Toon posts:

defecte 'gadget' - wat voor component is dit (op de foto)?

Pagina: 1
Acties:

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:44
Via DX.com had ik een handig accessoire voor de Nintendo 3DS gekocht.
Daarmee zou je de 3DS kunnen opladen (evt. tijdens gebruik van deze draagbare spelcomputer) vanuit een extra accu die in de houder zit.

Nu lukt het helaas niet meer om hem op te laden. De houder beschikt over een zelfde aansluiting als de 3DS, zodat hij met dezelfde oplader (netspanning adapter) kan worden 'gevuld'.

Hij leek het eerst wel goed te doen. Toen heb ik -iets te- enthousiast de originele verpakking (bubbeltjes envelop) weggegooid, met de gedachte "opgeruimd staat netjes" :9 Echter is de oorspronkelijke (verzend)verpakking nodig voor de garantie-procedure bij DX. Dus ik vrees dat retour sturen geen optie is (ik zou het nog kunnen vragen, maar die voorwaarde staat zo duidelijk genoemd in hun retour-regeling op de website)

Inmiddels heb ik 'm trouwens ook al open geschroefd. Van binnen ziet het elektronische gebeuren er zo uit:

Wanneer ik de oplader/adapter aansluit, gaat het LEDje heel even aan en dooft dan uit. Vervolgens lijkt de oplader ook -tijdelijk- niet meer te werken op de 3DS console zelf. Later doet die het echter wel weer, alsof er een soort beveiliging opzit die dan weer "ge-reset" wordt(? ik heb geen idee).

Als leek heb ik met een multimeter wat zitten 'spelen' en kreeg een vermoeden dat een bepaald component op de printplaat kapot is, maar ik weet niet wat voor onderdeel het is :D (En of mijn snelle conclusie wel zou kunnen kloppen, om dit onderdeel als 'schuldige' aan te wijzen?).

Het rood omcirkelde onderdeel op de foto, tussen de twee condensatoren, hoe heet dat en wat zou het moeten doen? (sorry voor de n00b-vraag)

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56
Dat is een spoel.

@kitao

De vorm is niet ongewoon hoor. Kleine through-hole spoelen zien er meestal zo uit, Of als een gigantisch dikke weerstand.

[Voor 79% gewijzigd door Sphere- op 10-03-2013 00:32]

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05-2021
Aan het symbool te zien is het een spoel
maar de vorm van dat onderdeel ben ik eigenlijk niet vaak tegengekomen

@sphere
laatste keer dat ik een spoeltje insoldeerde was gewoon vierkant blokje

maar er zijn idd veel verschillende vormen zie ik nu op googleafbeeldingen

[Voor 55% gewijzigd door kitao op 10-03-2013 00:46]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:37

Quad

Selectief doof

Daarbij, ALS je het zou willen retourneren naar DX ben je twee keer zoveel aan verzending en tijd kwijt dan dat hij daadwerkelijk kost..
En het lijkt inderdaad op een spoeltje.

Geluk heeft geen groot huis nodig, maar wel een deur om binnen te gaan.
PVOutput
❤️Liefde is gratis!❤️

Anoniem: 239824

Het is een spoel (zelfinductie), en ja, met je DMM (DigitaleMultiMeter) of wat voor meter dan ook, je meet mogelijk nul (0) Ohm.
Niet echt iets om van te schrikken...

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 239824 op 10-03-2013 00:55]

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03
Spoel met een (ferriet)kern ,deze zie je nog wel eens in tv's , monitors en voedingen.

Soms weet ik het ook niet meer.........

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:05

AlexanderB

7800 rpm

En ja, als de lader het dan even niet doet, en daarna weer wel, dan zit er een polyfuse ofzo in, een kortsluit beveiliging die zichzelf weer reset na afkoeling.. Je gadget zal idd wel kortsluiting maken of in ieder geval teveel stroom verbruiken op eenofandere manier, maar denk niet dat dat spoeltje er iets mee van doen heeft.. :) Dus nog maar ff terug naar het draadjes volgen..

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:44
Dank voor jullie reacties! :)
kitao schreef op zondag 10 maart 2013 @ 00:30:
... de vorm van dat onderdeel ben ik eigenlijk niet vaak tegengekomen
...maar er zijn idd veel verschillende vormen zie ik nu op google afbeeldingen
Gelukkig ben ik niet de enige die het niet direct herkende ;)
Anoniem: 239824 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 00:51:
Het is een spoel (zelfinductie), en ja, met je DMM (DigitaleMultiMeter) of wat voor meter dan ook, je meet mogelijk nul (0) Ohm.
Niet echt iets om van te schrikken...
AlexanderB schreef op zondag 10 maart 2013 @ 01:02:
En ja, als de lader het dan even niet doet, en daarna weer wel, dan zit er een polyfuse ofzo in, een kortsluit beveiliging die zichzelf weer reset na afkoeling.. Je gadget zal idd wel kortsluiting maken of in ieder geval teveel stroom verbruiken op een of andere manier,
Handig om te weten dat ik het defect elders moet zoeken. En maar goed dat de oplader/adapter beveiligd is (en dus niet ook kapot gegaan is).
maar denk niet dat dat spoeltje er iets mee van doen heeft.. :) Dus nog maar ff terug naar het draadjes volgen..
Eh... ja... verder draadjes volgen dan maar |:(
Quad schreef op zondag 10 maart 2013 @ 00:33:
Daarbij, ALS je het zou willen retourneren naar DX ben je twee keer zoveel aan verzending en tijd kwijt dan dat hij daadwerkelijk kost..
Nou, ik geloof dat het beleid van DX behoorlijk goed is(?), althans 'op papier'. Dat je zelfs (een deel van) de terug-verzendkosten (naar een adres in Engeland) vergoed krijgt, naast het aankoopbedrag. Een nette service toch, als je kijkt naar de lage prijzen die ze hanteren (voor de meeste spullen in elk geval). Maar ik heb er nog geen praktijkervaring mee; nog niet eerder iets defect ontvangen. Wel soms van mindere kwaliteit, maar dat verbaast me niet zo voor die prijzen. Deze keer heb ik dus de pech dat het niet werkt.
Maargoed, dit moet geen DX-promotie topic worden :X en mijn artikel komt in elk geval niet meer in aanmerking voor de garantie.

Als ik 'm nog kan repareren, met mijn beperkte kennis op dit gebied, is het mooi meegenomen.
Anders is het ding nog altijd een goed hulpmiddel om de 3DS prettiger in handen te houden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:28
Algemene ervaring heeft mij geleerd nooit opladers te kopen bij dealextreme tenzij er een NiCD accu's in zitten.
Bij een Lithium accu is de celspanning namelijk 3.7 volt, en dat moet worden verhoogd naar 5 v. Vandaar de spoel in de boost converter van uitstekende kwaliteit.
Met meerdere NiCD accu's kunnen ze buck converters gebruiken. Dat is eenvoudiger. Ze kunnen dan zelfs LDO's gebruiken. En daar kun je vrij weinig aan verprutsen.

[Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 10-03-2013 15:47]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:42

Damic

POOP MOAR EGGS.

Spoelen heb je zelfs in gewone 207 (normale weerstanden) vorm, ze zijn meestal wat dikker aan de uit einde.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:49
Ligt daar nou serieus een Apple iPhone 4 accu in of kijk ik scheel? Zou die niet gewoon stuk kunnen zijn?

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 16:10

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Bij DX is het zo dat als wat je er voor betaald hebt lager is dan de verzendkosten om iets terug te sturen dat ze vaak een nieuw exemplaar opsturen. Misschien moet je gewoon proberen om RMA aan te vragen :)

My Youtube Channel

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee