adm vs i5/7 en samenstellen of aanbiedingsystemen

Pagina: 1
Acties:

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:46

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een guideline voor het kopen van een nieuwe pc voor een jaar of 5 gebruik.
Er zijn zoveel specs, do en do'nts dat ik even niet weet waar ik naar moet kijken.
Gewoon een medion/asus/... setup/aanbieding kopen of toch maar zelf samen stellen en (laten) bouwen.
(vaak zijn aanbiedingen wel aantrekkelijk maar zitten er dingen net niet op die je wil of allerlei software die je niet wil.)
Ben al een beetje aant lezen geweest en ontdek dat er eindeloze variaties en set ups zijn.
Meeste zoeken een gamers pc.

Wat wil ik?
een nieuwe pc die een tijdje mee kan. (dus upgraden later mag ook kunnen.)
Wat doe ik er mee?
photoshoppen, video bewerken, gamen (als ik er tijd voor heb ;) )
Welke games? tja beetje knallen met leuke resolutie, geen online gebeuren of hardcore ben ik te slecht in en "train" te weinig :+
De farcry serie is wel grappig en sniper elite.

budget vs wensen: tja intel i5?, 23inch monitor, ssd hdd voor systemsoftware , 2e hdd hoeft niet groot te zijn heb een nass voor opslag.(1 terabyte?) min 8 gb mem ddr3, multimedia ingangen, voor sd card, video capturing enzo. dvd brander + dvd en - dvd compatible
niet te lawaaiig of te grote kast.
Budget: incl monitor, +/- 700 euro.

basis vragen:
1) is zelf samen stellen goedkoper of alleen maar effectiever op je gebruikseisen toegespitst?

2) amd phenom ii x6 2,9ghz tegen zeg een intel i5; welke is beter, stabieler of betrouwbaarder? (adm is goedkoper geloof ik. maar ik lees eigelijk overal voorkeur voor de intels.)

3) waar moet je bij moederborden , cpu's op letten?

4)waar zit het verschil tussen een goedkopere hd monitor en een duurdere? levensduur? kleurechtheid? refresrate? of alleen design?
en tenslotte is een high end laptop qua levensduur , scherm kwaliteit, systeem setup een alternatief?
(scheelt 150-200 euro voor een monitor wat in setup geinvesteert kan worden. al lijken laptops achter te blijven in prestatie/prijs verhouding)

elk advies is meegenomen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Christiaan100
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-04 16:03
Een eigen samengestelde pc is altijd goedkoper, laptops lopen sowieso achter. De i5's zijn beter (en meestal stabieler) dan de amd phenom waarvan de architectuur eigenlijk al jaren oud is. Verschil tussen de monitoren liggen in kijkhoeken refreshrate en design, levensduur verschilt meer per merk. Als je alle wensen wil vervullen mag je wel 1000+ euro uittrekken :)

Ik weet niet hoe snel je de pc nodig hebt maar anders kan je misschien wachten op de nieuwe architectuur van intel die ergens in mei/april uitkomt

[ Voor 16% gewijzigd door Christiaan100 op 09-03-2013 23:16 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
bedankt voor je snelle reaktie,

hier, reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013 komen ze op 650,- dat leek me wel genoeg, heb ik nog wat over voor een monitor. maar is dit op gaming eisen samengesteld of ook op universeel gebruik?

Nee haast heb ik niet, waar doel je op? nieuwe processor serie?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Christiaan100
Ja een nieuwe processor architectuur dus een nieuwe serie die gebruikt intel naar alle waarscchijnlijkheid weer 2 jaar dus ben je weer futureproof, wil je eigenlijk ook overklokken of laat je alles op stock staan?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
(ik zag net dat die 650 iets bij gesteld moet worden als ik een ssd wil en meer gb :S)

Ik dacht altijd dat overklokken je pc eerder liet sneuvelen en een beruchte bluescreen kan veroorzaken dus daar ben ik door mijn onervarenheid niet echt mee bezig.

is nieuw ook niet meteen duurder?

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

copykat schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 23:38:
is nieuw ook niet meteen duurder?
Heb je het over de nieuwe Haswells die in ~juni uitkomen? De prijs wordt niet/nauwelijks hoger, maar door het jaar heen daalt de prijs ook niet. Dus je krijgt elk jaar voor hetzelfde geld letterlijk een beter model.

Deze monitor wordt altijd aangeraden in de BBG's: pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Bij het budgetsysteem wordt deze aangeraden: pricewatch: LG E2242T-BN Zwart

Voor het systeem kan je het basissysteem gebruiken: reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013

Daar kan je eventueel nog een SSD, een grotere HDD, dubbel zoveel werkgeheugen, en een HD 7870 instoppen, naargelang je budget ;).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
thanks, ik heb even iets gelezen over de Haswells; 10% verbetering, sneller wake up ( met desktop niet echt interresant), wel geloof ik een andere processor voet dus ook nieuw moederbord.
"Haswell looks to be the CPU with the biggest potential impact on Intel’s bottom line of any CPU in years"
quote uit pcwold.com; klinkt goed genoeg om nog even geduld te hebben.

Ik begrijp dat die BBG's voor desktops elke keer opnieuw worden gemaakt?
Zal me via die lijsten eens verdiepen in de diverse onderdelen.

Al lijken ze erg op gamers gebaseerd te zijn en die willen volgens mij megaveel grafische power, flinke cooling voor landurige belasting.
Daar kan ik misschien nog iets op inleveren. (zo'n extreme behuizing voor maximale cooling heb ik niet nodig denk ik. liever een stillere versie.) (videokaarten kan je altijd nog upgraden dus dat hoeft ook niet de top te zijn.)
dus een ssd en meer ddr3 intern geheugen mogelijkheid (4-slots voor latere uitbreiding zonder de andere te moeten weggooien)
(wel las ik dat er twee intel pcu versies zijn, met en zonder gpu (interne videokaart, hier uit begrijp ik dat als je een externe videokaart gebruikt, en in desktops is dat eigenlijk altijd, is de i-serie met gpu-ingeschakeld geld weggooien)

Wat heb je nodig als ssd capaciteit voor win 7/8 en alle 1e lijns-applicatiesoftware? 128gb of meer?
ik wil 500gb/ 1Tb voor data en gamesoftware ed gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 10-03-2013 10:57 ]

• Christiaan100
De bbg's worden elke keer idd overnieuw gemaakt. Ik weet niet hoeveel grafische power je wilt hebben maar eigenlijk is niks overpowerd als je er 5 jaar mee wilt doen. Als je nu een wat mindere gpu neemt moet je er wel rekening mee houden dat ie ongeveer 2 a 3 jaar mee gaat. Als je Far Cry 3 nu op zijn hoogste instellingen wilt draaien is een hd7870 goed of een gtx 660ti. Misschien kan een hd 7850 of een gtx 660 het ook wel aan weet ik niet helemaal zeker.
De i-serie met gpu-ingeschakeld is juist goedkoper, ik weet het het is gek want die zonder zijn gwn cpu's met de gpu uitgeschakeld.
Als ik jou was zou ik voor een ssd 128gb nemen maar dat is altijd met opslag beter meer dan weinig want het komt vanzelf wel vol te zitten.
Wat betreft de kast een stillere kast is meestal duurder dan kom je uit rond de honderd euro uit. Ligt een beetje aan het budget maar vooral de koeling maakt lawaai dus als je gewoon de stock cooler houd maakt deze meer lawaai dan als je een koeler van dertig euro koopt.
Wat betreft de video-kaart zal ik niet het reference model nemen want die koelers zijn meestal luidruchtig, maar een koeler met 2 fans

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Als je een Intel (haswell) CPU wilt hebben neem je het basissysteem van 420 euro: reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013 met

-De Intel-versie van het moederbord
-Een 120GB Samsung 840 ssd
-Een i3/i5 CPU
-Als je dan nog onder de 600 euro zit kan je je werkgeheugen en/of HDD verdubbelen

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
in de best buy staat onderandere:

"De Core i-serie van Intel is een processor met ingebouwde geheugencontroller en grafische chip. Er zijn tegenwoordig echter ook een aantal modellen waarin de gpu is uitgeschakeld. De Core i5-3350P is zo'n model. Als je toch van plan bent een losse videokaart aan te schaffen, haal je hiermee een krachtige quadcore-processor in huis, waarbij je niet hoeft te betalen voor een onderdeel dat je niet gaat gebruiken.
Let op! Voor ondersteuning van deze processor is bij de meeste moederborden een bios-update vereist.

dus eh is een inschakelde nu goedkoper of moet je toch de uitgeschakelde habben

ok, enigzins duidelijk allemaal, al denk ik in leken gedachte, knal er de snelste cpu in die je kan betalen en een goed moederbord met een goede behuizing en powersupply zodat je basis goed is.
Een dvdspeler, harde schijven, meer geheugen enz. kan ook later nog nieuw /beter gekocht worden om je pc te verbeteren.

Andere (snellere) cpu later plaatsen in je mb houd in dat ik nu al moet rekening houden met die vervanging met de moederbordspecs toch?
en cpu's is net als geheugen en oude hdd en videokaarten niks/weinig waard op MP.
Maar ik kan het verkeerd zien natuurlijk.

• Christiaan100
Nee sorry de processor met uitgeschakelde gpu is goedkoper, ik dacht nog over vorig jaar toen het juist andersom was.

Je cpu kan je sowieso niet over 2 jaar laten vervangen omdat er dan weer (meest waarschijnlijk) een andere socket komt met een andere chipset.

Je kan idd nu de snelste cpu kopen en de rest later dit is dan ook een mogelijkheid maar dan zal ik met een goedkope videokaart (plus minus 70E) beginnen en een i7 kopen die heeft wel extra power maar je bang voor prijs/kwaliteit verhouding gaat achteruit.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Sommige lager geklokte CPU's (die met een T of Y ofzo achtervoegsel) zijn wel duurder.

Tweakblog van de maand

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik zou gewoon eventjes op Haswell wachten en dan dit topic overnieuw maken :)

• witeken

witeken

nieuwsgierig

digital_ownage schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:18:
Is te zien als hij kan wachten. Volgens de geruchten wordt het in juni aangekondigd, en dan ~een maand of zo tot ze goed verkrijgbaar zijn. En dan zijn ook nog niet alle opvolgers van de huidige Ivy Bridge CPU's aangekondigd, want sommige worden pas ongeveer een half jaar later aangekondigd (zie bv. de i5 3350P).

Tweakblog van de maand

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-04 14:53
De meest interresante modellen worden gelukkig wel als eerste geïntroduceerd. :9

De i5-3350P is leuk voor als je echt niet meer cpu kracht nodig hebt (gamen bijv.) en/of aan een klein budget gebonden bent.
foto en videobewerking kan veel zwaarder zijn voor de cpu. In dat geval heeft een i5-3470 een betere prijs/prestatie verhouding. €17,- duurder, maar wel 10% sneller.
Een i5-3570 is om het even compleet te maken €30,- duurder en 15% sneller dan de i5-3350p.

En voor een nog iets hoger budget vormt de pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed een goedkoper alternatief voor de i7-3770.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:59

P_Tingen

omdat het KAN

Je zou eens naar Toms Hardware kunnen kijken (http://www.tomshardware.c...ing-performance,3304.html ) om te zien of een A10 voor jou voldoende is. Daar hebben ze de A10 getest met een aantal spellen. Als dat voldoende is, zou je gewoon kunnen kiezen voor het Basissysteem uit de recente BBG en daar de A8 vervangen door de A10. Dan kun je echt wel een paar jaar vooruit. En omdat je dan op een bedrag van ongeveer 350 zit, is er nog genoeg budget voor een monitor, DVD, betere SSD, extra geheugen en een HDD.

Als ik jouw wensen toepas op de Basis-BBG kom ik op dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 109,90€ 109,90
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,42€ 58,42
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 57,85€ 57,85
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 31,50€ 31,50
1Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart€ 158,-€ 158,-
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 49,-€ 49,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,90€ 16,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,60€ 32,60
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 114,95€ 114,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,12

Ik weet niet of er nog een windows licentie bij moet en evt assemblage, maar dan ga je al aardig richting 700 euro. Als je alles bij 1 winkel wil, ben je 661,90 kwijt, zonder windows en assemblage.

... en gaat over tot de orde van de dag

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Weet niet of een 110 euro CPU een CPU+GPU combinatie van ~300 euro kan vervangen met zijn eisen.

[ Voor 6% gewijzigd door witeken op 11-03-2013 20:48 ]

Tweakblog van de maand

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden en adviezen. :)

games/gamen is bijzaak, meer "leuk dat het weer kan op mijn eigen pc".

even summanairy:
beste i5 is de 3570.
verschil amd A10 en i53570(t) (wat geven de letters eigenlijk aan?) is 80 euro.
ik neem even aan dat het moederbord financieel gelijk blijft.
Dan zou ik met het lijstje van P-Tingen zo'n 750 euro totaal kwijt zijn ex windows.
(vanaf 82, euro 64 bit win 7 nl home edition) (als die nog te krijgen is...)

win 8 64bit is zelfs goedkoper.

Dus onder de 900 euro heb ik een strak systeem voor komende jaren.
Al mis ik volgens mij een videokaart... in het rijtje. dat is nog 200 euro er bij optellen met een top kaart.

dus of 6 maanden wachten op de haswell serie of nu kopen.

Ik ga gewoon 6 maanden sparen voor 1000,- en dan zullen de i core's vast goedkoper zijn dan de nieuwe haswells en beslis ik gewoon dan. :*)
"Misbruik" gewoon mn bedrijfs laptop voor nu. :+

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-04 14:53
S = low power
T = ultra low power.
Dit betekent in de praktijk dat er een baksteen onder het gaspedaal ligt. Dit zorgt ervoor dat ze niet zoveel warmte kunnen produceren onder max. belasting, maar zijn dus ook trager.
Dit is alleen interresant voor behuizing met een extreem slechte koeling zoals all-in-one's.

P= geen interne gpu.

Dat Ivy Bridge cpu's goedkoper worden met de introductie van Haswell mag je vergeten.
Sandy Bridge is vorig jaar ook niet goedkoper geworden.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
digital_ownage schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:18:
Dit is denk ik een BT (best tip ) voor nu. :+

voor nu geleerd: :9
-de medions en andere aanbiedingssytemen: sneaky iets mindere onderdelen door zelfde naam maar met een lettertje of namepiece dat aangeeft "geknepen" te zijn. (lijkt goedkoop maar zelfbouwen is beter.)
- ga voor een p of letterloze intel. (als je het kan en wil betalen.)
- koop goede kast voor comfort (geluid/cooling)
- koop een cheap gpu/videokaart (en upgrade als je geldboom weer blaadjes heeft) of de top gpu/videokaart.
- ssd is de makkelijkste systeem boost.(acces-time upgrade)
- dvd gewoon uit je oude pc slopen en ook je oude hd voor opslag (wel even belangrijke data backupen kan crashen)
- monitors voor 160-200 euro heb je mooi spul.(kan ook naderhand)
- cpu's zijn geen auto's; nieuw model veroorzaakt geen korting op oude model... 8)7

dus bedankt en tot over een paar maanden ;) _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door copykat op 12-03-2013 17:34 . Reden: typefouten ]

Pagina: 1