Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Ok, dit gaat heel stom klinken...

Ik heb vanochtend het BIOS van mijn DH77DF geüpdated naar de laatste versie, o.a. omdat mijn USB toetsenbord niet herkend werd achter een USB hub tijdens het opstarten, en omdat mijn versie toch wel héél erg oud was. So far so good, ding POST nog gewoon, ik kom in het BIOS etc. Maar, ik wil het ding ook tunen om minder stroom te gaan verbruiken (wat nog lastig word gezien de 8 HDDs die erin hangen). Ik heb dus het voltage van het geheugen verlaagd.

Helaas pindakaas, het ding start nu niet meer op. Wat heb ik al gedaan:
  • BIOS jumper op pin 2/3 (configuration) gehad
  • BIOS jumper weggehaald (recovery)
  • Stroom afkoppelen en bovenstaande dingen nogmaals proberen
  • Stroom los & batterij 2+ uur los gehad
Dit zijn zo'n beetje alle trucjes die ik online kan vinden. Wat kan ik nog proberen om de machine weer aan de gang te krijgen?

Ik heb gelezen over een BIOS recovery, maar hoe ga ik dat doen zonder dat ik beeld heb?

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Wat heb je precies gedaan (en wat waren de resultaten) bij "BIOS jumper op pin 2/3 (configuration) gehad"?

Mijn ervaring daarbij is dat je de PC gewoon kan aanzetten, maar dan enkel in de BIOS komt om je fouten te herstellen.

Ik zou ook nog proberen om zoveel mogelijk af te koppelen: alle harddisks er af, uitbreidingskaarten er af, minimale hoeveelheid geheugen er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
De BIOS jumper op Intel borden hebben 2 standen, 1&2 definieert Intel als "Normal operation", 2&3 als "Configuration mode" en geen van alle als "Recovery mode". Ik heb zojuist aan de hand van een Intel handleiding geprobeerd om een BIOS recovery te doen, maar hierna heb ik nog geen verbetering gemerkt. Als in, het beeld blijft uit :-(

De machine zelf lijkt nog prima te werken, alleen loopt 'ie te rommelen omdat ik de geheugenspanning op 1.35V heb gezet schijnbaar. Eens kijken wat 'ie zonder RAM gaat doen dan...

Ik heb de 16GB RAM vervangen door een 2GB (gok ik) reepje dat ik nog had liggen en de M1015 PCIe kaart eruit gehaald, maar tot nog toe geen verbetering merkbaar dus.

EDIT: Ok, zonder geheugen gaat 'ie wel netjes piepen. Dat stukje werkt dus nog. Ook word het toetsenbord fatsoenlijk geïnitialiseerd. Ik zal eens even een andere PCIe videokaart erin prikken om te kijken wat dat oplevert dan maar :-(

EDIT2: En ook met een externe videokaart die rechtstreeks uit een ander systeem komt werkt het niet... Ik begin onderhand een beetje ten einde raad te raken... Zou het helpen als ik een reepje 1.35V DDR3 besteld?

[ Voor 22% gewijzigd door Xudonax op 10-03-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Die jumper van Intel ken ik dus wel. Zo heb ik in de BIOS van m'n server de GPU uitgezet. Als ik dan ooit weer eens in de BIOS wil, dan zet ik die jumper op 'configuration mode'; daarbij neemt de BIOS volgens mij gewoon een set betrouwbare settings en geeft je het BIOS menu om je settings te editten.

Daarom lijkt die 'configuration mode' mij precies wat je nodig hebt: de BIOS zou dan een set default settings moeten kiezen (dus o.a. een betrouwbare RAM spanning) en je het menu moeten voorschotelen om je eigen settings te corrigeren.

Dat is in elk geval de theorie - wat ik mij dus nog steeds afvraag: heb je die mode geprobeerd, en kreeg je toen wel beeld of een interessante reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Die mode heb ik geprobeerd, maar ik kreeg niets te zien. Ik zal het nog eens proberen nu ik een externe GPU erin heb zitten.

EDIT: Ok, ik krijg van het scherm nu de melding dat het een resolutie van 1280x1024 krijgt, en het scherm blijft aan staan. Wel op een zwart scherm :-( Nog maar eens kijken zonder externe GPU dan...

EDIT2: De interne GPU doet precies hetzelfde, met als enige uitzondering dat 'ie de resolutie naar 1680x1050 schopt, de native resolutie van het scherm. Het scherm blijft echter, helaas, nog steeds zwart :(

[ Voor 68% gewijzigd door Xudonax op 10-03-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is mij weleens gelukt om een Intel P67 moederbord blind te flashen vanaf usb stick.
bootable stick met bios erin bij opstarten en die pakt ie dan als 1e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Aan en uit knop indrukken en vasthouden (30 seconden) wil bij MSI bordjes vaak werken. Geen idee of het ook werkt bij de intel bordjes, maar misschien heb je er wat aan

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik zal dat nog eens proberen met een wat oudere BIOS versie, kijken wat dat oplevert. Heb ook de aan/uit knop 30 seconden geprobeerd, maar geen succes helaas :-(

Ik meen namelijk ergens gelezen te hebben dat je niet direct van 0069 naar 010x kon gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt de laatste bios opnieuw flashen op die manier.
Daarna staan als het goed is alle settings weer op standaard.

Toch is het vreemd dat jumper verwijderen niet werkt, normaal gesproken wordt de bios dan gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik zal het nog leuker maken. Op dit moment start het moederbord enkel nog op in de "configuration mode" :/ Ik ga het ding maar even een half uurtje ofzo hierin laten staan en dan verder kijken denk ik, ik weet het anders ook niet meer :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Even zo zodat iedereen het topic weer ziet :P

Na een minuut of 10 te hebben gewacht in Configuration mode is het beestje weer tot leven gekomen en heb ik defaults kunnen inladen. Nu dus nog even alles nalopen in Normal mode en dan alles terug inbouwen. Hartelijk bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze kunnen soms eigenwijs zijn die Intel moederborden maar blijven het meestal wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
En nu alles er weer in zit heb ik wederom geen beeld. Grmbl. Naja, het ding boot en dat is het belangrijkste. Ik heb al genoeg tijd aan dit ding verspeeld vandaag :P
Pagina: 1