk nog een 60GB SSD te nemen en die te combineren met mijn huidige voor meer snelheid. Heb dan nog 2 1,5TB schijven als backup. Wat is dan beter...z77 of z75 met raid controller. Mij lijkt het eerste, maar ja met raid controller hoef je in de toekomst niet meer op die optie te letten op een mobo
Pagina: 1