nas4free error code 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:45
Ik ben bezig met het opzetten van een servertje met allerlei componenten die ik nog had liggen.
De basis is een Dell Inspiron 3100 met 512 Mb ram (weinig, ik weet t).
OS is Nas4free 9.1.0.1.636 en draait embedded op een 2 GB USB stick

Ik probeer twee zfs storage pools te maken; een op een 1TB schijf (externe USB schijf) voor misbare data en een raid-z1 pool voor data die ik niet kwijt wil op drie interne schijven.
Deze raid-z1 moet worden gebouwd uit 2 160 GB schijven en 1 320 GB schijf die ik nog had liggen.

En hier gaat t mis: onder 'virtual device' in 'pool' is deze keurig aangemaakt, maar onder 'management' verschijnt na 'apply changes' de tekst: 'error, the changes could not be applied (error code 1)'

De pool wordt nu wel aangemaakt en ik kan em mounten in CIFS en er vanaf netwerk ook data naar toe schrijven, maar de teksten 'the configuration has changed' en na applying de error code 1 blijven bestaan?
Na een reboot verdwijnen die dan weer??????

Met google kom ik nog niet zo heel ver in wat dan de oorzaak van deze error kan zijn en/of hoe dit op te lossen.
Wie heeft raad? Ik heb de pool al eens weggegooid en de server gereboot, de omschrijvingen ingekort tot teksten zonder spaties (kwam ik ergens tegen als oorzaak), andere volgorde van schijven toevoegen geprobeerd, maar de error blijft verschijnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tacoos op 10-03-2013 15:15 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En je denkt niet dat het komt door de schijf grootte die je gebruikt hiervoor?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
In principe kan zfs raidz toch overweg met ongelijke schijfgroottes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je die vraag stelt, is het goed om dat eerst te onderzoeken ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zeggen de logfiles? Zeker dat je die met NAS4Free via de web interface kunt doornemen.

En waarom ZFS verkiezen boven UFS?

Vergeet niet: RAID is geen backup. Dus waardevolle data enkel toevertrouwen aan een RAID set, is niet afdoende voor bescherming tegen het onverwachte.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
Met wat meer background:
Deze server draaide freenas met de drie schijven die nu in raid staan als losse schijven. De totale opslagruimte was echter aan de krappe kant. Verder probleemloos.
Data wordt ook ge backupped naar een USB schijf die aan mijn router hangt mbv rsync.

Destijds al voor ZFS gekozen vanwege de geroemde betrouwbaarheid van dit bestandssysteem en de flexibiliteit.

Vervolgens kocht ik een 1 TB usb drive erbij met als doel in principe twee pools op te zetten:
1 met data die niet onmisbaar als muziek en films die ik kan benaderen met mijn mediaspeler en 1 met data die wel gemist zou worden zoals fotos en administratie enzo.
De 1 TB schijf is bedoeld voor de misbare data, de andere schijven wilde ik gebruiken voor de onmisbare data. Vandaar ook de wens om mirroring of raidz toe te passen voor een extra stukje zekerheid.
Raidz leek totaal meer ruimte op te leveren, vandaar dat ik voor raidz koos.

Ik heb ook gelijk de overstap gemaakt naar nas4free omdat ik de interface van freenas wat houterig vond en in de storage bbg van maart werd ook voor nas4free gekozen boven freenas.

Inmiddels heb ik die raidz ook werkend gezien, was de -f switch voor afdwingen van raid met schijven van ongelijke grootte vergeten (vinkje in de gui). Dit bleek idd uit de logging.

Echter, zodra ik er data op begon te pompen schee de server ermee uit vanwege geheugen issues.....
Ben nu aan het kijken mbv deze guide of ik met wat tweaks dit aan de gang krijg en ondertussen MP af aan het struinen voor DDR2 ram (ik had al ooit eerder 2x 1 Gb gekocht maar die doen het niet in mijn systeem).

[ Voor 5% gewijzigd door Tacoos op 10-03-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tacoos schreef op zondag 10 maart 2013 @ 20:18:
...Echter, zodra ik er data op begon te pompen schee de server ermee uit vanwege geheugen issues.....
Dûh, ZFS verlangt 1 GByte RAM per TB storage. En dan nog de ruimte die het OS inneemt en de overige services. Je gaat minimaal € 60,= investeren. 't Is aan jou of je die in een geheugen upgrade steekt of in een nieuwe 1TB disk. (nadrukkelijk een inclusieve of)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
Nou schijnt t dat je met wat tweaks in loader.conf (zie genoemde guide) met veel minder toe moet kunnen, maar ik heb t risico niet genomen en voor 15 euro 2 GB gekocht via MP.
Werkt prima!
Heb nu een 1 TB stripe op een 1 TB usb disk en een 444 GB raid-z1 pool voor de belangrijkere data.
In totaal heb ik nu zo'n 600 Gb vanuit de back-up teruggezet en hij loopt nog soepeltjes 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Tacoos op 12-03-2013 14:18 ]

Pagina: 1