Volgens het CIDI:
Wat is antisemitisme?
Op vooroordelen gestoelde vijandige opstelling jegens Joden
Joden anders behandelen dan andere mensen, en met name je vijandig opstellen jegens Joden op grond van vooroordelen, noemt men antisemitisme.
Dat komt nog steeds voor, bijvoorbeeld als mensen Joden verwijten dat ze de wereldpolitiek beheersen, terwijl iedereen weet dat dit onmogelijk is voor de 15 miljoen Joden die er nu nog zijn. Antisemitisme kan allerlei vormen aannemen: verbaal geweld (beledigen, schelden), pesterijen, mishandeling, beschadiging of vandalisme, intimidatie, graffiti, toegang weigeren. U kunt het ook tegenkomen op internetsites.
Joden (of Israeli's) zijn de nieuwe Nazi's"
Ook het gezegde dat "de Joden (of Israeli's) zich even kwalijk opstellen tegenover de Palestijnen, als de Nazi's in de Tweede Wereldoorlog" is een antisemitische uitlating.
Immers Israel is in een strijd verwikkeld met de Palestijnen, waarbij helaas slachtoffers vallen, soms ook onschuldige mensen. Maar het aantal doden (ca 2500) staat niet in verhouding met het aantal vermoorde Joden in 1940-1945. Tijdens de Holocaust hebben de Nazi's 6 miljoen Joden systematisch vernietigd, uitsluitend omdat zij Joden waren. Er was geen sprake van enig conflict - terwijl de Palestijnen merendeels vallen bij gevechtshandelingen. Degenen die dit soort kromme vergelijkingen maken, rekenen eventuele fouten van individuele Joden de hele groep aan. Zij overdrijven die fouten tot gigantische proporties en proberen daarmee de hele groep in een kwaad daglicht te stellen.
Overigens is normale kritiek op (regeringen van) Israel, zoals je die op andere regeringen en landen kunt hebben, niet antisemitisch.
En de reacties die ik lees:
eL_Jay schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:29:
Joden bah, als een bevolkingsgroep het verdient om gehaat te worden dan zijn zij het.
Constante genocide plegen in het midden-oosten plegen en maar huiliehuilie doen over de holocaust. Get over it. Wij leven in een vrij land en een ieder is vrij om te herdenken wie die wil.
Bij het lezen van dergelijke berichten krijg ik welhaast de neiging om Hitler te gedenken en hoe jammer het is dat hij niet geslaagd is. Zou een hoop gezeik hebben gescheeld. Ach wellicht komt Iran nog onverwacht uit de hoek.
Vergis je niet zeker hier in de westerse wereld verzieken de joden een stuk meer dan moslims waar zo veel op word afgegeven. (en dan heb ik het nog niet eens over zionisten)
magnifor schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:46:
Ik ben helemaal klaar met de joden. Naast het feit dat ze zichzelf maar al te graag in het slachtofferrol plaatsen vind ik het ook te zot voor woorden dat ik de holocaust niet mag ontkennen. Het is blijkbaar geen punt dat een blonde joden fan een bepaalde groepering als zondebok neemt, beledigd en dat als vrijheid van meningsuiting wordt gezien maar owee als je de holocaust in twijfel trekt.
Was Nederland niet het land van vrije meningsuiting? Waarom mag ik dan de holocaust niet ontkennen? Waarom mag ik niet op straat "Ein Volk, Ein Reich, Ein Fuhrer, Heil Hitler met de Hitler groet roepen? Maar als we over moslims hebben dan mag alles. Meten met twee maten en daarom ontken ik de holocaust en had Hitler wat mij betreft zijn werk af mogen maken.
Heil Hitler (met Hitler groet)
magnifor schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 18:34:
Dat is niet relevant. Als ik Hitler een toffe peer vind dan moet ik dat kenbaar kunnen maken op straat. Maar mededoor de joodse lobby is dat strafbaar. Daar gaat het mij om. Alles valt onder vrijheid van meningsuiting behalve als het aankomt op joden. Want ze zijn zielig, want ze hebben een holocaust meegemaakt, want want want. Maar ze halen nu dezelfde praktijken uit bij de palastijnse volk. Ze mogen dat want ze hebben een holocaust meegemaakt. Die instelling die de joden hebben is walgelijker dan Hitler.
eL_Jay schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 20:13:
Feit blijft dat joden zich in de loop van de gehele bekende geschiedenis van de mens ernstig misdragen, waar het Christendom(voornamelijk middeleeuwen) en de Islam (laatste eeuw+ yet to come) voornamelijk piekten. Als ik dit zo terug lees denk ik bullshit, want bijna elke godsdienst draait om haat tegen andersdenkenden en wordt voornamelijke gekenmerkt door misstanden, genocide en ongelijkheid.
Ik geef je gelijk dat het zeer bekrompen is om bevolkingsgroep dusdanig te generaliseren, maar gezien Israel het toonbeeld/pinnacle van het Jodendom is, kun je dergelijke uitspraken toch wel (enigszins) onderbouwd doen. Het joodse volk kiest immers zelf hun vertegenwoordigers en verdient de overheid die zij krijgt. Het zelfde geld voor de bestuurlijke impasse waar wij het laatste decennium in zitten. Dit zijn de vruchten van ons geroemde poldermodel.
Daarnaast het (ik weet het, het is een drogreden, maar toch) Jodendom wordt niet voor niets door welhaast elke niet joodse significante meerder/minderheid gehaat. Daar is een reden voor (naast afgunst) al heb ik de verbindende factor in de collaboratieve haat nog niet gevonden.
@ Freaq, het Israelische beleid (nogmaals de pinnacle van het Jodendom) wat uit zijn daden en plannen spreekt, is dat iedereen die een vinger naar een (israelische??) Jood
WIL uitsteken dood moet. Wat dat betreft niet zo heel anders als wat Hitler wilde, toch als je jood voor Arier vervangd? Het enige significante verschil erin is dat de joden (AFAIK) niet tegen een bevolkingsgroep zijn, maar enkel hen die kwaadwillend zijn (toevallig moslims)
@ Leendert,
Ik keur het de Israeliers erop af omdat ze buitenproportioneel reageren.
Als Israel de steun van de VS had om alle palestijnen (en weet ik veel wie nog meer) uit te roeien om daarmee 1 gijzeling te voorkomen, dan was dit allang gebeurd.
eL_Jay schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 20:30:
Compleet off-topic:
Waar ik me altijd zo over verwonderde is dat de Joden zich zo gelaten hebben laten afslachten. Oke, in het begin wist niemand van de vernietigingskampen, maar als je in 1945 naar Auswitz ging, dan zou ieder weldenkend mens toch alles doen om ook maar 1 nazi mee het graf in te nemen en strijdend ten onder te gaan? I.p.v. als makke kudde vee uit de trein te stappen, terwijl de as van je geloofsgenoten op je neerdaalt en gedwee naar de douches schuifelt. Liever een kogel/hond/bayonet dan aan het gas zou je zeggen, of zeg ik nu iets heel raars?
Deze reacties van eL_Jay en magnifor zijn in mijn ogen antisemitisch en raken mij persoonlijk.
Als ik ze er dan op aanspreek krijg ik een reactie terug van:
"termen zoals sarcasme, ironie, en een opinie zijn je zeker onbekend. Toont maar weer eens de instelling aan van de joden"
Zijn mensen die dit soort uitlatingen doen nu gewoon slecht geïnformeerd?
Snappen ze het verschil tussen joden als bevolkingsgroep en Israëlieten als inwoners van Israël.
En dat Israël een land is met bijna 40% seculiere inwoners. En dat ook daar niet iedereen het eens is met de huidige politiek. Enz enz.
Ik probeer dit soort meningen te begrijpen maar ik kan het gewoon niet
Ik ben bang dat deze
quote van mij nog tijdens mijn leven weer actueel word.