Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Een tijd geleden al een keer een topic gepost met hetzelfde model. Nu nogmaals met haar wat uitgeprobeerd. Het is niet echt een serie. Heb voor wat verschillende bewerkingen gekozen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
[img]http://bla[/img]
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8111/8543003644_d0385a4e25_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8098/8543009826_a2055f9e22_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8515/8541919881_e88d36a234_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8391/8541926403_7881ef9886_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8523/8543030880_7e9431f1a1_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8387/8541899969_52ee8a07b8_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:22
Ik vraag me vooral af wat je probeerde te bereiken met je foto's, want ik vind ze eigenlijk stuk voor stuk vrij ongemakkelijk ogen en daardoor ook niet fijn om naar te kijken.

Alleen #4 gaat nog wel, omdat ze daar wat meer neutraal kijkt (in plaats van heel ongemakkelijk) en de omgeving en belichting ook wat meer uitgedacht overkomen. De overige foto's lijken vooral op 'even kijken of alles goed staat ingesteld'-testjes, zowel qua houding/uitdrukking, als qua licht en omgeving.

edit:
Eens gekeken naar je vorige shoot en valt me daar ook op dat ze op 90% van de foto's vrij expressieloos op de foto staat. Alleen waren daar de omgevingen nog wel interessant. Maar een portretfoto staat of valt toch grotendeels wel bij de blik van het model, dus daar zou ik mee beginnen om aan te werken :)

Misschien dat je wat meer aanwijzingen moet geven aan d'r, want zowel hier als bij je vorige shoot met haar heb ik het idee dat je misschien (een beetje) aangeeft hoe of waar ze moet gaan staan, maar dat je verder niet aangeeft wat ze moet uitstralen of hoe ze moet kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door Hahn op 10-03-2013 00:57 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:16

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sommige modellen weten meteen wat ze moeten doen door kleine hints te geven, anderen moet je echt sturen al kunnen beide goede modellen zijn hoor just saying ;) Zij lijkt mij een prima model :>

Maargoed in haar geval zou ik wat meer sturen, het helpt enorm als je zélf ook een idee hebt en vooral een gevoel. Ik merk nu aan de foto's dat je zoals Hahn zich ook al afvroeg geen idee hebt wat je zélf nou precies wil en dat vind ik jammer. Dit is niet alleen te zien aan het model maar ook aan alle bewerkingen, je gaat alle kanten op, ook al is het dan niet een serie :)

#4 is wel het een en ander op aan te merken zoals haar been wat in de weg zit en haar handen die je niet ziet maar de bank en achtergrond zijn wel nice bij wat ze aan heeft. Vind dit nog wel de beste uit de "serie" :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ben het eens met wat de anderen zeggen over de expressies en houding van het model. Daar wil ik aan toevoegen dat de belichting niet echt goed is uitgewerkt. Op veel van de foto's is deze te hard (op de eerste en laatste weer erg plat) en lijkt het alsof je achteraf nog aan wat sliders hebt gezeten in je nabewerkingsprogramma. Wat waren de instellingen van je camera en de set-up van je flitsers?

Trouwens: waarom wil je dit niet als serie zien? Ik neem aan dat je alle foto's aan haar aflevert. Ik zou echt van het idee afstappen om verschillende bewerkingen te gebruiken en proberen om één stijl toe te passen. Oké, af en toe een zwart-wit foto ertussen is fijn, maar probeer wel constant te zijn in contrast, kleuren, exposure, toning, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
Thanks voor de feedback
Ik ben net gestart met een fotografie opleiding. En de huiswerk opdracht van deze week was om een aantal portret foto's te maken en op verschillende manieren te belichten. (Licht van rechts/voor/tegenlicht etc)
Heb me inderdaad niet goed bezig gehouden met het model maar was meer bezig te klooien hoe ik de lampen neer moest zetten. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik vind het geen slechte foto's, de vraag is echter waarom de dame in kwestie haar tong uitsteekt. Op foto 3 is de belichting van de zijkant, waardoor het gezicht onregelmatig belicht is.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 17-07 16:32
Eigenlijk zou ik verwachten dat je ook de standaard belichtings manieren zou meenemen bij zo'n opdracht. Dus rembrandt, butterfly, short, broad... etc.
(Licht van rechts/voor/tegenlicht etc)
Ik zie 1 foto met het "key" licht van voor en geen enkele met tegenlicht... Het zijn voornamelijk fotos met het key light van rechts en een invul licht.
Niks mis mee, maar wel goed om je te realiseren.
(wat is in het Nederland overigens de juiste vertaling van "key light"?)

Foto3 vind ik de meest interessante, omdat het haar gezicht een stuk jonger maakt.
Verder natuurlijk een standaard licht opstelling, maar de reden waarom die standaard zijn, is omdat ze goed werken...

Wat me opvalt is dat je overal hard licht gebruik. Waarom geen zachte lichtbron gebruikt? Als je geen plu's of softbox hebt is bouncen ook een optie...
Zeker omdat het harde licht regelmatig schaduwen op haar gezicht gooien die de foto afbreuk doen.

Bij 5 zie je duidelijk dat hard licht vanuit die positie elke kleine oneffenheid benadrukt. Ik zou daar een beetje aan retoucheren.

Zo'n uitgestoken tong kan best leuk zijn bij een vrolijke spontane foto. Maar haar gezichtsuitdrukking wijst daar totaal niet op, en daarom werkt die foto niet imho.

In de fotos met bloten voeten zou het denk ik mooier zijn geweest als ze schoenen met hakken had gedragen.

Wat betreft verschillende manier van belichting zijn er nog wel een paar andere opties om te overwëgen:
Denk aan rembrandt icm een haar licht.
3 had een leuke high-key kunnen zijn als ze dat zwarte jasje uit had gedaan.
Bij 4 had je een flitser op de achtergrond achter haar hoofd kunnen zetten om dat nog meer los te laten komen. (nu op zich prima, maar vooral om verschillende belichtingen te verkennen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
thanks voor de info. Zal eens die rembrandt technieken eens googlen en uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 17-07 16:32
De volgende link vond ik wel nuttig. Duidelijke uitleg en voorbeelden van verschillende technieken:
YouTube: Hough To: Face Shaping

(sowieso is die hele "Hough To" serie wel aardig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
Thanks ga ik eens bekijken
Pagina: 1